AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.243

Z3 2,8 vs. M

Sida 1 av 3
Ja, rubriken sa väl det mesta...

Jag skall handla Z3 Roadster, men har innan varit helt inriktad på en 2,8 beroede på att jag nu vill ha något lite mer "svensson-mässigt" och slippa betala multum när tex det blir något fel på bromsarna...
MEN nu har jag i alla fall börjat fundera på en M.
Visst, dyrare i inköp, dyrare försäkring, och kanske högre soppaförbrukning...
Men i övrigt?

Skall de servas oftare, kräver de annan särskild tillsyn, eller något annat negativt man bör tänka på?

Och just om reservdelarna är massa dyrare så vore ju även det av intresse...

Och andrahandsvärdet?

Sjunker en 2,8 mest, i procent, eller är det M som sjunker mest?

Vi snackar typ -98:or...

Väldigt tacksam för svar, gärna så uttömmande som möjligt, då ett eventuellt köpa står står ganska så nära.

Båtar ÄR roligare än bilar.
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Hej är inte riktig Hajj på dessa modeller men kan ge ett par råd endå och om nått inte stämmer så brukar det komma fram .

Reservdelarna är nog dyrare men vet inte hur mycket .

Serviceintervallerna är samma på båda .

Andrahandsvärdet är nog högre på M bilen eftersom att den är mer eftertraktad .

M som i mums
M3 CSL nice
Länk

___
Min sida: Länk
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
Länk

Jag funderar på att byta och här är lite tips och var på en del av frågorna kanske du är ute efter...

kan tillägga att M är roligare och försäkring behöver inte vara mycket dyrare beror på vilket bolag man väljer.

//Jan

"Don´t try to fix me, I´m not broken!"
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det som avgjorde helt när jag köpte min var prisskillnaden. Det skillde ju nästan ingenting mellan 2.8:an och M. Och varför då inte köpa den som har 128 hk mer.....?
Visst den ÄR dyrare att äga. Reservdelarna går loss på det dubbla mot 2.8 (grovt räknat), servicarna kostar 1500, 6600 resp 8800 (olje,insp I resp insp II), vilket är rejält mkt dyrare än 2.8. Men försäkringar skiljer inte så mkt och soppa förbrukningen i min håller sig på ca 1 liter milen, vilket jag skulle tro även gäller 2.8.
Provkör en M så kan även du konstatera att det är två helt olika bilar!!
Jo... att det är två skilda bilar förstår jag... men är prisskillanden på driftskostnaden försvarbar egentligen?
Det är ju DÄR frågan är...

Någon nämnde att vissa försäkringsbolag inte vill ge maskingaranti om det är en importerad bil...
Det får mig att undra lite...
Måste man försäkra maskinen?
Är den så opålitlig, att den liksom BRUKAR gå sönder lite då och då?
En motorn som inte passerat 10 000 mil, eller fem år, skall väl vara HELT problemfri, eller?

De här servicearna som nämndes... hur ofta kommer de?
Alltså vad är det för intervall?

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Angående servicarna så beror det på lite vilken körprofil du har. Jag ställer av min från november till mars ungefär och mina service intervaller är cirka 1300 mil. Och det är klart att du har rätt angående motorn, den SKA inte gå sönder så tidigt, men OM den gör det så är det lite skillnad i reservdelspriser, ville bara poängtera det. Själv har jag inte haft ett fel på två år och 3000 mil( hade gått 2000 mil innan jag köpte den). Och JA, prisskilnaden är helt försvarbar, i och med att det skiljer så mycket på modellerna, det är ju inte direkt försumbart med 128 hk till....
eF
900
eFx
520d Touring -09
Generellt sätt ska ju BMWs motorer hålla länge om man sköter dom enligt föreskrifterna. Klart man inte måste försäkra maskinen, men vad som hellst kan ju egentligen hända, så varför chansa?

Min bil har t.ex. gått dryga 12.000 mil och de e inte mycket som har behövt åtgärdas på den, den bara går och går.

Ang. serviceintervallet så räknar bilen själv ut hur långt det är till nästa service i enlighet, precis som Beppo säger, med körprofilen. Kör du hårt, inte låter motorn bli varm innan man gasar på, håller sig länge på höga varv, o.s.v., så blir intervalet kortare.

/eFx
Tackar tackar!!!

Mycket vettiga svar, till en som ju inte vet så mycket.

Det är SÅ det skall vara på ett forum, tack igen.

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Eftersom jag har både 2,8an och M'en i stallet kan jag bara säga. Köp M!!! Det finns ingen tvekan.

Visst är delarna, om vi pratar maskin och drivlina, dyrare men det verkar inte var mycket som går sönder, så egentligen är det bara de dyrare (ej frekventare) servicerna som kostar extra.

Vad gäller förbrukning så drar båda bilarna precis lika mycket, 1,4-1,5 liter per mil om man kör som jag (nu är 2,8an iofs aut).

Det enda rådet jag kan ge är provkör en eventuell M ordentligt och var inte rädd för att gasa på då, bättre en sur säljare än att Du får betala en dyr reparation. Jag missade själv att slutväxeln var rutten och bara det kostade 22k. En del M bilar kan ju vara riktigt hårt körda, de är ju gjorde för det..

/Caspar
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Det här med andrahandsvärdet är intressant - vad säger ni andra om det? Är det som sagts ovan att det är ett större sug efter M-modellerna, eller sjunker de fortare eftersom man börjar på en högre nivå. (Detta kanske är en annan "andrahandstråd" – inte vet jag.)

Jag har haft nöjet att äga både en 2.8 (-99) och min nuvarande M Roadster - 01. Det är stor skillnad – som flera av er påpekar; motor, bromsar är t.ex. två stora skillnader. Sedan skiljer sig uppbyggnad med kränghämmare, lägre fjädring, hårdare stötdämpae etc. åt. Annars är det kanske utseende/framtoning som man först tänker på. Fälgarna, speglar, nosen, och för all del aktern, skiljer sig ganska radikalt. Även inredning skiljer sin med andra instrument/mätare, sportigare, djupare stolar och lite mer läder här och var. På M-modellerna har man med andra ord lagt lite extra möda på detaljer som man kanske inte först ser.

Sedan kan man alltid diskutera om man tycker det är snyggare, bättre, fräckare, skönare ... Det finns naturligtvis folk i båda lägren och utseende är som vanligt en personlig fråga.

Bränsleförbrukningen skiljer sig också åt, vad jag fått fram. På min 2.8:a gick det c:a 0,95 och M Roadstern drar 1,14 (mätt över 3 500 mil) med min körstil. Sedan får man räkna fram vad det gör i plånboken - kontra annat. (I mitt fall skiljer det alltså precis över tvåtusen om året.)

Oljeförbrukningen mellan mina två bilar skilde sig något, men inte mycket. I mitt fall går det c:a en liter olja på 600 mil.

Sedan märker jag att det finns lite åsikter om motorras och annat otrevligt. Vad säger ni andra, är det ett stort problem på välskötta bilar som inte tokkörs? M-motorerna görs ju av M-divisionen (i Tyskland). De är betydligt mer jobb nerlagt i dessa motorer så att de ska gå att varva till 8 000 (5 700 för 2.8 – en av skillnaderna(!)). Det betyder att man måste sköta dessa motorer - byta olja, varmköra ordenligt och så vidare.

Kan bara konstatera att motor, bromsar och känslan skiljer sig ordentligt!

Hälsningar/Lasse B
eF
900
eFx
520d Touring -09
Vad gäller andrahansvärdet på M-modellerna så har dom väl en "dyr"-stämpel över sig. En M-bil som gått få mil och är i bra skicka är för många en alldeles för dyr investering, och en M-bil som gått många mil är ses av lika många som en riskfylld investering.

Jag håller med Lasse ang. motorproblem på M-modellerna. Det finns garanterat M-modeller som körs ordentligt hårt, men å andra sidan vilka bilar finns det på marknade som inte kan ha körts hårt? Det beror ju i mångt om mycket på vem som suttit bakom ratten och vad den personen har för inställning till bilar och bilägande. M-motorerna har testats och åter testats för att fungera så länge som möjligt under dom tuffaste förhållandena, och sköter man bara dessa som man skall så bör det inte kunna uppstå några problem.

/eFx
modano
Länsförsäkringar lämnar numera som ensamma (?) maskingaranti på importerade bilar...

-----
det finns bilar...
men som tur är så finns det också BMW...
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Har inte hört talas om att M modellernas motorer skulle vara mer benägna till ras (Undantaget M3E46 förståss...), Det viktigaste är nog att hålla koll på oljetempmätaren! Varva ALDRIG över 4000 rpm innan motorn har över 60 grader oljetemp. Den M-modell som kom efter M-roadster/coupe i turordning var M5, och den var den första som hade "variabel" rödmarkering. Nu har alla M-bilar det (Även X5 4.6si...)
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Jag höll på i två år och letade Roadster....
innan jag bestämde mig för en M Roadster, Jag provade MÅNGA 2.8 och M modeller och efter mycken vånda bestä(M)de jag mig för min svarta pärla, ett beslut som jag hittintills inte ångrat en sekund, det är som natt och dag mellan bilarna, inte för att jag vill racka ned på 2.8 modellen, den går som bara f.. den också men det är en explosion av bara h-e när man gasar på i M modellen.
Jag fattar inte dom som vill trimma och ha mer...(kanske det behovet kommer senare:-)) ).

Visst finns det svarta saker som man läser om på forumet såsom VANOSstrul, kolla så att det är en sachs vanos enl andra på forumet, jag har en Rolls-Royce, bilen har gått lite drygt 3000 mil och hittintills inget strul(knack knack ta i trä).
Kostar drygt 20.000 om den rasar.

Som Beppo sade oljemätaren i M modellen sitter inte där bara för skojs skull....
Och du, kör inte mot varvstoppet.
Jag har satt en gräns att aldrig gå över 6500, det räcker i dom flesta fall om man säger så.

Mitt råd är KÖP EN M modell.
Lite produktionsfakta som jag hittade på nätet, S50 modellen(M) har tillverkats i om jag inte minns fel ca 3500 exemplar. TOTALT! sedan 97.
M52 modellen(2.8) har tillverkats i över 40.000 exemplar.
Gissa vilken som kommer att få ett mycket bra andrahandsvärde.

Mvh
Peter G
Vanos-strul?

Men det verkar som om man "SKALL" ha just en Sachs-Vanos... och inte en Rolls... eller?

För 20' är ju en utgift man vill slippa... kan man med chassienr kolla hos BMW och se om den är bytt på garantin, tex?

Annat man bör kolla?

Man brukar ju höra om kamremmar, och kolvar som krockar med ventiler och sådant o-kul... hur är det med denna bilen?

Dyrt att byta, och hur ofta, OM det nu är aktuellt...

Lasse B, vilket chassi hade du på din 2.8'a? Jag blev rådd att leta efter en M Chassi bil när jag letade efter min bil. Nu blev det visserligen en Mchassi bil med utbytta fjädrar och dämpare, och jag tycker jag har grym väghållning. Är det stor skillnad mellan en M chassi 2.8'a och en M bil?

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hydrolift,

Denna bilen har kamkedja så den risken är minimal, för att inte säga obefintlig..

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Hydrolift:
Det står på vanosen vem som tillverkat den. På min RR så står det ganska klart och tydligt på en liten badge framtill.
Z3M har kamkedja. Köper du ett fräscht exemplar och sköter om den väl, framförallt noga ska du vara med oljebyten, så ska risken vara nästan obefintlig att det ska bli ventilsallad el. dyl. Det enda allvarliga återkommande felet jag hört talas om med denna motorn är vanosstrul.

__
Länk
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
När man letar M bil så skall man tänka på att titta på vanliga M3 modeller, dom har samma motor och har gått som i mitt fall en -98(2850 mil vid köpet) ca 9.000-15.000 mil och det är inte många där som snackar om extra mycket motorras uppe på dom miltalen.

Så man skall nog inte heller vara alldeles för orolig, Z3 bilarna körs ju inte så mycket på vintern, vilket minimerar antalet kallstarter.

Det enda direkta fel som jag har på min bil är att cabben inte linjerar med hålen ordentligt vilket har gjort att gummilisten i framkanten har blivit lite åtgången.

Jag har ett litet morrande från min VANOS vid 1600 varv men skall enl BMW vara helt normalt, det har jag papper på.

/PG
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Fredrik och ni andra: Jag hade inte »M-chassi» på min 2.8:a. Det gick att beställa som tillval: spärrdiff (25%), sänkt (5 mm) hårdare fjädrar och dämpare för runt 2 300.-.

Det som dessutom skiljer chassimässigt, och som alltså inte ingår i ovan, 2.8:an från M Roadster är:

Kraftigare länkarmar bak och förstärkt ram. Det är något bredare spårvidd på grund av bl.a. andra fälgar (och däck; 7,5' fram och 9' bak på M Roadstern). Man sitter också lägre på grund av lägre fjädring och lägre stolar (det skiljer knappa tre centimeter, tror jag), fjädringen fram har ändrad geometri och till sist stöddigare krängningshämmare.

Jorå, det skiljer som sagt rätt mycket vad gäller känsla och kördynamik såväl som att det skiljer i ren hårdvara. Allt till en kostnad - som ni varit inne på.

Sedan måste jag kommentera jämförelsen med en »vanlig» M3:a. Det är en bil med tak, baggageutrymme och baksäte! Det är inte samma sak om du letar efter en stilig bil med vinden i håret där vägen är allt (och målet nerprioriterat). 2.8:an är på det sättet mycket mer samma bil. Frihetskänslan i en 2.8 på våren är lika omtumlande - anser jag.

Ha de/Lasse B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.