AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.666

Departementstillhörighet på Franska reg.plåtar

Sida 1 av 3
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Hej alla vetgiriga,

I avdelningen värdelöst vetande, mitt kardinalämne, vill jag tillföra denna tjusiga kategori: Hur man ser på reg.plåten från vilket departement (landsända) en fransk bil kommer ifrån!

Fransmännen är nästintill sjukligt roade av intrikata lösningar och tecken. Överallt är det samma sak. Vet du inte om alla tecken får du skylla dig själv. En favoritfras är »men det ser man här!» – på det här lilla märket, lilla gula fyrkanten, fem bakvända pantalonger i kors eller röda hotellskylten med tre fönster – vet du inte det!

När det gäller franska reg.plåtar så slutar de alltid med två nuffror. (Obs sist alltså(!), intrikat bara det.)

Exempel: 911 LBJ 75, som många vet då betyder; kärra från Paris.

Vi säger att du lyckligt flyger ner till Nice och hyr en Z3:a för några tjusiga dagar i solen. Bilen är snygg. Eftersom du är en uppmärksam typ så ser du också att på plåten står det 912 LBJ 06, som då betyder att den är lokalt registrerad i just Nice, i departementet Alpes-de-Marimimes. Det är viktigt det här med departement – jag återkommer till det.

Jaha, då kör vi ut på landet – mot Provence – det ska ju vara fint där. Efter lunch möter du en bil med slutsiffran 83. Det måste vara en långväga medtrafikant eftersom det är långt mellan 06 och 83. Trodde du ja. Slutsiffran 83 tillhör departementet Var – nästgårds. Bilen är kanske från St. Tropez eller Toulon. Dagen är inte slut, du kör vidare. Snart upptäcker du att alltfler kärror har nu 13 som slutsiffra. Bouches-du-Rohne nästa departemang med städer som Marseille och Avignon har just begåvats med 13 som slutkläm.

Hur hänger detta ihop? Har man inte tagit områdena och gjort uppdelningen från höger till vänster, eller uppifrån och ner eller på någon annat »logiskt» sätt? Nejdå, inte – varför?! Det är i bokstavsordning – aha, naturellment. Departementsnamnen sorteras i bokstavsordning och numreras(!). Ain har därvid 01, Ainse har 02 osv. Alltså får Calvados 14, Jura 39 och Rohne, där Lyon ligger, får 69. För att ta några exempel. Kristallklart. Det betyder att man måste veta för att förstå. Inga stora städer finns med i listan som kan ge ledning, förutom nämnda Paris. »Var» är förvisso en stad, men den är liten – en by, närmast. Staden Calais, den kända vid kanalen, finns med, men departementet heter Pas-de-Calais och får därför nummer 62, långt ner i listan nästan tillsammans med departementen kring Pyrenéerna vid Spanska gränsen.

För att ha koll måste man alltså veta vilket departement som man befinner sig i och tillhör, man måste veta vilket nummer (inte bokstäver) som korresponerar och dessutom kan hyrbilar och andra »voitures speciales» ha andra kombinationer. Och detta gäller fastlandet, Korsika har t.ex. bara en siffra - och en bokstav.…

Undantag medges ej för BMW.

Skaffa ett liv, njut av resan – ha de/Lasse B
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Underbart! Värdelöst vetande är en underskattad gren i livets stora tävling!

Själv lärde jag mig häromdagen följande underbara grej:

Om man vill kolla så att en kortlek är fullständig så kan man ju räkna korten, och se om det är 52 kort.
Eleganten (och möjligen rojalisten, men det är inte jag) gör så att han sjunger första versen i Kungssången istället, o bläddrar fram ett kort vid varje stavelse! Det är alltså 52 stavelser i första versen. Gör succé vid kortspelskvällar, jag lovar.
Man måste bara tänka på att det är "kungen" och inte "konungen" som gäller...(annars blir det 53...)

För de av er som inte kan denna eminenta sång kommer här första versen:

Ur svenska hjärtans djup en gång
en enkel och en samfälld sång
som går till kungen fram (obs, inte konungen...)
var honom trogen och hans ätt
gör kronan på hans hjässa lätt
och all din tro till honom sätt
du folk av frejdad stam!

Varsågoda, ut och imponera!

Inte en BMW till...
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
=) Okej! Eeeeh! Tänk om fransmännen kunde ta efter tyskarnas effektivitet! B för Berlin, H för Hannover, M för München! Enkelt!

Ta bara en sån sak som i somras. Åker på en vanlig landsväg i norra Frankrike. Åker genom en by. Helt plötsligt är det en stor söndagsmarknad på vägen. En gul skylt där det står "Direction" uppenbarar sig. Följer den. Åker o åker o antar att det ska komma upp en ny. Men icke!! Helt plötsligt var vi lost in space...Åka tillbaka törs man ju inte. Det var bara tur att vi hade Michelinatatlasen som visar samtliga vägar. Detta hände tre gånger under lika många dagar! Fransk organisation är aningen luddig.

Ps. Jag har en fransk nummerskylt hemma som jag hittade på Svenska Rallyt i år. Slutar på 75. Då är den från Paris alltså!
Då vet jag det.....

mvh

Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Enkelt i Tyskland? Nähä, det är ju odemokartiskt. Varför ska just viktigaste staden ha en (1) bokstav? B för Berlin. Varför inte B för Bonn? Det var ju faktiskt huvudstad förut. H för Hannover (är det så föresten? Är det inte Hamburg som har H??). Hildehseim då, å trevliga Heidelberg varför ska de ha Hld å He. Vem bestämmer att Garmisch-partenkrichen är bättre än Göttingen? Det vet ju alla som varit där att Göttingen åker man bara en gång till. Men Garmisch – det är nåt att hänga i gran. Fråga Stenmark.

Att München har M är väl ok, de gör ju bra bilar där. Men vad har Schwartzwald gjort för ont? Bara för att Stuttgart finns – där gör de väl inga goda tårtor eller ens har några goa vägar att svischa fram på (jo, visst dom spikar viss ihop några bilmärken, men det är väl inget märkvärdigt).

Annars skriver jag mest detta på skoj – som ni förstår/Lasse B
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hamburg har HH (Hansastadt Hamburg).

Min bror bodde i Tyskland några år och enligt honom får man nummerskylt efter var man bor (vilket kvarter).
Om man flyttar, måste man således byta nummerskylt trots att man har kvar samma bil/MC.
Detta sker genom ett inte helt okomplicerat byråkratiskt system....;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B:

Så att gå ifrån ett Svenskt byråkratikst system till ett Tyskt kanske ännu mera byråkratiskt låter inge vidare......

Lasse B:

Detta måste vara värdelöst vetande eller kanske inte med tanke på att jag kommenterade så nja:)))
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Hansastadt Hamburg, det är ju jätteroligt att veta. Då borde Visby få HV, HK för Hansastadt Kalmar och HR för svenska staden Hansastadt Reval (dagens estländska Talinn).

Borde föresten inte Hannover då just ha HH – det är väl lika mycket Hansastadt?? (Nu kom vi nog från änmet – med det är kul.)

Starre: just byråkratin var startpunkten för e-truddelutten ovan. Och vv är just vad det är/LB
Lasse: lite svårseglat till Hannover dock....

För den riktige "Tyskofilen" har dom flesta seriösa tyska bil atlas ett avsnitt som heter: Kraftfahrzeugkennzeichen ( det finns även här: Länk ) så slipper ni ligga sömnlösa och fundera över varifrån men tysk bil med ett X kommer i från...

Som parantes kan jag berätta om kamrat Danne ( DJ-Power) som köpte en segelbåt med tillhörande trailer i Marseille...
Trailern fick reg nr: S + bilens svenska reg nr på en fransk gul skylt ( att det sen tog 1,5 år hos ASB att få den godkänd och registrerad fast den var fabriksny är en annan historia...)

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Utomförträffligt med litet VV! :)

Jag kan komplettera med att den mittersta bokstavsgruppen på Franska skyltar är så sammansatt att det går att lista ut när bilen är registrerad. De ni! :) Jag har dock inte lyckats lista ut hur utom att det går i något slags alfabetisk ordning.

Har sett en kryssfemma med regnr "nn BMW 38". Snacka om flyt.

Dessutom är det så att man måste begära en ny skylt när man flyttar till ett annat departement. Har ingen aning om "datumdelen" indikerar ursprunglig registering eller den nya registreringens datum.

Det stämmer verkligen med att "det ser man här", ibland behöver man litet hjälp på traven för att begripa sig på. Dock är saker och ting ofta överraskande genomtänkta när man väl begriper dem.
Årtalet går att finna här:

Länk

T ex så börjar Paris i år (2003) med: 731 PJH 75 och 2002 med 996 NXZ 75.
Och här är departementen:

Länk

(Var i Nice i förra veckan och hyrde då en bil. Fick ut en tyskreggad Ford Mondeo. Kul att leka tysk en vecka i Frankrike. :) )
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Se där, en länk till departementen. Jag var lite orolig ett tag att någon skulle begära en lista och syna mina kort. Det redde C-kallen upp - tackar. Årtalsregget var ny kunskap för mig - tack för det Balmgren och ni andra.

Jo, det är kanske krångligt att segla till Hannover. Trots det är det väl en »Hansastadt» - eller? (Det har inget med något att göra - men det är ändå poängen på något sätt.)

Ha de i kunskapens ytterfil/Lasse
Lasse: Värdelöst vetande om Hannovers historia: ( och Hansan)

Länk

Länk

Länk

Och denna rundkoll lärde mig att hansastäder inte behöver ligga vid vattnet...

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Låt se här. Sammanfattning. På tyska (så klart) och numer ochså franska plåtar vet jag att man ser var bilen kommer ifrån. Likaså ser man ju det på Schweiziska, Österrikiska och Italienska plåtar. Hur är det med t ex Holländska och tjeckiska plåtar? Någon som besitter kunskap?

...och svenska brandbilar och ibland även ambulanser...
t.ex. SDL 094

SD= Sweden
L= L-län= Kristianstad län ( numera Skåne län men ändå används L & M ( bara en sån sak..))
094= löpnummer

England har nåt kinky system med årtalet också har jag försrått på Tiff Needell m.fl. (´"well youll get a M3 with a K-rgistration for around 40 grand") nån av forumets medlemmar e kör regelbundet på fel sida??

I Finland har viktiga stastjänstemän ( presidenter,landhövdingar m.fl.) bara tre bokstäver på på plåten
Vilket min farbror fick berättat för sig av några finnar efter att blivit uttittad och poliser gjorde honör för honom när han paserade i sin klipp nya 9000CD med pers.reg skylt "MMA"....

Tänk vad mycket nonsens vetande vi har gemensamt...

Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Känner mig nu kallad att förklara det Engelska systemet!
När jag först letade bil här vart jag irriterad över att dom aldrig(nästan aldrig) skriver ut vilken årsmodell en bil har. Det står istället "(M) Vauxall astra 80K, £8OOO ONO".
Detta betyder att det är en Opel Astra av 95 årsmodell som har rullat 80000 miles och som säljs för 8000 pund(dyrt för en 95a!) med prutmån!

Man byter registreringsbokstav 2 gånger per år, min bil med registreringsnummer W436RBM är registrerad i Maj 2000. Fram till 2001 är detta system ganska logiskt men då tog bokstäverna slut. Under 2002 användes istället 51 och 52 i början av registreringsnumret. Under 2003 bytte man system igen så nu är det istället 03 i början...

ONO trodde jag från början betydde nåt i stil med "Endast" men det står för Or Near Offer, kan också vara OVNO, Or wery Near Offer = Liten prutmån.

Som sagt värdelöst vetande...

MVH/Dan
523-00
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Även på norska plåtar ser man vart bilen kommer från, med hjälp av bokstäverna. Är inte helt säker, men funderar på om dom anger vilket fylke bilen hör hemma i. Våra norska bröder får gärna fylla i vidare, vore intressant att kunna det där. Speciellt här i Värmland, där det nästan är mer norska än svenska bilar :)

Sex på alla fyra, roligast så!
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
En annan som hade flyt med regplåten: Länk

Märkligt nog såg jag många Berlin-BMWs med just MW som två förstabokstäver. Är byråkraterna BMW-fantaster de också, och vill vara snälla mot sina märkesbröder?

Underbart med värdelöst vetande! :))

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
nofx16:
Har också noterat ett par stycken B:MW i Tyskland!
Här i Eskilstuna har jag även sett En Audi A4 med BMW. Surt för honom, gott för oss!

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
nofx16> I Tyskland går det som i Sverige att beställa "egna" plåtar. Helt "egna" kostar som i Sverige en massa pengar, men så länge det finns en bokstavskombination ledig som du vill ha så kan man få det för en rimmlig summa pengar.

Som exempel har jag en vän i den lilla staden Vechta där plåtarna börjar med VEC och sedan följer en eller två bokstäver. Han heter Jens D.... och har således VEC.JD.123, hans far heter Ludwig och har VEC.LD.123. Problemet uppstod när hans bror skulle byta bil, han heter Jürgen...så hans plåt bleb VEC.J.123 helt enkelt.

För övrigt heter inte Hamburg bara Hansestadt Hamburg utan Freie und Hansestadt Hamburg, detta för de vetgiriga...

*BAWORAK*
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Nån med mer koll får gärna komplettera, men när det gäller norska plåtar så vill jag minnas att de visar var bilen ursprungligen regades. Bokstavsordningen går söderifrån (eller från Oslo-trakten) och norrut.
En A-bil kommer från södra Norge, en YA-bil har regats i Mo i Rana, en YE-bil i Bodö-trakten etc.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.