AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.540

websto värmare? fjärrstyrning?

Sida 1 av 2
Nu när vintern verkar vilja komma även i år så har jag en liten fråga. Jag har en 530d, som det ska vara automatiks diselvärmare på, och den har jag även hört gå igång när jag bara flyttat bilen så den inte hinner bli varm, så går den efter jag stängt av bilen,vilket det står i instruktionsboken att den ska göra. Men det jag undrar är: Den måste väl gå att få fjärrstyrd då med? med klocka heller att man ringer till den(bmw har väl så man kan göra det?) vet ni någon heller har ni gjort detta? vore väldigt intresserad av det isåfall. Jag har inte så ja kan styra den med klockan nu, kollade lite i instruktionsboken hur det såg ut, men tyvärr inte på min=/
om det är ludigt skrivet är det för jag är så trött=)

Mvh
Rasmus
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Enligt min verkstad går det att uppnå detta, i mitt fall antingen med fjärrstyrning (radio) eller inkopplat med färddatorn för någon tusenlapp mera. Det verkar som om man behöver lite andra komponenter som cirkulationspump etc för att det ska fungera när motorn står still. Jag har fått en prisuppgift på 15000 kr inkl arbete så jag avvaktar tills pengarna ramlar över mig...
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hej! När vi gick i tankarna att köpa en X5 3,0d tänkte jag samma sak, eftersom webasto värmaren redan sitter där, borde man kunna sköta den manuellt, som vilken diesel webasto värmare som helst. På BMW var svaret NEJ, nu litar jag inte på säljarna ett dugg eftersom de knappt vet vad de olika utrustningspaketen till de bilar de säljer innehåller :-(

Jag hittade följande på en tysk sida:

Alle großvolumigen BMW-Diesel-Maschinen haben die Standheizung ab Werk verbaut - auch wenn sie nicht gegen hohen Aufpreis geordert wurde! Wurde die Standheizung also nicht bestellt, so ist sie trotzdem verbaut, nur freigeschaltet ist sie nicht. Die Standheizung wird serienmäßig verbaut, weil der Motor durch seine gute Effizienz nur sehr wenig Energie in Wärme umsetzt. So ist wäre es im Winter ohne Standheizung, die sich zu Beginn automatisch zuschaltet, sehr lange sehr kühl im Auto.

Will man die Standheizung "normal" nutzen, also z. B. mit Zeitschaltuhr oder Fernbedienung, so muss man nur mit seinem freundlichen BMW-Händler über die Freischaltung sprechen. Über den Tester wird eine "Aufrüstung" simuliert, die Steuergeräte entsprechend programmiert und das war's. Die Aktion dauert 5-10 min. Danach hat man die Option "Standheizung" im Bord-Display und man verfügt über die Möglichkeit, zwei Ein/Ausschaltzeiten zu programmieren. Für ca. 500-600 € kann die original Fernbedienung nachgerüstet werden (dies ist billiger als die offizielle "Standheizung-Option" beim Kauf). Man sollte jedoch einige EURO für die Kaffeekasse des Händlers bereit halten...

Smart va?

Det är väl denna funktion du vill ha eller hur?? Att kunna programera start tiden i board computeren??

mvh

Simon
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Ehhm, skulle man kunna få en liten översättning för oss som inte läste tyska i skolan...
co
48
collbym
530 DA Touring -01
Jag fixade min på Inges bilverkstad i Alingsås i vintras,
har en -01 med 16:9 skärm, där finns ett val man kan göra från menyn till aux ventilation där man sedan kan starta dieselvärmaren med dom 2 st timer lägen som finns till ventilationen, fungerar perfekt och kostade bara en 800:- att få det fixat och det värmer både kupen och motorn.
Jag var och tittade på en -99 i vintras utan skärm i och han hade en klocka från Webasto inkopplad på vänster sida om ratten som styrde värmaren.
or
725
oreo
323i -85
Sim:

Haller med om att det later smart! Ar denna varmare bara till for att varma kupen, eller gar den att anvanda som kupe+motorvarmare istallet for en eftermonterad Webasto? Det kanske skulle ga att styra den externt da istallet genom att kopa Webasto's styrenhet och spara in kostnaden for inkop+montering av varmaren och bara betala for styrenheten??? Har du nagra lankar kring detta for vidare lasning??
or
725
oreo
323i -85
collbym:

vi satt och skrev samtidigt. Du har alltsa sett en bil som gjort det jag tankte pa. Ar du saker pa att det ar BMW's inbygda varmare som han kopplat klockan till, eller kan det vara sa att den hade ett helt Webasto kit? Om jag forstar dig ratt sa styr du varmaren med farddatorn i bilen, det borde val da ga att gora med nya E60 oxa antar jag (har tankt mig att bestalla en 530d och installera Webasto i den, men det har verkar ju mkt smartare och billigare om det fungerar!!!)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Hej oreo!

Jag läste detta på www.7er.com en tysk BMW sajt.

Länk till det om värmaren:

Länk

Jag vet med stor säkerhet att det är den värmare som som sitter som standard i BMW dieslarna eftersom det diskuterades i 7er.com's forum under vintern 2002-2003 där flera medlemmar beskrev hur det fungerade.

Hoppas svaret kan vara till någon hjälp :-)

Hälsningar

Simon
or
725
oreo
323i -85
Sim:

Tack sa mycket for detta. Skall fortsatta grava i detta och se om det galler for nya 530d ocksa, men om det ar fallet for 730d sa skulle det vara forvanande om sa inte var fallet. Otroligt ba om det skulle ga att fixa utan att betala skjortan for det!!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
oreo:

Det var så lite, jag tror med stor säkerhet att det går att lösa på nya femman också, då komponenterna redan sitter monterade som i E39 diesel och X5 3,0d. Det är bara ett smart sätt att tjäna pengar för BMW.

I Volvo XC90 D5 som vi testkörde en helg sitter en värmare som värmer motor (kylvattnet + kupé) som standrad, för att kunna använda denna som i BMW med timern i färddatorn, köper man till det för 2000 :- från fabrik, så har man diesel värmare till både kylvattnet och kupén.

Hälsningar

Simon

or
725
oreo
323i -85
Tydligen sa sitter det ingen varmare i 530d E60...... Dar forsvann den mojligheten att spara nagra kronor pa detta. Jag antar att det blir samma sak for nya X5 da ocksa.
or
725
oreo
323i -85
en 5kW Eberspacher med tidur ligger idag pa 18500 inkl montering. Om man vill ha fjarr sa gar det pa 3000:- till.
är det på bmw heller? är ganska mycket pengar allså... =/
or
725
oreo
323i -85
Nej. Detta ar pris for eftermontering hos Nya Kroons i Uppsala.
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.
Smart 4-2 -03 Svart/silver

Har precis själv monterat en webasto i min x5a. Inte så krångligt som jag trodde. Jag har dock en bensinare. Jag lät BMW-verkstaden koda om min monitor så även standheizung dök upp där.

När jag använder "direct"-funktionen som ska få värmaren att slå på omgående oavsett andra spärrar så går den jäklen bara nån sekund och slår sedan ifrån. Är det någon här som vet varför den slår av`?
co
48
collbym
530 DA Touring -01
aalto:
Det kan vara så att motorn måste vara kall innan du kan nyttja värmaren, är det över 15 grader ute så slår den inte till.
så är det på min dieselvärmare
Vänta tills imorgon bitti innan du försöker starta den med "direct" funktionen.
aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.
Smart 4-2 -03 Svart/silver

collbym: Tack för tipset men det har jag redan provat.
Har forskat lite mer i problemet och det lutar mer och mer åt att min klimapanel måste bytas...Visste redan innnan monteringen att klimapanelen skiljde sig från original men jag hade någon "inre tro" om att jag redan hade den uppgraderade panelen. Men nu visar det sig att jag har nog den gamla så en ny panel för ca 3000 spänn är beställd *bläää*

/Jari
be
37
bege
530d Touring -00
HumaNyt: Misstänker att du bara har vad som kallas "tillsatsvärme" denna är till för att snabbare få upp arbetstemperaturen. Denna går inte att styra mha klocka, eller fjärr. Den skall gå att uppgradera (enl Bmw Gbg) dock får man då en ful webasto orginalpanel från vilken man ställer in tiden. Nån som uppgraderat och samtidigt lyckats programmera om datorn så att man får samma funktion som på orginalinstallationen ?

/BG
Tror materialkostnaden var ca. 5000
be
37
bege
530d Touring -00
Hoppsan,
man skall läsa all inläggen innan man börjar kommentera. Misstänker att det var Sim's tyska-lektionen som fick mig att missa collbyms kommentar om att det gick att programmera om. KANON, skall kolla upp detta innan frosten sätter in.

/BG

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Översättning till engelska med Babelfish:

730d and 740d owner without standheizung!

All 730d/740d/530d/X5 3.0d owner watch out! In all (large volume) BMW Diesel machines the standheizung is included from the factory - even if it were not ordered!

If the standheizung was not ordered, then it is not blocked, only de-activated. The standheizung is blocked in series?, because the engine converts only very little energy in warmth by its good efficiency. Like that would be for a very long time very cool it is in the winter without standheizung, which connects automatically at the beginning, in the car? If one wants to use the standheizung "normally", thus e.g. with time switch clock or remote maintenance, then speak with a friendly BMW (or other) dealer about activating. Over the tester a "armament" is simulated, the controllers is programmed accordingly.

The action lasts 5-10 min. Afterwards one has the option "standheizung" in the on-board display and one had the possibility of programming two a/fall? times. For approx.. 500-600Euro the original remote maintenance can be re-tooled (this is cheaper than the official "condition heater option" with the purchase). One should regard however some EURO ready as the coffee cash of the dealer...
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Ja jag fick min BMW-verkstad att aktivera Standheizung för vad de ville ha för att koppla upp min 530d e39 till datorn, kanske 500 sek och det har fungerat rätt väl - men kunde man dessutom få dit en cirkulationspump så skulle nog både kupe och motor vara varm - nu är det mest motorn när vinterkylan lägger sig ordentligt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.