|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
att laddningslampan lyser är en förutsättning för laddning. byt lampan eller se till att det är kontakt mellan tennbanorna och kontakten. "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Tennbanorna? Är det dom på baksidan av instrument huset? PÅ själva kortet va? Men det ska ju inte ha betydelse om det är en lampa i eller inte.. Det ändrades 1986 läste jag. på 87or så är lampan parallell kopplad. Eller så kanske det är så att en lampa ska sitta i, fast den kanske inte måste va hel. I sånna fall är det fel på kortet i instrumenthuset. |
|
|
på min 85:a var det en tennbana som var dålig , fixade den och det funkade. Det viktiga är att du MÄTER att du har 12 volt på den BLÅ tunna kabeln på generatorn när motorn går. Har du inte det vägrar generatorn ladda. Det är en styrspänning (on/off). "Två ton annars får det vara för min del" |
|
|
Den blå kabeln går från laddningslampan till D+ på generatorn. Laddningslampan skall lysa när du vrider till tändläge. Om den inte gör det, tag loss blå kabeln vid generatorn och jorda den. Om lampan lyser då är det fel på generatorn. Om den inte lyser är det avbrott någonstans på vägen. När allt fungerar skall det vara laddningsspänning ,ca 13,8 volt på D+ - utgången ( blå kabeln ). MVH |
|
|
ok. Jag vet att det inte är avbrott från den blåa kabeln till lampan, det har jag kollat. Det som däremot kan va fel är på väg tillbaka till generatorn. Vad är det för kabel? Det sitter ju bara två kablar på generatorn. |
|
| Läste ditt inlägg igen harry. Förstår vad du menar. Det är ingen avbrott. Kollade med ohmmeter. (Letade mig fram i kontatken till instrumenthuset och sedan höll jag på blå kablen vid generatorn, fick utslag och det pep i ett hål i kontakten). Så den kabeln är hel. Då måste det ju vara generatorn som är trasig. Jag har ändå bytt generatorn. Skumt. Får byta tillbaka till min gamla och se vad som händer då. Jag kan inte ha sånn otur, men värt att pröva. | |
|
Jag har funderat över saker som kan vara vajsing: Generator trasig. Instrumenthuset. Jag ska se imorrn om jag får ström från den blå kabeln på generatorn när jag har tändningen på. Tänkte ta bort kabeln och sätta dit en annan kabel som sedan går till en lampa som sedan går till jord. En grej som jag inte fattar harry, är hur jag ska kunna få laddningslampan att lysa om jag sätter blå kabeln på jord. Då kan det ju inte komma ström till lampan? Du måste menat nått annat väl? Eller så går strömmen från lampan till generatorn, men det kan väl inte stämma?! Ford - Fodrar ordentliga reservdelar dagligen. |
|
|
Det blir många inlägg ;) Kan vara ett fel till, att jag har haft sånn otur att den generatorn jag köpte från skroten inte funkade. Jag testade ju aldrig den gamla med ett helt och frächt batteri. Jag ska pröva alla dessa saker imorrn. |
|
|
Den blå kabeln skall aldrig kopplas till jord, då mår inte generatorn bra alls. Plus 12V går ut via tändningslås-lampa-blå kabel och in på D+ på generatorn. Vid tändning på tänds lampan, när generatorn sedan laddar kommer 12V ut på D+ och lampan får 12V från båda håll och slocknar. FP |
|
|
Hej Douglas. Jag kanske uttryckte mig litet oklart. Du skall ta loss blå kabeln från D+ på generatorn och jorda blå kabeln. När du nu sätter på tändningen skall laddningslampan lysa, för nu skall det flyta ström från tändningslåset in i instrumentet och vidare genom laddningslampan och i jord där du jordat den blå kabeln. Om laddningslampan lyser nu, då är det fel i din begagnade generator. Nu finns det litet att se upp med. Det kan alltid uppstå överraskande fel som gör en erfaren mekaniker vansinnig. För att vara säker på att generatorn är jordad kan du koppla en startkabel mellan höljet på generatorn och minuspolen på batteriet. Om du nu sätter tillbaka blå kabeln på D+ och laddningslampan lyser när du sätter på tändningen, då är felet dålig jordning av generatorn. Koppla också en startkabel mellan motor och chassit på bilen ifall motorn är dåligt jordad. Prova alltid en åtgärd i taget så att du vet vad som förändrats och kan dra slutsatser av detta. Återkom gärna när du provat dessa tips. MVH |
|
| harry. Jag prövade idag med att koppla in min generator i min kompis 320. Han har likadan generator som jag. När vi vred på tändningen lös laddningslampan. Jag har något konstigt kabel fel. | |
|
Jaha. Prova i alla fall att jorda med startkablar så att du är säker på att generator och motor är jordade. Funkar det inte nu, mät spänningen på losstagen blå kabel med tändning på. Spänningen skall vara batterispänning eller litet under. Du berättar inte om du jordat blå kabeln med tändning på. Lyser den då eller inte? MVH |
|
|
Nope. Den lyser inte om man jordar. Prövade det förut. Jag ska testa det där med jordningen, men jag tror inte att det är det. Men det kan ju vara dålig jordning av motor. Jag drog en jordkabel från generatorns jordpunkt till jord, visserligen ingen startkabel, men en 6 kvadratare. Tycker det borde räcka för att tända en lampa :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.