AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
29.121

kompressor 328

Sida 5 av 8
ka
204
kaell
330xi -01
Skruvkompressorer är ju bättre, då det ger fullt laddtryck från 1000rpm i stort sett. Men oftast är de dyrare, och kräver lite mer ombyggnad av motorn än om du sätter dit en liten turbo som drivs av rem istället för avgaser - i stort sett.

ESS har nog till E36 också, maila och fråga istället, hemsidan är bara en fingervisning. Oftast är det billigare också än priserna på hemsidan, just p.g.a. konkurrensen som har uppstått.

__

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Ok tack så mycket, Men när du menar Liten turbo med rem är de radialkomressor eller vad de heter då? Är det det du menar? För jag är dok inne på Kmpressor istället för turbo till Bmw!

The one ....
ka
204
kaell
330xi -01
Precis, radialkompressor heter det. Samma funktion som en turbo, bara att avgas-sidan är borta och ett remhjul sitter där istället.

Kompressor är ju helt klart att föredra, då det blir lite med civilare ;D och passar lite bättre om det är en nyare bil iallafall, så man slipper bygga om hela avgas-sidan.

__

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Okej så de rätt lätt att montera av och ditt då? Med tanke på besiktingenen om de inte skulle gå igenom?! Drivs Radialkompressorn på nån västka som turbo gör olja vatten?

Läste lite ang vad ESS ligger är de Norge då?

The one ....
ka
204
kaell
330xi -01
Ja, relativt lätt att montera av/på. I stort sett så kan du byta remmen bara, och låta snurran sitta kvar, bilen går bra även då, utan att ändra något annat.

Kompressorn kyls genom motorns olja, och då kan en extra oljekyl behövas om du ska piska bilen hårt. I övrigt, byta motorolja 1-2ggr extra (500mil) mellan servicarna är väl att rekommendera.

ESS ligger i Norge. Finns massor skrivet om dem på AP, bl.a. under reportage-delen finns endel.

__

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Oki de låter bra ;D Men oljekylningen är de nån extra dragen annordning till blocket som får byggas till eller?

Håller orginal bil för kompressormatningen? om man nu laddar de som föreskrivs av Ess.

Men först ska jag köpa bil fast jag vet inte villken jag skall vällja bland alla dessa E36 Dok Ej M3 ... funderade bland 323-325-328 fast nu vet jag inte själv? villken är bäst å lämpligast?

Om jag nu ska få mer effekt kan man innan kompressor preparera motorn så som Kolvar, anndra vevstakar , (byta topp?) kompsänka mm.

The one ....
ka
204
kaell
330xi -01
Oljekyl monteras mellan oljelocket och oljefiltret, ingen större operation, bolt-on från USA $625 med termostat osv.

ESS kit är anpassade för orginalbil, kompressorn har suttit på min bil i snart 2 år, tror det finns fler på AP som kan intyg att det är bra grejjer och att motorn tål det.

__

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Första inlägget på förra sidan tillexempel :)

// Mvh Andreas

Min 540i6
Länk
Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
Morten M!!
om ja bestämmer mig för att sälja bilen orginal så säljer ja väl kompressorn (vilket är steg 2) för si sådär en 35k vilket är halva priset
Ronny boy
35000:- halva priset? Vad är det för kit och till vilken bil? Jag fick ess-kit monterat och klart på 328 för 45000:- och sålde det sedan för 15000:- (vilket kanske var för billigt) Har kollat pris på ess-kit till M3 och det skulle gå på ca 80000:- monterat och klart.
Bara lite nyfiken på vad du har och på vilken bil (trodde det var på 328 din)om det kostar så mycket
Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
ryk 330xi som ja skrev innan så e det steg2 vilket innebär ic oxå å den gick på ca 16k då jag fick den installerad och när ja satte in kompressorn så kostade det 46k.... så därför med min undermåtliga huvudräkning så blir det ca halva priset =) men allt går ju att diskutera om det skulle bli så.. har dock inte kollat vad det skulle kosta nu att installera sakerna....kanske ska göra det=)=)
Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
kollade upp nu vad det skulle gå på å kompressorn går på 5475 EUR och intercooler kittet 1680 EUR. nu vet jag inte hur euron ligger i värde men det skulle nog sluta på det priset som ja sa,CA,,,,,,
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Kompressor til min bil koster vel rundt 50-60k tror jeg. De prisene som er oppgitt på esstuning.com tror jeg er høyere enn det man får om man ringer direkte.

RONNY BOY: Uansett så er jeg interessert hvis kittet passer bolt-on på min bil (M52TU 323 Ci), og hvis vi kan forhandle litt om prisen. Dersom dette blir aktuelt må jeg låne penger. :( Har såklart egentlig ikke råd, men jeg vil jo ha mer hk! :) Når skal du selge bilen?
ne
171
neno83
328i -98
RONNY BOY: Jag är också väldigt intresserad av din kompressorsats, så länge som det är till en E36.
Ronny boy
Just det ic förklarar ju saken, sen att avrunda 31000 till 35000:- har nog med din undermåliga huvudräkning att göra ;-)
Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
Morten M!!
jag mailar dig mitt tele nr så får vi prata (kan säga att ja e lite dålig på att förstå norska men det ska nog gå bra=)
Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
neno83!
tjena!! jag vet inte om eller hur vida kittet passar till e36, synd att ja inte läste detta tidigare eftersom ja precis kom från jurgen wise som kommer att plocka bort grejjerna från min bil å återställa den till orginal. men ja kan kolla upp om det passar eller vad som behöver göras för att det ska göra d...
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Ronny Boy: Det er nok enklere for begge om vi skriver på mail! Jeg er seriøst interessert hvis jeg får tak i penger. Kommer an på om kittet passer rakt av på min bil samt hva det koster å få det påmontert. Evt. må jeg i banken først.. :)

Tror nok inte kittet passer til e36. :)
ne
171
neno83
328i -98
RONNY BOY: Kolla gärna upp det, så jag vet, jag har en E36 328 -98, och om det passar rakt av förutom styrbox så är jag fortfarande intresserad.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Vi venter på svar :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.