|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
popper |
Vad är det EXAKT som man behöver göra för att få en s14 topp att harmonera med m10 block med m10:ans vev? Någon har pratat om någon extra kylkanal vid avgassidan... Jag undrar lite om sådana saker som drivningen till kammarna osv. |
|
I den här tråden finns killar som uppenbarligen har testat: Länk //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
popper |
Det verkar vara väldigt luddigt... Ingen verkar veta vad som ska göras. Jag tänkte ju som jag skrev i topicen använda mig utav m10 underdel. |
| Det finns några finska killar som har gjort detta med resultat... Bromsat över 800hk bland annat... Vet dock inte hur man kan komma i kontakt med dem. Den ena har en hemsida, som har en 02 med den blandningen på motor och kör dragracing med... Laupak racing tror jag det var, med reservation för stavningen. | |
popper |
Hallo. Jopp jag vet det har kommit över namnet på killen som gjort kammarna till deras bilar, men ingenting om själva konverteringen. Antar att dom kör med någon Billetvev med s14 nedre kedjehjul. problemet är att dom är mycket dåliga på engelska o jag känner ingen som kan teknisk finska... Vill bl a. veta om det går att montera ett drev ifrån s14 på m10:ans axel... |
popper |
Är det verkligen inga här som kan ge mig åtminstånde lite matnyttigt... Verkar som om jag får leta efter någon som kan lite teknisk finska, *skrattar* |
| Det finns "finlands-svenskar" här på forumet vet ja. Försök att leta upp någon som kan finska... | |
popper |
Är det ingen här på forumet som kan svara på om man kan använda sig utav vev o drev från en m10:a på s14 toppen??? |
|
Jag har kollat på motsvarande till den stora sexan dvs sätta en 24v topp på en 12v bottendel, lösningen borde vara likvädig iaf. På 24v toppen annvänds dubbelkedja. på det blocket jag ev ska annvända sitter oxå dubbelkedja. Äldre m10 har oxå dubelkedja. s14? Sen får jag bygga om vattenpumpens anslutningar pga toppens vatten ledningar, s14 likadant? Oljekanalerna ser rätt likvrdiga ut (har endast kollat med topp packning) Sen åker man på andra kolvar alt slipa utag på kolvarna för ventilerna (tror inte det fixar allt utan man måste ta en hel del på kolvarna för att få frigång) Olje flöde och liknade har jag inte kollat på, men jag misstänker att jag i vilket fall måste öka oljeflödet i motorn. men somsagt har jag inte kollat jätte noga på det ännu (motorn ska inte byggas förän till vinter/tidig vår) Inget är omöjligt, men sen måste man titta på kostnaden om det är värt det osv...men allt detta känner du redan till...själv så går jag i valet å kvalet om jag ska köra 12v eller 12v om jag kanske ska sattsa på en s38 maskin i stället för att bygga en egen 24v osv. |
|
popper |
Jag har en 84mm vevaxel m10 (ej s14). h-profilstakar 144mm o ska beställa kolvar, men det blir väldigt olika kolvar beroende på att jag vill använda mig utav s14-toppen i stälet för 1,8i toppen. Blocket är 90mm o med nedfrästa kopparringar, återstår bara att monter om det nu visara sig att drevet är samma eller åtminstånde samma antal kugg... |
| Nu ska jag inte överladda, utan bygga en sugmotor pga klass reglerna. Och då blir iaf kolven toppen helt annorlunda. Så den kolven du ska ha är igentligen en m10 kolv men med s14 utformning på kolvtoppen. Men prata med dom du ska beställa kolvar av, allt går att tillverka, problemet är oftast priset. | |
Rotti |
Varför ska du ha en sån topp för??? |
popper |
För att det är lite svårt att få ut lite effekt ur en 8-ventilare utan att ladda 4-5bar... Ja, helt enkelt för att det flödar bättre med denna topp. Jag har ju en o då vill jag utnyttja den. Så fort jag fått reda på kamdrivningen ska jag beställa kammar... |
popper |
Japp Pelle, det blir en 90mm kolv med samma utformning som en s14-kolv. Kolvtoppshöjden är en halv millimeter högre pga att veven som jag har har slag på 83mm pga att jag vill ha ett vevstakslängd/slaglängdsförhållande på 1.75 som ligger så att säga mellan 1.7-1.8 som anses vara optimalt. |
popper |
Ingen med tips om kamdrivningen??? |
| Äldre m10 har dubbeltandat undrehjul till kamkedjan, men jag vet inte om antalkuggar osv stämmer....men det bör vara likvärdigt?? men sen så måste du väl annvända bröstkåpan från s14 maskinen. Jag kollade lite med kamdrivningen på s38/m30 i dag och jag tycker att det stämmer ganska väl, men jag har inget kugg hjul från s38 liggande, men det borde vara likvärdigt med s14/m10 Men om du har toppen så skruva på den på ett skrotblock utan kolvar och testa dig fram. 83 mm vev, från vilken maskin är den från? | |
popper |
Ja, det låter vettigt då s14 är mycket närbesläktigad med s38:an. Veven är tillverkad så enligt mina önskemål. Kunde ju ha letat på en s14-vev, men har inte sett någon till salu i sverige. Har bröstkåpan också. Skulle inte förvåna mig om det är samma drev på s14 som på s38:an då man om man använder sig utav s14-axeln måste bearbeta nedre trans.kåpan eller svarva ner yttersta tappen för att den ska passa i hålet på kåpan. |
|
Tänkte bara på en sak, kolla så att bult indelningen stämmer så inte bultarna är flyttade pga den större borrningen! Kollade i etk´n och drevet har inte samma art nr på S32B35 s38b36/b38 m10b20 och s14. Konstigt nog! Får man lov att fråga hur mycket en vev kostade att få tillverkad? |
|
| Det är en omslipad orginal 2l vev som man har flyttat på nockarna. kostar litegrann, inte som en billet vev. Den här motorn som vi pratar om är allt dimensionerat för mer hkr än någon svensk m10 jag har hört talas om. finnarna är ju som sagt duktiga på m10 oh vad tar de ut med en s14 topp?? 1000hk? ;)) Den här blir också extrem! | |
popper |
Har blivit erbjuden att köpa en vev ifrån en s14, men vill gärna använda mig utav m10 då jag slipper att antingen svarva av vevtappen eller göra om o-rings-hålet i nedre bröstkåpan... |
popper |
Är lite impad av Tero Laukkanens 02:a som har förbättrat sitt strip-rekord till 8.485. Inte illa med en m10:a... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.