AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.210

Kungens kurva...

Sida 2 av 3
Ka
131
Kanada
328i -00
Tyvärr så fanns nog inte den kurvan Kjell talar om på Kungens tid så vi får nog aldrig veta hur fort han hade klarat av den.
Den stora frågan är inte hur fort en BMW klarar den svängen för det är nog en hel del. Utan hur fort man kan köra med en Welt klasse eller en gammal suzuki jeep utan att göra en av Robert Collins berömda Älg-rullningar?
Måste bara tillägga att en GTX eller GTR är en super rolig bil, speciellt med lite rally trim. Hade en GTX med grupp-N trim tidigare. Tyvärr är det ju lite mycket Japan skrammel dock.

///Nicklas
Kowalski
Historien om Kungens kurva utspelade sig på Gustav V:s tid, dvs ngn gång på 30-40 talet.
I själva verket är det vägen relativt rak, men eftersom kungens ekipage körde av vägen just där kallas sträckan för Kungens kurva.

Har själv kört i den diskuterade avfarts-böjen som kjelle tog upp. Vill inte plocka ned dig på jorden men min osänkta 318 med 205:or klarade också den i 70.

För ni som bor i Lunda-trakten (Carsten mfl.) så har vi ju en trevlig avfart, dvs Lund/Bjärred-avfarten ifrån E6:an. En fel-doserad avfartskurva som är byggd för vänstertrafik.
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Jodå den känner man till. Det går att hålla bra med fart där fast jag vågar nog inte tänka mig vad som händer om bilen väl släpper.

Kör du E6:an mot Göteborg så finns det en trevlig avfart vid Center Syd. Har en kompis som körde väldigt fort där men sista gången så släppte bakvagnen och bakluckan fick spacklas och lackas om (inte en BMW).

Även den nya avfarten mot Kävlinge från Mobiliarondellen är rolig. Däremot vet jag 2 st som har gjort lite märke på räckena. En diskussion som kan bli lång och som ni andra säkert tycker är ganska ointressant, fast ungefär samma sak som för majoriteten som inte kommer från Sthlm.

Mvh
Carsten
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Finns ett antal sånna hårnålar. Körde (inte avsiktigt) lite snabbt där en regning kväll och fick 4 hjuls släpp! Det kändes sådär halvkul. Flickvännen vaknade iaf och man fick sig en utskällning ;)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det här med flickor i bilen är ju inte så bra i vissa fall när dom hotar att kliva av i 190 lagom som man fått häng på en Lotus Esperit för att se hur dom går.
Å för husfridens skull får man ju släppa av.Nu misstänker jag stark att det var den med V8 så då har man inget att hämta där iallafall. Men det finns visst nån med stressfläktsfyra tror jag.

Hasso
Dr.BMW@solna
När oljetrycks lampan tänds i kurvan,vet man att det
går tillräckligt fort........förutsatt att olje nivån
är korrekt.

336i-89,318i-88
jag kör ner för avfarten genom kurvan varje dag på väg till jobbet. Har en sänkt 523:a, det är ju inte att man kastas ur sätet direkt i kurvan.
Med rätt ingång och full gas halvvägs ut så är inte ens 90 nå' problem.
Heja Bajen!
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
tog kurvan på två hjul i somras...................................med hojen.....
Zobbe
Ganska kul att höra powerkjell skryta om sin lilla compact. Han vet väl inte vad han går miste om...

Det är väl kul att powerkjell uppskattar sin bil? Själv klarade jag inte att uthärda den fyrcylindriga e46:an längre och köpte en 523 touring igår. Ångrar mig inte...
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
En kompis har tagit en rondell på 2hjul i 70 med sin Lancia det är grymt tycker jag....

//Cosmos
Söker 520 E28 eller 323 E30!!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Var en sväng till storstan idag.
Körde i nämda kurva med MB190E norska regummerade
vinterdäck med svärmor 82 i baksätet i 55 utan att hon protesterade.
Inga problem i 70 med sommar däck på BMW:en.

Hasso
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Vad är syftet med att sätta hastighetsrekord på avfarterna? Jag har tagit avfarten mot Skokloster från E18 i cirka 80 knyck med 330:n och då skrek det lite i däcken. Men det är inte någon av mina större körupplevelser...

Däremot att närma sig "strypkopplet" vid 250 knyck på Autobahn mellan Hamburg och Lübeck. Det är körglädje det!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det får väl powerkjelle svara på han vill kanske tala
vilken kvalitet det är på väghållningen på hans bil.
250 på "attobahn" verkar kul men min bil går inte så fort.

Hasso
exup92
Jag har faktiskt haft äran att sitta i bilen som knugen körde åt helsicke i just i denna kurva.
Ok, ok, ointressant hör jag er alla skrika, men jag kände historiens vingslag slå.
Och jag tror inte det rörde sig om särskilt höga hastigheter där, inte...
BIlen ägs av Helge Karinen, bodde tills nyss utanför Sskellefteå, men köpte ... tror det var Sparreholms slott. för 13 mille.
Han har en helt enorm vagnspark!
Men så fick ju han och hans bror runt 250 mille var när de sålde Carolin Invest...
Trevlig snubbe, för övrigt!
Om ni får chansen, kolla in hans bilar!
Han brukar vara generös med att visa dem!
FInns en och annan BMW-legend också, var så säker!
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Var det inte så att kungen satt i baksätet och hans chaufför körde bilen?
Psycotic
Powerkjell......I somras tog jag den kurvan i lite högre fart utan nåra större problem, fast då hade vi bängen efter oss förstås.....men men de går ju de med. Om du inte klarar att ta den i högre hastighet än 70 så tror jag nog att de e skit bakom ratten...

Psycotic
M5
50
M5POWER
M5-90
750-91
GMC van-88
Håller med psycotic i 70 känner man fortfarande lugnet! Tycker Powerkjelle ska döpa om sig till bara kjelle ist, för att det verkar inte vara så mycke power med varken han eller hans lilla compact!
Jag snackade med en snubbe en gång, han hade kört av vägen i Kungens kurva med en m5:a.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Den som tittar lite längre än näsan räcker, noterar kanske att jag som skrev det här gjorde det när jag hade min förra bil, närmare bestämt för ett halvår sedan. :o) Vad gäller mitt namn så har det inget att göra med M-power. Jag har byggt upp mitt feta kontaktnät med detta smeknamn, bl.a. köpt rättigheterna till www.powerkjell.com

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.