AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.207

Kungens kurva...

Sida 1 av 3
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Med anledning av alla knasiga inlägg om formstarka bilar kommer här ett ytterligare. Ett inlägg här på BMWPower frågar hur snabba folks bilar är på högsta växeln. Ett annat handlar om acceleration 0-100 km/h.
Som ägare av en eminent 316 1.9 talar jag inte gärna om acceleration över 80 km/h... däremot tror jag att jag kör ifrån de allra flesta när det svänger. Körde kungens kurva (avfarten mot IKEA från Sthlm) i 70 km/h. Slå det Ni! /Blir det någon samling av forumets medlemmar?\
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Ursäkta att jag frågar men varför skulle du köra ifrån alla andra när det svänger???? Ligger du och lurar på ställbara dämpare? Om inte, så borde din bil ha lika bra/dålig väghållning som alla andra här!?

Mvh
Carsten
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Carsten>>> Inte alla men väl de flesta. Det är en stor del användare här som kör 5- och 7-serien. Sedan är det väl känt att Compacten har ruggig kurvtagning
Powerkjell: Jag har kört compacten och om du påstår att den har "ruggig kurvtagning" så håller jag definitivt inte med. Har kört både porsche och nu senast min älskade mazda gtr.....där finns det "ruggig kurvtagning" Inget illa ment men det beror ju självklart på vad du jämför med?!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
"älska en riskokare" en del har inga pretantioner alls.
Ska prova avfarten nästa gång jag är i stockholm dock inte med vinterdäck. M-chassi Nya conti sportcontact 2
235-45 17 Y håller i rejält väldigt rejält men ack så dyra.

Hasso
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Har ingen aning om hur denna avfart ser ut så man tillhör förmodligen majoriteten här som inte bor i Stockholm. Däremot skulle jag redan på förhand vilja tippa pengar på att "hasso" tar denna redan beryktade kurva i mer än 70km/h.

Man har ju som sagt ingen möjlighet att själv prova men att just kjells compact skulle ta kurvorna bäst är ju fullkomligt absurt. Ledsen Kjell, inget personligt påhopp på varken dig eller din compact men det var ju trots allt du som började denna tråd och jag finner den ganska skrattretande! Gissar på att minst hälften här kör en BMW som inte är i originalskick dvs sänkt, bredare däck osv och därför nog kan hålla mer än de 70km/h som nämndes tidigare.

Mvh
Carsten
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Har inte Compacten (och Z3-serien) den gamla bakvagnen från E30? Kanske inte är sämre väghållning för det men det var nåt som slog mig. Nån som är kunnig kanske kan kommentera för och nackdelar mellan dessa...

Mvh
Anders S.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Får väl träna lite på hemmaplan har ett par riktiga tjyvsvängar vid påfarterna till E20.
om det skulle gå åt H-e hoppas jag att p-kjelle kommer och drar upp mig

Hasso
Hasso: Ja jag älskar min riskokare precis lika mycket som jag älskar min bmw. Bmw:n är finåkat. Gtr:n är busracer med 4wd och 240 hk/ 1300 kg.

Man kan faktiskt ha andra märken utöver sin bmw utan att behöva höra nedlåtande kommentarer.
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Junior>>> Din 4x4 Turbo Mazda 323 tog en hel del rallysegrar i slutet av 80-talet. Min bror hade en sådan förut. BMW bygger fina glänsande asfaltsracers, men ute tillskogs har de (vi) inget att hämta. Med tanke på BMW's avtagande design, priser och mitt intresse för allroad kan jag väldigt väl tänka mig sälja E30'n och E36'an till sommaren och sälla mig till en Impreza.
Var länge sedan jag åkte avfarten, men har för mig att den är rätt skarp. Tror nog att powerkjells compakt får det svårt mot alla sänkta bilar med grova sulor. Lägre tyngdpunkt och hårdare fjädring=lättare vara kvar på vägen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Junior. Jag har också ägt en Mazda en gång för länge sedan men inte kände jag för och ha ett så intimt förhållande till den.
Jag föredrar att älska något mera kvinnligt som går på två ben.
Även om jag är väldigt bilintresserad skruvat i 30år
med allt från volvo till amerikanska bilar Ett 40-tal bilar har passerat revy sedan mitten på 70-talet,
Så älskar jag inte bilar för det, framförallt inte japanska som alltid varit ett hatobjekt.Det var inte menat som nåt elakt bara ett vanligt skämt som de flesta japanska bilägare fått lärt sig att stå ut med.
Och tog du väldigt illa vid dej så är jag inte sämre än jag kan be om ursäkt.
Ha det
Mvh

Hasso
Br
196
Brutus
Något modifierad 730 -91
Och vad får Kjell att tro att han inte skulle kunna bli rastad av en 7:a i kurvorna? Själv anser jag mig ha både höjd, dämp, & ost för att plocka en compact om jag bara får ytorna, på en tajt konbana tar nog kanske storleken ut sin rätt, men 70 i IKEAkurvan är inte så j-la upphetsande... Been there, done that (med kj:n bredvid & hon vart inte ens gnällig)...

mvh
/B
P-kjell: gtr är en -94. Den bil som tog segrar på 80 talet var gtx stor skillnad.

Hasso: frid och fröjd inte blir jag sur för det.

Nu skiter vi i japsarna det är ju bmw vi ska diskutera!
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Kul att folk reagerar! :-)

Brutus>>> Nu har jag inte provat att trycka på så bakvagnen släpper ännu. 70 km/h var tämligen enkelt...

JDrive>>> Jag har också sänkning...
BeeMWe playboy
Är det relevant att säga att det finns en anledning till varför ingen körde i 70 km/h ? *garvar som fan åt dessa "bravader"*

Är på jakt efter en fin 320/325a (E30) 88a eller nyare, sv-såld med s-bok (eller import med s-bok stämplad hos BMW). Gärna nära Uppsala/Sthlm.

(M)irc Dalnet #bmwpower
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag är inte imponerad av kurvtagningen med compactens kurvtagningsförmåga, den har ju en ganska primitiv bakvagn! Jag tvekar inte en sekund på att rent teoretiskt så kan jag köra fortare i kurvor med min E-39.
Viktökningen kompenseras av bättre dämpare, adaptiva, och mycket bättre och bredare däck 255/40-17! Att bilen dessutom har mer ork att trycka på med gör inte det hela sämre!

Har ens compacten kränghämmare bak ?

Sen att BMW inte har något att hämta i skogen har förändrats är det ingen som sett Fredrikssons compact med sexa i rally skogen han brukar sopa mattan med de andra rally åkarna med den bilen iofs inte ngn wrc bil men ändå....jag tror att sedan 02ornas tid så har det inte gått att klassa in BMW bilarna men nu går det...
Den stora frågan är: hur fort körde kungen i kurvan?? Är det någon som kan historien?
BeeMWe playboy
Nej men jag läste en gammal teknikens värld där d hör sig för med en livvakt som såg händelsen, enligt honom var kungen utom fara och han kände sig säker när kungen körde, även här om kvällen när han körde på E4an å då gick det mycket fortare ^^

Är på jakt efter en fin 320/325a (E30) 88a eller nyare, sv-såld med s-bok (eller import med s-bok stämplad hos BMW). Gärna nära Uppsala/Sthlm.

(M)irc Dalnet #bmwpower
323E21terror
kungen hade strax över 80km/h på mätaren och med den sortens ballongdäck på dåtidens bilar så var det verkligen en utmaning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.