AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.676

Rails eller inte?

Sida 1 av 2
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Har inte rails på min E39 touring.
En hel del människor anmärker på detta varpå jag börjat fundera och forska lite i detta ämne.
Om jag förstått det rätt så var det BMW och MB som började med detta på sina touringmodeller?
Därefter kom "alla" andra på att det var coolt och började smeta på dessa räcken. Vid en högst ovetenskaplig observation vid körning från Luleå till Kalix (8mil) observerade jag inte en enda kombibil utan rails! Skodor volvoapparater saabar ja ALLA hade rails! Bara på grund av detta skall inga rails monteras på min touring, tycker att jag skiljer mig mer från mängden utan och dessutom ser det "sportigare" ut (om nu en touring överhuvudtaget kan anses sportig).
Vad tycker ni?

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Jag hade för mig att det var Audi 100 avant -83 som var först ut med räls, men hur som helst var den bilen snyggare utan. Såg EN. Köper dina tankar och tycker även jag att det gått lite inflation i rails. Om det sedan är snyggare är en smaksak, personligen tycker jag det ser renare ut och ger ett lite mildare intryck av pågående fjällsemester..

Länk
pe
10
peps26
528iM Touring -98
Klar du inte ska ha rails, den ser fränare ut utan.

AP
Den enda med fördelen med rails i mitt tycke är att bilen ser snyggare ut med annars endast nackdelar, högre bränsleförbrukning, i vägen vid tvätt, låter om dom vid hög fart typ över 210km/h kanske inte ett stort problem i Sverige men i hemlandet så för min del skulle jag skippa att eftermontera dessutom har nästan alla andra rails då är det roligt att vara annorlunda.

Den första kombin med standard reling på alla bilar från fabrik som jag kommer på är MB W123T från-78, Audi 100 Typ 44 hade takreling som standard i Sverige men var tillval i andra länder.

Mvh Stephan
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det rails också är tillför är väl att montera takräcken...
Rosebuddy
Tjena! JAg var själv tveksam till att köpa en Touring utan rails men idag är jag helnöjd. På en svart 39:a tycker jag rails ser fränt ut men min vinrödmetallic blir som fg. talare sa mycket sportigare.
Lev livet utan reling
///L

Nej nej nej Rails är gammalt sitter på gamla 60 tals jänkare och volvo 145 expresss t.ex. så inget nytt under solen

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Rails jämnställer jag med takräcke, nåt som jag inte ens äger till bilen. Kör man mycket och ofta med polisramp, bred last-skylt, takbox, spark eller svärmor på taket är det väldigt praktiskt, då man elliminerar reprisken som kommer med vanliga takräcken.
Jag klarar mig gott med skisacken i min, då jag inte har någon svärmor och ingen saftblandarramp, och inga större planer på att skaffa mig varken eller för tillfället.

Så klarar du dig utan den praktiska biten av det hela, skippa dom.

Sex på alla fyra, roligast så!
chrille70
Det är snyggare MED rails! Jag tycker kombibilar utan rails ser lite "nakna" ut.

Mvh Chrille
LN
497
LNBT
S6Plus
Det kan ju faktist vara praktist också, de har väl väl en funktion vill jag minnas.

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
LBNT: ja, att hålla sig i när man står på bakre kofångaren och sopar snö från taket möjligen då.... Nån annan funktion har jag inte hittat hos mina rails (dom är ju bara i vägen om man vill t.ex. vill dra på en fullbred packline låda så då blir det rails under boxen och boxen på vanliga takräcken..)

LN
497
LNBT
S6Plus
Det finns väl takräcken till railsen, det är väl det som är tanken med dem! Det är väl snarare så att jag som inte har några inte kan få på takbox utan o köpa takräcket "ful Allan" som sitter in i dörrarna och skaver.

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
Ja men försök få på en BRED tak box mellan railsen: boxen är ofta bredare än "spårviddden" på railsen = boxen ovanpå railsen och inte emellan och då vette tusan om inte Ful-Allan räcket är att föredra..

lite of topic men ändå ang takräcken /takboxar: Skulle gärna se bilder på vår Alpina B12 åkande forum kamrat med hans Alpina lackade/stripade tak box på plats... Helgerån eller nyskapande det är frågan...

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Håller med dig, Magnus M! Mycket snyggare och sportigare utan rails!

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Nu måste jag vara med här :)
Med och utan rails i två olika vinklar.
Klart att det ser fräckare ut med rails :)

Länk
Länk

Min 528i Touring
Länk
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
tsaros:
Ser sportigare ut utan rails, men snyggare med..
Frågan är vilket man eftersträvar. Hur som helst så var bilen TOK-snygg!!
"Rails" på E34 touring tycker jag nästan är ett måste. Det ser "naket" ut utan. Dock är dom inte lika markerade/stora som på E39, utan lite diskreta.

Mvh
Patrik

_____
K-na BMWPower meet, Autumn Ed. Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Tackräcken till rails är dyrare!!! än vanliga takräcken till touringen enligt BMW's tillbehörkatalog.
Blir inga rails för mig.

----
----
Beror väl på om du tänker använda takbox i första hand.

Länk
Antingen en ny BMW eller en begagnad BMW.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Takbox borde väl gå att montera på "vanliga" tackräcken?

----
----
Personligen tycker jag att det är snyggare med rails, sedan är det
ruggit lätt att byta fästen från tex cykelhållare till surfinghållare skidhållare mm, om man använder sig av dom kända märkena av lastsystem.fast smaken är som baken dvs delad.som tur är finns det ju bägge varianterna.

Fråga först och du får många svar.
_______
Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Länk

Ser töntigt ut med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.