AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.828

E38 vs E65

Sida 1 av 2
Scheckheft
Hej, nu fick jag det bekräftad: E38:an är bättre än nya sjuserien :D. Allt enligt en artikel i tyska Auto Motor und Sport (nr 18). Nåja, sådana undersökningar ska man ta med en nypa salt.
Men enligt artikeln "vann" E 38:an på följande punkter:
* utseende
* tillförlitlighet
* detaljkvalitet

E 65:ans plus:
* köregenskaper
* andrahandvärdet
* teknik/styrning

Länk

Mvh
Scheckheft
______
Länk
Agge
Ställ en e38 bredvid en e65:a så ska du se att e38:an ser väldigt tam ut i jämförelse. Men smaken är som sagt som baken.

MVH
//Agge

Min bil: Länk
Agge:

Precis som det mesta ser tamt ut jämfört med en dinosaurie så kanske en E38 ser tam ut jämte en E65. Betyder dock inte att dinosaurien (eller E65) behöver bli speciellt framgångsrika...

/Micke
chrille70
E65:an har en mycket snygg profil och grundform med sin svepande taklinje och skulpterade karossidor. Det är bara i detaljerna som det hela brister en aning. Bakpartiet till exempel. Jag tycker inte att det är fult men kunde gott ha utformats på ett bättre, mindre klunsigt sätt. De s k "Dame Edna"-strålkastarna som många hyser ragg över, tycker jag däremot är riktigt snygga och ger bilen stil och karaktär. En säregen uppsyn, som trots allt är "100 procent BMW".

Men man får hoppas att den stundande faceliften gör bilen lite vackrare, annars ser det mörkt ut för nya "sjuan". Om inte försäljningen fär E65 ökar är det risk att BMW tvingas ersätta den med en helt ny modell inom en ganska snar framtid och då får sig nog BMW 7-seriens prestige en törn.

Men i sig är det en riktig "kanon-bil". En sådan makalös åkkomfort, en sån körkänsla och pondus finns knappt att finna i någon av konkurrentvagnarna. Både S-klass, A8 och Phaeton känns ganska bleka i jämförelsen. Väldigt fina vagnar, men ungefär lika exalterande som en gäspning. På samma sätt som E38:an, med andra ord.

Om jag skulle ha ett så fett bankkonto att jag kunde lägga ca 1 miljon kr på ett bilköp skulle valet stå mellan en 745i och en Jaguar XJR. Och då skulle nog valet vara ganska lätt...

Mvh Chrille
chrille70
E65:an har en mycket snygg profil och grundform med sin svepande taklinje och skulpterade karossidor. Det är bara i detaljerna som det hela brister en aning. Bakpartiet till exempel. Jag tycker inte att det är fult men kunde gott ha utformats på ett bättre, mindre klunsigt sätt. De s k "Dame Edna"-strålkastarna som många hyser ragg över, tycker jag däremot är riktigt snygga och ger bilen stil och karaktär. En säregen uppsyn, som trots allt är "100 procent BMW".

Men man får hoppas att den stundande faceliften gör bilen lite vackrare, annars ser det mörkt ut för nya "sjuan". Om inte försäljningen fär E65 ökar är det risk att BMW tvingas ersätta den med en helt ny modell inom en ganska snar framtid och då får sig nog BMW 7-seriens prestige en törn.

Men i sig är det en riktig "kanon-bil". En sådan makalös åkkomfort, en sån körkänsla och pondus finns knappt att finna i någon av konkurrentvagnarna. Både S-klass, A8 och Phaeton känns ganska bleka i jämförelsen. Väldigt fina vagnar, men ungefär lika exalterande som en gäspning. På samma sätt som E38:an, med andra ord.

Om jag skulle ha ett så fett bankkonto att jag kunde lägga ca 1 miljon kr på ett bilköp skulle valet stå mellan en 745i och en Jaguar XJR. Och då skulle nog valet vara ganska lätt...

Mvh Chrille
Agge
Micke:

Har för mig att nya 7:an har sålt bättre än sin föregångare.

Är det någon som har nån statistik att lägga upp?

MVH
//Agge

La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Tycker inte att nya sjuan är snygg alls men jag har ändrat mig förut om nya bilar .

Tex tyckte jag att lysena på BMW skulle vara dubbla runda och att det såg lurt ut när dom bytte .

Fast det gick över ganska fort och nu skulle jag aldrig säga nått sånt .

Men återigen nya sjuan är alldeles för mycket och för extrema ändringar i design .

Jag har ändå inte råd så jag kanske ska vara tyst .

M som i Motor
M3 CSL nice
Håller med chrille70 om att E65'an är snygg, maffig, en riktig Pondus-Bil, dock aningen klunsig.
E38'an är stor men inte klunsig därför ser den mindre ut än E65'an

Agge: En BMW som ser tam ut är E36 oavsett modell

// Lazze
Länk
Tycker nya 7:an e skitfin. E38:an e snygg men ser ju mest föråldrad o trist ut.. liksom e39. Dags för lite kaxig design. Mvh leo
Agge
Lazze:

Tycker inte att e38:an ser tam ut.
Men i jämförelse mot e65:an tycker jag att den gör det.

MVH
//Agge

Ställ vilken E65 som helst jämte en E38, gärna Alpina, och se vilken som egentligen ser "tam" ut.

MVH,
E38B12
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag gillar båda. Åkte E38 740d i Frankrike i går och den "håller" fortfarande stil- och komfortmässigt. Men den känns lite tam jämfört med E65. Man ska ju komma ihåg att E38 formmässigt ligger nära E32 och betraktades som ett mycket försiktigt steg när den kom 1994.

Däremot tycker jag inte att inredningen i E65 är helt igenom lyckad. För mycket trä och för lite sportig. E60 är markant mycket bättre på den punkten. Men exteriört tycker jag att den nya bilen är läckrare. Särskilt i mörka nyanser, svart eller blå.

My Bimmer is my mistress
Agge
E38B12:

Japp, B12:an är grymt fin.
Men en Alpina ska man jämföra med en Alpina ===> Länk

Agge,

Du får ursäkta mig men jag tycker även E65 Alpina är tamare än E38 Alpina.

MVH,
E38B12
Tack förresten Agge för länken till 7er.com, visste inte att de hade en så fin Alpina-del, speciellt bilderna på E38 är ljuvliga :-D

MVH,
E38B12
Agge
E38B12:

Det respekterar jag :)
Jo, det finns fina bilder på den sidan. Your welcome!

MVH
//Agge

Kunde de inte gjort taklinjen (bak sidorna) lite snyggare och bara lagt på kromlister? Nä e38an Ser bättre utmen kan hålla emd om att den ser tam ut brevid en E65.

Mvh/Soki

Länk

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tacka vet jag en blå B12 5.7 Lang med blå takbox:) Kommer snart till en vintersportkommun nära dig och kör om med 20" dubbat runtom eller hur Stephan:)
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
20" dubbat? Nej, det blir 22" dubbat från senaste Bond-filmen :))
Sen ska Stora Blå få tjänstgöra som pistmaskin i Hundfjället under vintern :DD Håller på i garaget och plastsvetsar så Alpinaspoilern kommer ner en bit...:DDD Dubbarna borde göra fina ränder som det ska vara i en nypistad backe ;))

//Stephan

_____
Länk
Scheckheft
Hej
Tänkte bara fylla på med mer info angående undersökningen i Auto Motor und Sport:
63 000 personer deltog i undersökningen under perioden okt 02 - feb 03. E 38 valdes som bästa tyska bil, bland alla bilmärken hamnade modellen på plats 8.
I klassen lyxbilar hade E 38 vunnit om man inte hade räknat in E 65 som drog ner slutbetyget

1. Audi A8 144, 6 poäng
2. BMW sjuserie 122 p (E 38 = 157p)
3. Mercedes S Klasse

Bland alla bilmärken/modeller hamnade BMW på plats 4 och tappade därmed en placering:

1. Lexus
2. Porsche
3. Honda
15. Jaguar
17. Mercedes

Tyska bilar kritiseras i undersökningen också för ständiga fel med elektroniken. Bäst var japanerna

Mvh
Scheckheft
som önskar sig en Jaguar XK8 till jul

Ojoj då vi har altså en bra bil?=)

"2. BMW sjuserie 122 p (E 38 = 157p)"

Altså ifall bara E38an fanns så skulle 7 serien ligga på topp? Vad för poäng fick nya A8an , W220 och Phaeton för betyg resp. Gamla A8an , W140 och Xj´an?

Mvh/Soki

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.