|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Den oljefilm som är verksam i en motor är extremt tunn! I en normal motor är det ca 1/10-dels tesked olja som är "verksam" samtidigt!! Mineraloljan tål värme mycket sämre och skapar föroreningar som täpper igen oljerören. Den "farliga" avrinningen sker när motorn/oljan är varm. (se tidigare inlägg) Att vissa kamaxeltillverkare inte lämnar garantier vid användadet av vissa oljor, är nog mer ett uttryck för deras konservatism! Satt precis och läste lite på QS hemsida: "Myth #3: Using synthetic motor oil will void a manufacturer's warranty. Fact As long as the synthetic product meets the viscosity and performance requirements outlined in the vehicle’s owner’s manual, using synthetic oil will not interfere with the warranty coverage. However, one exception would be the rotary (Wankel) engine used in certain Mazda vehicles, which recommend against the use of synthetic oil in that particular engine." Även den gamla "mineraloljebastiljonen" QS har numer ett mer nyktert förhållningssätt till syntetolja! Hemsidan är: Länk Varför just Wankelmotorer enligt QS är ett undantag, vet jag inte, men det är en mycket speciell motorkonstruktion! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Så om jag bara frågar lite försynt här och nu... Är det bättre att köra min "moderna" dieselmotor på 15W40 eller 0W40? Johan B? Diesel-räsern |
|
|
Tarzan, vad står det i din instruktionsbok? Just dieselmotorer kan vara lite knepiga att finna den rätta oljan till, då det kan finnas en del specialkrav på dieselmotoroljan. Men om du har rätt biltillverkarspecifika krav (t ex BMW-longlife) och rätt ACEA-klassning (här finns det en del dieselspecifika klasser som beror på motorkonstruktionen!), är en 0W40-olja generellt att föredra framför en 15W40-olja pga att den oljan är lika tjock när den är varm (åtminstone i samma SAE-klass!), men samtidigt mycket mer pumpbar när den är kall. Men som sagt man bör kolla instruktionsboken innan jag man kan ge raka besked! Det viktigaste är ACEA-klassningen och att oljan är godkänd av BMW. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
okej.... har faktiskt inte kollat vad det står i boken, men ska ta och göra detta... Vore kul att själva kunna lite mer om just det här med klassning av oljor... Diesel-räsern |
|
| varför! hel eller delsynt i en äldremotor | |
|
Varför inte? En bra syntetolja är överlägsen en mineralolja i alla avseenden utom literpriset. (som automatiskt blir högre pga de mer komplicerade tillverkningsmetoderna) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
vilka sorgliga inlägg, allihop! ska ni inte börja prata om att uppfinna hjulet igen oxo? |
|
|
??? Handyman, vilka inlägg menar du? Och vad är det som är sorgligt? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan B för dina utomordentliga och faktabaserade inlägg! Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
alla inlägg! allt är ju bara hörsägen och falsk fakta. en mupp påstår att mineral dödar motorn, en annan att helsyntet gör det osv... det kallar jag sorgligt. |
|
ant |
Är inte muppar små figurer som hade ett TV-program förut? Det existerar myter angående olja, helsyntet så väl som mineralolja. Vad kan då vara bättre än faktabaserade inlägg, där dessa myter får svar på tal? Sorgligt eller inte, kunskap är inte tungt att bära på. Dessutom avgör man helt själv hurvida man väljer att läsa och ta del av det som skrivs här. ====== Min bil:Länk |
|
Handyman, ditt inlägg tillhör väl knappast de mer konstruktiva precis! Det sorgliga inträffar enligt mig, när man stänger av sig från yttervärlden och inte tror på någon..... Lite intressant att du kan dömma fakta som falska och hörsägen utan att veta varifrån de kommer! Handyman, frågan är vem som är den största muppen? Den som förkastar alla sakargument, eller den som söker fakta...? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo.. Gör man lite efterforskning så ser man snabbt att Johan B har bra koll på området motoroljor. Inga hörsägen, utan ren fakta. Kan inte heller se att Johan B har dissat mineraloljor, han säger bara att en syntetolja i dom flesta fall är bättre. ///Jesper |
|
|
Men för fan gubbar! Kolla klassningen på oljorna där ser man klart o tydligt att syntetoljor har högre klassning. Till exempel API SL, ACEA A3 B3. Den oljeklassningen är bättre än t ex API SG, ACEA A2 B2. Gå efter denna klassning när ni väljer olja. Det gör jag! mvh |
|
|
"Det sorgliga inträffar enligt mig, när man stänger av sig från yttervärlden och inte tror på någon....." Vill bara säga att jag håller till fullo med. Innan jag bestämde mig för att se vetenskapligt på det här med oljor så fick man en ny uppfattning och skröna varje gång man sa syntetolja. Dessa skrönor gjorde det inte direkt lättare att välja en "bra" olja. M20 motorn är en av mina övertygelser när det gäller oljeproblemet. Tips jag fick var att det var viktigt att kolla oljespridarröret ovanför nockarna. Dessa kleggar gärna igen. Byt om det ser kladdigt ut var rådet. Vid det här laget började jag bli kreativ eftersom jag fått så många råd utan att se någon förbättring. Med förbättring menar jag oljesprutet på nockarna. Detta kan man se om man kör M20 motorn på låga varv utan ventilkåpa, man kan t o m (OBS FARLIGT) känna strålens tryck om man försiktigt för in fingret under spridarröret, men var mycket försiktig. OK. Strålen var inte imponerande vad göra? Jo eftersom kamen vid det här laget fått sitt, så passade en renovering av toppen bra. Detta gav möjlighet att följa oljans väg upp från motorblocket genom vipparmsaxlarna ut via kamlagringen och slutligen upp i oljespridarröret. Tror ni att konstruktören av topplocket med dess delar hade samma syn på toleranser som personalen på produktion och ekonomi? Svar NEJ! Det flesta oljekanaler och dess övergångar mellan ovan beskrivna delar var mismatch. Kan ni tänka vilket oljesprut det blev efter att alla oljekanaler blivit anpassade till sitt, av ursprungskonstruktörens, tänkte utseende. Min slutsats. Mekaniker som jobbar med bilar dagligen har oftast, helt förståeligt, inte samma typ av engagemang. "Vem fan vill gräva ner sig i en gammal bilmotor och dess problem, skyll på oljan istället." Bilar är inte så "kemiskt" avancerade att den här typen av problem uppstår utan en mekanisk orsak ligger bakom. M20 går längst med syntetolja och lite kortare med mineralolja precis som alla andra motorer, det är min övertygelse. Men M20:n går inte långt på vare sig syntet eller mineralolja när inte tillverkningstoleranserna hålls, vilket är vanligare än vi tror när det gäller modern produktion. |
|
|
Tackar oxo Johan B för alla utmärkta, faktabaserade inlägg om motorolja till våra skorvar! Tack Johan för tålamodet med oss saktmodiga;-) Två bilar är fler än en.. |
|
|
Det handlar nog inte så mycket på oljan som sådan utan viskositeten kanske . Hur snabbt du får oljetryck vid start . TURBODIESEL olja kommer jag att hälla i varenda bil tills att jag hittar nått som är bättre . M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
Stavros, det finns syntetolja med relativt låg kvaiitetsklassning, t ex API SG och ACEA A2. Att kolla API/ACEA-klassningarna är alltid en god idé! Jonne Mek, troligen är det så som du säger, i grunden finns det en mekanisk svaghet i motorkonstruktionen som gör motorn mycket känslig för igensatta oljerör. Just därför är det extra viktigt att man har en bra olja och inte slarvar med serviceintervallen! Lasse Kong, en turbodieselmotorolja är anpassad för dieselmotorer. En bensin- och en dieselmotor har inte samma driftsbetingelser. Kort kan man säga att en bensinmotor har följande skillnader gentemot en dieselmotor: högre oljetemperatur (fler och varmare ytor som är riktigt varma), mindre sura restprodukter i förbränningen, högre varvtal, mindre sot i oljan, högre litereffekt, strängare emmissionskrav (avgaserna), lägre oljeförbrukning. Sammantaget ställer detta andra krav på oljan! Additiven har därför en annan sammansättning i en dieselmotorolja. Därför kan en dieselmotorolja vara direkt olämplig i en bensinmotor. Välj en bensinmotorolja i bensinmotorer i stället! Många moderna kvalitetsoljor är klassade/klarar både bensinmotorer och dieselmotorer. Kolla att oljan har ett "S" (står för "service" - minnesord "spark") som första bokstav i API-klassningen, för bensinmotorolja. För en dieselmotorolja skall det vara ett "C" (står för "commercial" - minnesord "compression") som första bokstav. I ACEA-systemet står "A" för bensinmotorer och "B" för mindre dieselmotorer. Ett "E" står för tyngre dieselmotorer (t ex lastbilsmotorer). En olja som har följande klassning är i första hand avsedd för bensinmotorer, men klarar även dieselmotorer: API SJ/CF, ACEA A3/B3 Står det däremot API CF/SJ, ACEA B3/A3, är oljan främst avsedd för dieselmotorer men klarar även bensinmotorer. Hoppas att ni hängde med! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B tänkte passa på att fråga dig en annan sak på samma gång. Har det där klasiska iriterande skrovlande ljudet ur lådan i neutraläge. Det är ju ATF olja där orginal. Nu föreslog en att jag skulle prova med vanlig växelådsolja alltså 80/W90. Men han var orolig hur bussnigar med mera skulle klara av den tjokare oljan. Tyst borde den j åtminstone bli. Men till vilket pris? Kanske du har ett bra svar. ____ En bil skall ha minst 6 burkar Länk |
|
|
Körde min 320-86a på 80/W90 olja dom sista 8 åren(12-13000mil),inga problem och tyst och fin. Växlade dock lite försiktigare när det var bortåt -30 ute,men det var inte segt så jag reagerade på det. Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.