|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
|
Manray I SEK. Men det var ju några år sedan så priserna kan ju har justerats samt valutan kan ha ändrats. Nu står det att ett kit till 330 -01 kostar 4630 Euro ca 43000:- Jag monterade ess i min bil våren -02 så det är fyra år sedan och min far monterade i sin bil hösten -03 |
|
|
Ok.. Ja vi får se hur det slutar. Ca 60 000 med resa tillåter nog inte min ekonomi f.n. /Manray/ |
|
| jag reffererade till RONNY BOY eftersom han skall sälja sitt kitt och har ett steg 2 med intercooler osv, daför undra jag om de va frontmonterat och om bara det är till salu eftersom jag precis har monterat kompressor på min BMW 328. | |
|
neno83 Sorry, såklart jag missade, rättare sagt kollade dåligt bak i tråden och hade glömt det. |
|
| Tänkte kolla med er som har kompressorer i era bilar, har precis varit och hämtat min BMW med kompressor i nu, undrar när kraften kommer hos er, hos mig kommer all kraft ungefär runt 4200 varv, då känns de verkligen att den sticker, men innande så går den lite bättre än vanligt bara, är det så de ska vara?? | |
Grubbe |
neno83: Jag antar att du har fått en centrifugalkompressor monterad på din 328? Det är som en remdriven turbo och laddtrycket kommer i regel med varvtalet. Dom bromspapper jag sett på Bilar med centrifugalkompressor har oftast varit så att dom gått lite bättre under 3500-4000 varv, men det är efter det som det skjuter på ordentligt. |
|
För mig tog det ett par hundra mil att köra in prylarna sen lossa det. Körde lungt under den tiden. Byta olja i vxllåda och motor är inte fel heller. Gärna helsyntet. Asken |
|
| Ok, har bara kört ca 60 mil med den sedan montering, och då är det bara E20 från Stockholm till Göteborg, så hoppas det lossar sen då, men det är alltså rätt att den kommer som fan runt 4000 varv men innan det så går den lite bättre än vanligtvis bara. | |
| Grubbe: ok, tänkte bara att det kanske var nått fel hos mig, men då ska jag nog sluta oroa mig. | |
|
Nöjd annars då? Går den som den som du tänkt dig (förutom under 4000rpm)? Värt pengarna? :) /Manray/ |
|
| Jo nöjd är jag men jag trodde de skulle vara mer effekt än så på de lägre varven bara, eftersom de ändå e en kompressor och snurrar juh hela tiden, men men, klart värt pengarna, drar som f*n efter 4000. | |
pg_ice |
skrvkompressorer drar väl tidigare vad jag har fattat. med dom så får du mer vrid vid lägre varv en fråga: ändras ljudet nåt? blir det nåt snurrbo vin om bilen :)? |
pg_ice |
äsch: felstavning "skruvkompressor" ska det vara |
| Det beror på vilken kompressor man har, det finns flera varianter av Vortech kompressorerna, jag har den som heter V2, den är alltså helst tyst, man märker inte änns att den finns där, vill man ha de där lätta vinet ska man fråga efter en V1. | |
Grubbe |
En skruvkompressor (typ jänkekompressor) har en helt annan konstruktion och med den får man laddtryck från väldigt låga varv. Det är dock inget för Bmw-bilarna. |
pg_ice |
att få laddtryck tidigt är inget för BMW bilarna? kan du förtydliga dig lite. ex skruv kompressor kittet från Enhem till E36 är alltså inget för BMW? |
Grubbe |
pg_ice, jo jag såg nu i efterhand att Enem håller på med ett kit till just 328:an. Då lär inte laddtryck från låga varv vara något problem. Dom har dock inget kitt med skruvkompressor till någon större modell, insuget var för stort. |
|
TJENA! lyfter tråden lite för att kolla om dom som fått kompressor (ESS)monterade i sin bil fortfarande e nöjda jag har för övrigt åkt med mitt i ca 4 år nu å allt funkar som det ska men man skulle ju vilja ha lite mer=) som sagt jag har inte sålt sakerna än. |
|
|
jag är lite nyfiken på er som har ess steg 2 i era bilar altså vattenkylningen som jag har, skulle om ja inte mins helt fel redusera vermen med ca30% jag tycker inte det håller måttet utan man skulle behöva några slags gälar i huven så värmen kommer ut. nått i den stilen iaf... |
|
|
Nyöppning av tråden igen, kanske lite för sent men men... RONNY BOY, vem är din besiktningsman? Har du fått igenom kompressorn i besiktningen varenda gång utan att montera av kompressorn? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.