AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.493

vanliga fel på tidig e 39 ?.

Sida 1 av 2
Hej. Är sugen på en 96áns 528.Är det någon som kan ge några förslag på vad man ska kolla före köp. Mvh Peter.s
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
*Termostat & vattenpump
*Rost vid tanklocket
*ABS-sensorer
*Kamaxelgivare (ganska ovanligt)
*Rost på bakluckan (om det är en Touring du ska ha)
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
*Hjullager
*Låsmotor baklucka
da
1.997
danielb
I4 M50 -24
De flesta av ovan problem finns även på nyare e39:or
Ok. Tack för dessa svar. Mvh peter.s
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kan nog räkna med att dessa fel redan är fixade på en 96.
Finns ett till som nog är viktigare att påpeka för det kostar lite mera pengar att fixa.Ljudanläggningen RDS har en viss förmåga att tappa volym och balansinställningarna när man stängt av bilen, det är nått man ska vara uppmärksam på.
Detta uppkommer när inställningarna är ställda i mittläge vid avstängning, när bilen startas så är ljudet maxat åt nått håll.
Programvarufel i elektroniken där enheten måste bytas vilket kostar en slant runt 4-5tkr.
Kan simuleras bort med att alltid ha inställningen ett "snäpp" vid sidan om mitten .Men det har man ju normalt ändå :))
En välvårdad-96 är inget sämre köp än tex 97/98 då finns det andra fel som uppkommer istället. 98/är nog de som klarats sig bäst i ABS sensor haverier har jag en känsla av.

///MVH Hasso
Länk

Min brors 99:a har har råkat ut för två ABS-sensorhaverier inom loppet av ett år. Min 97:a fungerade felfritt. Verkar vara mest tur om bilen funkar eller ej.

Andra vanliga fel på E39 är "igelkotten" till klimatanläggninen. Det är någon form av motstånd. Kostar cirka 500:- att fixa och görs med fördel själv. Regnsensorn kan lägga av. Brukar gå att åtgärda genom att initiera om mjukvaran. Svag handbromsverkan är tydligen ganska vanligt på E39 också.

"God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Just-99 är verkar vara "mer" utsatta för sensorhaverier.
98 verkar klara sig bra??Askens Krutis har rullat tufft i ur och skur i 15000 mil utan att byta en enda sensor.
99- hade Siemens ett "fabrikationsfel" där det blev microsprickor i sesnorerna som sedan sög i sig fukt. Gäller inte alla -99or, men en viss tillverkningsserie på sensorer
Jag har heller inte bytt någon, jag modifierde de svagheter jag såg, men den huvudsakliga orsaken är nog att min bil knappt har rullat mer än 700 vintermil.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
dessa grejor har jag bytt i rent reparationssyfte;
vattenpump (proaktivt)
kamaxelgivare (diagnosfel)
backventil till bensinreturventilation (bensinlukt)
kolfilter till ovan
termostat (std fel proaktivt byte)
jodå rost vid tanklocket finnes... (inte åtgärdat)
expanstionskärl (läcka vid givarfäste under)
fläktkoppling (slut)
hjullager bak (slut båda sidorna 1 år emellan)
instrumenthus (pixlar försvinner i displayen - standard fel)
Att beakta när man köper e39 tycker jag är krocksäkerhet, den blev markant bättre från årsmodell 97 då sidokrockkuddar blev standard. Finns även några 96or som har det.

/Simon
Hej. Bilen har gått väldigt lite (Garage bil), så man funderar ju på om allt som brukar krångla har bytts ut. Sedan så funderar man ju på om en bil mår bra av att köras väldigt lite. Bilen har tex inte genomgått en stor service. Men man tycker ju att tex oljorna borde bli sämre med åren ,vissa oljor borde ju i år vara 7 år. Vad tror ni ?. Senaste servicen var oljebyte samt rep av handbroms. Mvh peter.s
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Då hade man lite flyt......vid sista köpet.en 98:a

K-Jörgen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det flesta oljor är longlifetyp dvs ska "aldrig bytas" motoroljan ska självklart var bytt efter servicenorm.
Jag har också en "garagebil" det kan bara vara fördelar med att köpa en sådan tycker jag. Men jag kört ca 4300 mil på 3 år.
Den får gå "mycket" på sommaren och används bara i "nödfall" vintertid 160 mil förra vintern.
Jag har kikat på min bakaxelolja två ggr, den ser ut som ny fortfarande. även i manuella växellådor så är det longlifetyp.

///MVH Hasso
Länk

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Angående bakaxelolja så ska den visst bytas vid den första servicen enligt serviceboken(523i-97)...Sen är det väl "fritt fram" om man vill byta den med jämna intervall oxå efter detta byte..

Inte helt hundra på det här, men jag har för mig att jag läste om detta i min fars servicebok.

Mvh Janne.
Ok. Får bara hoppas att den inte sotat igen pga " gubbkörning" : ) Mvh Peter.s
Ps såg att Hasso monterat avtagbart drag. Vad var kostnaden för detta ?.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

jag kan ju iaf säga att ett fabriksmonterat drag till en 523i-97 gick då(-96/12) på 11'...Inte direkt gratis :)

Mvh Janne.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag betalde runt 3500 för mitt Bosaldrag med interface och kablar, det inkluderade även täckluckan från BMW. Men det var nettopris på draget och jag monterade själv.

///MVH Hasso
Länk

Ok. Tack för svaren. Mvh Peter.s
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan väl tillägga att i den kostnaden på 11' för draget som jag skrev monterade "fabriken" visst oxå kraftigare fjädrar bak...Iofs så rättfärdigar det ej det "lilla" överpriset men kanske kan vara bra att veta.

Mvh Janne.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Kom också ihåg att kylaren är ett vanligt problem, plasten vittrar sönder vilket gör att det övre uttaget på slangen går av.
Det bör man kolla, så kylaren är Ok.

Jag har själv bara haft problem med kylarsystemet hela tiden.
Bytte vattenpump, kylare, kylarslang baktill på motorn och nu senast, läckage i expansionskärlet (eller däromkring).

Så det ska väl också tilläggas på listan med just 96-orna i alla fall, enligt egen erfarenhet. :-/

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Lustigt, när jag läser om alla fel som finns på E39:an så har jag råkat ut för nästan alla, skrämmande!

Glömde också att tillägga att kolla upp tändstiften så de inte är fyllda med olja, då ventilkåpspackningarna också är ett vanligt fel tydligen, att de läcker.

Då var väl nästan listan komplett om man sammanställer listan:
* Termostat
* Vattenpump
* Rost vid tanklocket (Mer ovanligt på sedan?)
* ABS-sensorer (Mer vanligt på senare modeller)
* Kamaxelgivare (ganska ovanligt)
* Rost på bakluckan (om det är en Touring du ska ha)
* Hjullager
* Låsmotor baklucka (Efter ca 14 000 mil gick min sönder)
* Kylaren (översta uttaget som sitter på samma höger sida kan vittra sönder)
* Värmeventiler (orsakar full värme på förarsidan)
* Kamaxelgivare (Mer ovanligt?)
* Lekage vid expanstionskärlet (läcka vid givarfäste under)
* Kombiinstrument (trasig text i instrumentpanelen)
* Fläktkoppling (Mer ovanligt?)
* Backventil till bensinreturventilation (Mer ovanligt?)
* Ventilkåpspackningarna (Mer ovanligt?)
* Handbroms (Sällan använd = Dålig verkan till slut)
* Kylarslang baktill på motorn (Mer ovanligt kanske)

Så, där har ni listan som jag bland annat har sökt efter, men nu fick jag sammanställa en själv med er hjälp! ;-)
Om ni har fler punkter så tveka inte att posta listan igen med nya tillägg!!

Tack.

/Hammar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.