|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
p.floyd |
tjena asken jag har ju tyvärr ingen manuell låda hoppas att det blir bättre man kanske hadde lite för stora förhoppningar på hur det skulle bli fast man kan ju tycka att det ska bli så som dom låvar (men det kanske det blir). besiktningen kan ju bli ett problem men jag får leta efter en snäll besiktnings man :-)).. föresten så skulle jag hälsa från grabbarna grus till dig asken. |
|
p.floyd: Gratulerer med ny kompressor, det var moro. :) Hva endte de totale kostnadene på (i NOK og SEK)? Opplever du at motoren har endret karakter fullstendig? Annen ljud? |
|
p.floyd |
morten: totala kostnaden i nok 42,000 sek 46,300. ljudet e mycke tyngre tack vare det koniska luft filtret och vridet är som natt å dag mot orginal. men kompressorn blir ganska varm den har ju inte så mycke utrymme runt sig kan det vara ohälsosamt tro? mvh... |
|
pfloyd: när du kört hårt blir det varmt, kör ett par km i lungt tempo så hinner det svalna av. Asken |
|
|
p.floyd; Återkom med lite info om det "lossnat" lite senare är du snäll! :) /Manray/ |
|
|
P.floyd: hur låter den med kompressorn mycket skilnad mot innan eller Jonas |
|
|
det måste gå att snickra ditt en intercooler på nåt sät till hyfsat pris så man slipper så hög värme att man måste köra lungt och kyla bilen låter inte hälsosamt BMW FÖLJER INTE UTVECKLINGEN VI LEDER DEN. |
|
|
Nå, herr kompressor?! Har det lossnat nått? :D /Manray/ |
|
| jag är liksom p3r intressead av hur man gör när man besiktar bilen. Plockar man av den? eller kommer man igenom med kittet på? | |
Bmw ludde |
Kostade de 47k utan intercooler ?, det var inte billigt de |
|
Harris: Det finns inget enkelt svar, vill man vara laglig så monterar man bort hela paketet. Dock så verkar det som om dom flesta låter bli och hoppas att dom har turen med sig in i hallen :). Ludde, vadå inte billigt ? vad tycker du att ~100 pollar till ska kosta ? Så vitt jag vet så ligger ESS en bra bit under dom andra stora tunersen som använder sig av kompressorer. Min 528i Touring Länk |
|
Bmw ludde |
tsaros: Jämför man mot andra tuners så kanske de är billigare, men det är fortfarande dyrt. Matrialet kostar inte ens hälften av 47k. |
|
Dyrt jämfört med vad ? Att köpa lösa delar själv någonstanns ? Vad ska man göra med delarna sen då ? Hur ska det monteras, hur ska elektroniken vara mm mm ? Dom har trots allt utvecklat en färdig produkt, monterat den och lämnar garanti på den. Självklart ska dom få betalt för det med tycker jag. Det är väl ointressant vad matrialet kostar i mitt tycke, det är resultatet du betalar för. Det är ju kunskapen om hur delarna ska vara som du betalar för. Om det inte är kunskapen som räknas så skulle inte tillexempel operationer vara så rysligt dyra på sjukhus. Matrialet där går inte på många tior, men notan slutar ofta på flera 100kkr. Att det är mycket pengar kan jag kanske hålla med om, men man får skilja på mycket pengar och dyrt. bara en tanke kring det hela :) Min 528i Touring Länk |
|
Bmw ludde |
tsaros: Det de gör är inte så komplicerat som du tror. En turboinstallation är svårare, och det finns väldigt många på detta forum som lyckats väldigt bra. Det du betalar för är ju själva "trimchipet", men det blir ju mycket bättre om du låter någon firma mappa bilen för ca 8k. |
|
p.floyd: Hvordan går det med kompressoren? Nøyd? Har blitt interessert i kompressor selv nå, vil helt enkelt ha mer krefter! Min 323 Ci er helt orginal - undermotorisert! Spesielt under 3000 rpm (prøver inte gå högre på vei til jobben når motoren er kald). Er det enklere å "komme gjennom" besiktningen med kompressor enn med turbo? Skillnad på kvalité turbo vs kompressor? Tar gjerne i mot tips.. p.floyd: Kan du beskrive lyden med kompressoren? Har aldri vært borti kompressor eller turbo - men gillar virkelig turbolyden (dumpvalve; pshht). Får man med IC i kitet til 42k NOK? |
|
|
morten m: ska du ha kompressor tycker jag du ska satsa på en riktig skruvkompressor! det kostar lite mer men det är roligare än centrufigal kompressorn. med skruv kompressor har du max laddtryck från 1000-1500 varv! i´m not driving too fast... ...i´m just flying too low! |
|
| PWM3: Okei, hva koster en sådan skruvkompressor? Og hva er det for noe? :) Ser for meg noe som koster omkring 50.000 egentlig, men dette får eventuelt bli til sommeren.. | |
|
jag tror dom ligger mellan 50-60 000 för ett kitt till en e36:a vet dock ej om det finns att få tag på till e:46 erna! Skruvkompressorn är ju större och otympligare än en cetufigal kompressor men den är ju mer effektiv eftersom den "skruvar" in luften in i motorn. Centrefugal kompressorn funkar ju som en turbo fast avgashuset är ersatt med en remskiva istället! Det gör ju att du måste ha högre varv på motorn för att få ut max laddtryck! i´m not driving too fast... ...i´m just flying too low! |
|
|
PWM3: Ok. Jeg har hørt at skruvkompressorn kan bråke en del mer. Snakket med en på nettet som sa at denne varienten hyyyler mer. Er det tilfellet eller? ESS Tuning ligger inte så langt fra der jeg bor. 1,5 time kjøring til Aremark tror jeg.. |
|
| nu förnyar jag tråden lite (eller ett par år) tänkte bara säga att jag har kvar min bil och den går fortfarande helt utan problem, jag va till norge och monterade en ic för att få bort lite av den jobbigaste värmen, som sagt ess prylar håller vad dom låvar det kan ja intyga till 100% för min bil har fått gå en hel del, sen har ja sett att en del undrar över vad försäkringsbolaget säger om man råkar ut för en olycka,, dom säger ingen ting utan betalar glatt det som har gått sönder eftersom det satt monterat på bilen. jag hade nämligen oturen att en oerfaren lastbils chaffis inte kunde backa så bra så han pressa in min front lite =( men bmw skadecenter beställde nya delar från ess så allt slutade bra =))MWH ronny boy//p.floyd | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.