AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
29.117

kompressor 328

Sida 3 av 8
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
RONNY BOY

AAAAH Jag e avundsjuk!!!! :-P

Gött att allt håller, man e ju alltid nervös när man kör trimmat,,..

Min förra pärla :-)
Länk
Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
LeeRoy!
joo man e ju lite nervös i början men när ja märkte att sakerna håller så är det bara kul =) det enda jobbiga e ju som sagt besiktningen men allt går om man vill =)))
Le
636
LeeRoy
RONNY BOY

stämmer det att vad gäller besiktningen så räcker det att lossa remmen till kompressorn, då sitter den ju där men används inte?

eller hur har du gjort med besiktningen????

Länk
Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
LeeRoy!
nää att lossa remen räcker inte enligt dom, förr så dög det men nu så e lagen tydligen ändrad sedan en tid. jag har turen att besiktnings killarna här omkring har fattat att det inte spelar så stor roll för deras skull att bilen har en kompressor =) men en dag så dyker man väll på en grinig jäkel å då e det ju bara att plocka bort den innan, inte så svårt men jag hoppar över det om jag kan..
mvh
Le
636
LeeRoy
RONNY BOY: oki så de har ändrat de...

Länk
Ge
639
George.K
330ci - 02
har du tur, så kan du lossa remmen bara.
Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
George.K
jo visst kan man prova att lossa på remmen bara, men om dom e griniga och påpekar att en ändring är jord på en EU typ godkänd bil så får bara stations chefen besikta bilen hädan efter, det är vad jag har fått berättat för mig iaf men rätta mig om ja har fel =)
men det lilla problemet med besiktning överväger inte allt det roliga som jag har med bilen den övriga tiden av året =)) skulle du va i stockholm nån gång så kan du höra av dig om du vill testa skillnaden mellan orginal och med kompressor.
mvh
Hur mycket soppa drar kärran med kompressor, skillnad och så?
Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
1.5 l milen får man nog kallt räkna med,, jag har inte kollat så noga men visst drar det lite mer men smakar det så kostar det. dom säger på ess tuning där ja fick den installerad att soppa förb skulle till å med bli lägre vid landsvägs körning men tror inte jag håller med där. men ja kan iskallt rekomendera deras prylar för den som e intresserad av att fixa kompressor för dom håller hög kvalite å e jäkligt hjälpsamma om det e nått man undrar över eller inte e nöjd med...
mvh
PowerMac
Jag har haft en 330 med ess-kompressor och pappa en 328 med ess monterat. Våra bilar drog 0,1l/mil mer än innan monteringen vid landsväg och normalkörning. Kör man på bana och gasar mycket så kan man få den att sörpla i sig betydligt mycket mer
Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
ryk 330xi !!
hur löste du/ni besiktningsproblemet? har din pappa kvar 328,an? sålde du din 330 med kompressorn monterad och vad fick du för den??
Ronny boy
besiktningen har gått bra hitintills. Pappas 328 har vi sålt med kompressorn monterad till en som brukar vara här på forumet ibland. 330 har vi som firmabil nu och den ska besiktas ibörjan på januari så vi får se hur det går i år.
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Ni som har slangt i en kompressor i era e36or har ni bytt nagot annat? Kor ni med org koppling osv??

Ar det nagot skillnad pa emen och ess grejer? Verkar som att priser ar nastan desamma. Har fatt prisuppg hos emen pa 32tkr+ montering pa 6500kr
Japsmacke
Jag vet inte skillnaden mellan e36 och e46 men kan inte tro att det är någon skillnad.
På ess kompressorsats så byter dom spridare men kör med orginalkomp (läs på deras hemsida för säkrare info www.esstuning.com) och gör om vevhusventilationen. Luftburken försvinner och du får ett öppet kn-filter under kofångaren vid vänseter hjulhus. Säkert någon småsak jag glömt men i stora drag så är det modifikationerna
Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
japsmacke!
om jag inte minns helt fel så har väll enem skruvkompressor vilket inte ess har utan dom kör med en radialkompressor så det finns ju vissa skillnader.
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Vad ar bast av dom da?
Har hort att skruv ar bra.
HV-71
Hallå!
Helt klart en skruvkompressor. Dessa har mycket högre verkningsgrad och laddar fullt redan på låga varv gämfört med en radialkompressor som behöver mycket högt varvtal för att ge tryck. Detta resulterar i att man får lågt tryck vid låga varv och där med inte full effekt. ENEM har färdiga kit för BMW 320-328, och utlåvar ca 35% ökning av Hp och vrid. Ligger på drygt 30000:-
Visa användare
86
RONNY BOY
M3-02
320-88 turbo
tja!!
jag kan nog hålla med hv-71 att skruvkompressor låter bättre när man läser om dom olika men jag har en radial från ess å jag har inget negativt att säga om den,(förutom att det e för lite mos i sakerna =) men som sagt det håller oxå å det är ju hela grejjen.
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Da ar nog enem sats de jag ska ha. Kor bara vardagskorning. Till och fran jobbet typ sa de blir inte sa mycket korning pa hoga varv. Ar bara pa helgerna =)

Ess grejer ger val mer an 35%. Har for mej att ess grejer ger typ 290 hk till en 328. Enem grejer ger ju mej typ 250 hk.
Ratta mej om jag har fel!
HV-71
Hallå!
Man skall nog ta dessa siffror med lite distans då de inte säger så mycket. Max effekten fås vid olika varvtal beroende på komplessorns uppbyggnad. Dock är en sak klar vad gäller kompressorer och det är att de har klart bättre verkningsgrad vid låga varv än vad en turbo har. Detta går naturligtvis att lösa med tex biturbo eller både turbo och kompressor.
Kan för lite om ess prylar för att uttala mig om deras siffror. Är dock lite fundersam på en effekt ökning på nästan en tredjedel av total effekten. Inte för effekten, utan pga att det blit för mycket effekt och att motor och växellåda tar stryk. Detta kan säkert ngn annan här på forumet uttala sig om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.