AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.241

Z3 2,8 vs. M

Sida 2 av 3
Vad jag hört skall det vara en väldig skillnad mellan en 2.8 utan och med M Chassit, så innan Hydrolift bestämmer sig skall han nog testa en bil med M Chassit, om det inte är gjort redan förståss.

Jag är inte helst säker men jag tror att krängningshämmarna skiljer sig mellan det vanliga chassit och M Chassit oxå, plus de grejer som Lasse B skriver om.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jag vet inte om texten blev den bästa, det enda jag ville säga med jämförelsen med en M3'a är att det sitter samma motor i den som i en Z3 M.
Medan M3 maskinerna har gått mycket längre än Z3'orna på motsvarande tid.
Vilket jag tycker visar på ändå ganska små chanser(risker) till ras rent motormässigt, självklart är det helt andra bilar :-)

/PG
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Mitt åt. Vi verkar ju vara överens om att en 328 med M-motor inte är samma sak som en Z3 eller en M Roadster. PG hade en annan vinkel kring vinteranvändning och mil - rätt. Min kommentar var förhastad i det fallet. /Lasse B
Tackar för all hjälp, har varit och kollat på den aktuella bilen idag, men den visade sig innehålla en himla massa tråkiga fel, så ligger lågt nu ett tag.
Har dock insett att det är M man skall satsa på, även om man på de får lite högre driftskostnader och så... man verkar få lite mer "tillbaka" med dem bilarna, än de vanliga varianterna.
Men till våren så!!!

Båtar ÄR roligare än bilar.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Vad var det för fel på kärran du tittade på?
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hydrolift:
När du köpt dig en M Roadster kommer du att få anledning att ändra eller ta bort den signatur du har nu..... ;)

__
Länk
Beppo:
Vet ju inte ALLA fel, men såg en del...
Det skulle varit en 98:a, men chassienumret visade att det var en 97:a.
Uttagen i maj... Serviceboken visade dock att den var uttagen i juli.
Märkligt ju. Dessutom var serviceboken tryckt -98!

Den hade enligt mätaren gått 4400, men det var en "justerad" siffra, inte så mycket, men dock ändrad.
Men framför allt så var den krockad, och med ny huv.
Och det var INTE gjort av nån BMW-verkstad, det var väldigt hafsigt gjort, med bulor och skarvar både hit och dit.
Och reparationen syntes inte via chassienumret...

Dessutom var bakskärmarna omlackade, med smärre rinningar, och diverse dammkorn...
De hade blivit avplockade vid lack, och sedan var passformen mot bakspoilern inte den bästa, långt ifrån...

Är inte så insatt, men ansåg i vilket fall som att det var för mycket tveksamheter och trots lågt pris så lät jag bli.
Vill ju dels bli nöjd, och dels kunna sälja bilen med gott samvete när man själv sedan tröttnat.
Ligger lite lågt nu en tid, men till VÅREN!

Wolv:
Bor inte du vid havet?
Och har råkat missa allt kul som kan uträttas där?
;-)
På sjön gäller fri fart, smala tråkiga vägar sakans, du har hela alltet att köra på, och man är ju i en helt annan "värld" än den man är i under veckorna...
Med en bil så kör man ju trots allt på samma vägar, som när man tex skall till jobbet...
Med båt kan man ju dessutom ta och ha det mysigt vid nån ö, grilla, övernatta och bara leva gott...
Och som sagt, du kan busa hur mycket du vill, inte en skäl som bryr sig!
Skall dock upp med den nu i veckan, så denna helgen blir sista båt-helgen.

Detta är för övrigt inte den första "kul-bilen" jag haft, så jag vet att bilar kan vara kul, men båtar ÄR bättre...
*anser*
;-)

Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Hydro, vad skulle dom ha för kärran?
Bu
241
Bucket
535iA - 87
Det är väl den för 180´ på blocket eller?

/Henrik
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
hydrolift:
Jo, jag bor vid havet, men ska erkänna att jag inte har någon större erfarenhet av båtar o.dyl. Men jag tror säkert att man kan ha jättekul. Törs inte intressera mig för vissa saker, det blir ju så dyrt.... :)

__
Länk
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Det är ju en skillnad mot vad en »felfri, välskött» 98:a skulle kosta?!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Det finns ju en del fina M-roadstrar på www.mobile.de, enda problemet är att de flesta av dem är dyrare än de bilar som redan finns i landet. De som står överst på listan om du sorterar efter pris är inget att ha, tro mig. En polare jobbar med att köpa bilar från tyskland till väntande kunder i sverige. Han vet att man får vad man betalar för, även där. Men utbudet är ju större så chansen att du hittar den bil du verkligen vill ha är rätt stor.
Jobbigt men sant är att bilar som redan finns i landet är billigare än motsvarande bil i tyskland!
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Det är ju ett väldigt intressant konstaterande - att de flesta i utifrån skulle vara dyrare än de som redan finns. Vad beror det på? Vi har ju alltid hört att man gör »klipp» i t.ex. Tyskland. Är enda fördelen att det finns fler att välja på som Beppo säger?

(Beppo menar föresten att »sorterar efter pris» i stigande ordning, alltså.)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Klippens tid är förbi. Idag är sverige översvämmat av importerade BMW. Det finns "för många"av dem, vilket enligt "naturlagen" om tillgång/efterfrågan pressar priserna neråt. Detta drabbar bmws alla modeller eftersom de har rykte om sig att vara "importbilar", med fokus på problemen med importbilar givetvis. Detta fenomen drabbas ju inte, av naturliga själ, tyskarna av. Det kan också vara så att många importerar värstingmodellerna, men sen inte har råd att äga dem. Det kostar ju som bekant en slant i försäkring, delar mm. De måste bli av med dem snabbt och säljer dom därför billigt, vilket bidrar till att pressa ner priserna.
Kolla gärna på www.mobile.de själv och se vad de ligger påå i Deutchland.
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Där ser man. Betyder det att »svensksåld» egentligen borde uppgraderas ytterligare? Eller har jag missat poängen?/LB
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Nja. Svensksålda bilar ska ju ha ett högre värde då de är mer eftertraktade, men poängen är ju att BMW bilar generellt i sverige har ett oförtjänt dåligt andrahandsvärde. Jämför nypris/begpris på tex M roadster och exempelvis audi tt. Detta ger ju fördelar för den som är köpsugen, då bmw blir mer och mer prisvärda ju äldre dom blir. Något dom faktiskt är redan som nya anser jag. Det jag menar är att andrahandsvärdet i sverige är mkt sämre än i tyskland, ngt man inte bör lasta bilen för.
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Då kanske det snart har kommit till punkten - exportmöjlighet? Vad säger ni om den? (Men detta borde vi ta upp i »Värderingsavdelningen».)
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Det borde väl vara lika enkelt att exportera bilen som att importera den? Röstar ni rätt den 14:e så blir det ännu lättare sen......Ajabaja inte politik här Beppo!!!!
Wolv, det stämmer, båtar kostar.
Men kul, så våga testa!
;-)

Jo, det var den där 180'-bilen på Blocket det hela gällde denna gången, men skall som sagt kolla Tyskland till våren, kan ju mer eller mindre "beställa" en bil där ju, med vilka options, färger, mm...
Utbudet är ju liksom lite större där, än här.

Men massa vinter först ju... usch.

Vad jag förstått ang. importerade bilar så är det så att man i tyskland inte behöver gå till en auktoriserad verkstad om någon skada skett. Försäkringsbolaget ger tysken pengar och sedan kan denna spara undan lite genom att reparera bilen på en "vanlig"/billigare verkstad som kanske inte har örnkoll på just den bilen. Därav den lägre värdingen av importerade bilar här i Sverige (stor risk att bilen blivit servad/reparerad av icke aukt. verkstad).

Rätta mig om jag har fel ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.