|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har köpt mig en 525 TDS vad står bokstävernaa för, D är ju diesel det har jag koll på? | |
| Vet egentligen inte vad "S" står för... Men "TDS" är en starkare variant. Det finns också "TD" som är lite slöare, vad jag vet såldes den inte i Sverige. Den första "TDS" kom -92. | |
|
TDS:en har väl intercooler vilket inte TD har. Jag är ingen expert men detta är vad jag läst i nån annan tråd tror jag.. |
|
|
TDS är turbodiesel och TD diesel utan turbo Trevlig helg! Patric |
|
lundgren |
om TD skulle va utan turbo, va står då T:et för? |
chrille70 |
Både 525TD och 525TDS har turbo. Skillnaden mellan dessa är att TDS har intercooler, alltså laddluftkylare. "S":et står alltså för intercooler, hur det går till rent "grammatiskt" är en annan femma... :) Mvh Chrille |
|
Nej, TD = TURBO DIESEL S = vete katten men dessa har intercooler, vilket TD:n saknas. (sport kanske?). Det skiljer väl en 30 hk mellan TD och TDS:n tror jag. --- Always Diesel |
|
|
O tusan Chrille du han före... --- Always Diesel |
|
|
..hann före och inget annat...sorry --- Always Diesel |
|
|
Vad betyder då TDS/T |
|
|
TDS/Touring, kanske? På samma sätt som Mercorna blir 250TTD eller TDT när dom är i blöjtransportsutförande, ordningen på bokstäverna där varierar lite beroende på vem man frågar. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Då måste BMW:s TD vara en av de få sexcylindriga turbo som har under 100 hk, för den har bara 90 hk om jag minns rätt (årsmod. -94). Min TDS har 143 hk original och har alltså både laddluftkylare och turbo. M v h Patric |
|
|
525Td har 115 hk 245nm Ride hard die free |
|
|
Lång tråd för en sådan enkel fråga :-0 T=turbo D=diesel S=sport Bara smaka på ordet: Turbodieselsport!!! Det är där själva poängen ligger, alltså S som i sport. När BMW på allvar skulle ge sig in på dieselmarknaden så behövdes något utöver det vanliga, något som var synonymt med BMW. Annars kunde man lika gärna ha köpt en Merca. |
|
|
Jonne, Stämmer ryktet om att TD saknar intercooler då? / En som har noll koll på diesel :) |
|
| Här slutar min kunskap, häpp! | |
chrille70 |
Anders S: BMW 525td saknar intercooler, det är så sant som det är sagt. Mvh Chrille |
|
nu e de väl så att: 524 TD har en äldre typ av motor (6a, 2,4 lit med turbo, ingen intercooler) än 525 TDS på flera sätt.. sitter väl i både E28 från 1983 ca och i E34 fram till 1992, då TDS kom. TDS heter då istället 525, kom som sagt 1992, tror bla de e annat block o topp, o framför allt har den elektronisk insprutning, turbo och intercooler. Möjlig att chippa.. kul kul! Finns ju även e36 318 TDS - 4cylindrigt knatter, med el. inspr. Har ej sett ngn E34 518TDS - finns det?? Den "gamla" 2,4 Turbodieseln sitter ju oxo i E30 324 TD, även nyare än 1992, MEN OBS: E30 dieseln finns ju oxo UTAN turbo = 324D (vet ej om E28 finns utan turbo.?) TD motorerna jag har haft (E28 524TDa + E30 324TD touring -93) har varit på 115 hk, men nuvarande 525 TDSa Touring är på 143 hk från början... Det va det ja kunde om det hela :) "spännande män, luktar diesel" |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
525 tds = turbodiesel med intercooler, 143 hk 524 td = turbodiesel utan intercooler, 115 hk 524 d = diesel utan turbo och någon intercooler, 85 hk /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
chrille70 |
david_hedlund: någon fyrcylindrig dieselmotor i E34 tillverkades aldrig. Det finns alltså ingen 518tds. Bara så ni vet... Mvh Chrille |
|
Tja., det tillverkades 525td utan intercooler på 115hk (samma styrka som 524td men m51 istället för m21 blocket). Den satt tydligen även på en del e39:or (vet inte vilket land bara). --- Always Diesel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.