AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.593

Generator fråga [e30]

Sida 1 av 2
Det är så att jag har haft lite strul med bilen.
Det började med att jag köpte min kärra. Det va då dåligt batteri så jag köpte ett nytt på biltema. Det verkade funka bra, men efter ett par dagar fanns det ingen ström i batteriet. Laddade upp det och startade bilen. Jag mätte spänningen från generatorn när bilen var igång och såg då att den visade 0 V (pendlade mellan några millivolt och 0). Köpte nytt laddningsrelä som jag fick tips kunde vara fel. Generatorn ville inte ladda efter det heller (körde tt par mil för att köra in det). Kollade av en slump på batteriet och såg då något som jag inte trodde va möjligt på ett nytt batteri, vätske nivån va under LOW. Fyllde på och laddade det igen. Trodde att nu måste det funka! Nope. Generatorn ville inte ladda. Köpte en begagnad generator på skroten för att kolla om det var något fel på den gamla. Satte i den och med den gav det 12 v utslag på voltmetern. Äntligen fixat? Satte i ett lite halvtaskigt batteri så det gick att starta bilen. Trodde att generatorn skulle ladda batteriet. Bilen dog efter 10 min körning.

Satte för ett par timmar sen mitt 3 veckor gamla biltema batteri på laddning och hoppas på att det funkar efter det är fullladdat. Medans så kanske nån kan svara på lite frågor?

Går det inte att köra en 325a med hjälp av enbart generatorn?
Dog min bil på grund av att generatorn inte orkade ladda batteriet och försörja motorn samtidigt?
Kan det vara problem för att inte något av batterierna varit full laddade? Efter jag satte i den nya generatorn så hade jag ett gammalt dåligr batteri som troligen är trasigt, men det går att ladda med en batteri laddare iaf. Så jag hajjar inte.

Jag är mycket orolig nu efter som jag har bytt det mesta. Vad kan vara fel förutom batteriet eller generatorn?! Det bör vara ström mellan generatorn och batteriet för jag fifflade med kontakten på den gamla generatorn och då small det till lite (som kortis smäll).

Tack på förhand!

Mvh Johan
elektroniken gillar inte att få för låg spänning, sprut och databox t.ex...

BMW, Bayerische Motoren Werke
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Har nyss haft exakt samma problem som du. Bytte kol/laddrelä på generatorn i april. Funkade då. Så fick jag stopp nu i början av augusti. Då är det släpringarna som kolen går emot som är helt sopslut! Djupa spår i dem. Laddade nada. Lämnade den till en kompis farsa som bytte lager/släpringar/kol/laddrelä. Så nu funkar allt igen!

Vad som är konstigt i ditt fall är ju att du har köpt en ny generator på skroten och inte heller då laddar det.

Vet ej hur mek-kunnig du är. Du kanske redan kollat det? Men ta bort kolen/laddrelät på generatorn o kolla in på släpringarna om det är djupa spår i dem. Man får nog plocka bort generatorn från motorn då om man ska se ordentligt. Det var det som var felet på min i alla fall. Nu laddar det fint igen!

mvh

Jag kollade. Det var mindre spår i den nya från skorten, än i min gamla. Generatorn verkar ladda, eftersom jag har minst 12 volts spänning mellan generator och batteri. Jag hoppas att det funkar med mitt friska batteri imorrn. Det tar ju ett tag att ladda det ;)
Du skall ha ca: 14V när generatorn laddar,har du 12V så laddar den inte och du tömmer batteriet sen stannar den.
Har för mig att ett fullladdat batteri skall ligga på drygt 13V(har ett svagt minne av 2,2V/cell)
Sök på forumet så hittar du exata siffror om batteri och laddning.

Henrik
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Instämmer med föregående inlägg. Ska va ca 14V på polerna annars laddar inte generatorn ordentligt.

En sån enkel fråga, lyser ladningslampan då du vrider på tändnigen?

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
Laddningslampan lyser inte när man vrider på tändningen :/
jag har kollat och lampan är hel.
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Det låter som om en kabel någonstans är sönder eller ger väldigt dålig kontakt hade det på en bil tidigare...Mätte du laddströmmen på tomgång? Du bör nog varva upp den lite och mäta vad den ger då....

hjorten
Det har jag inte testat. Men det finns ju bara två kablar från generatorn. Ena är + kabeln som går till batteriet väl? Sen finns en liten blå. Vad gör den?
Ska kolla den lilla blå för den har jag skarvat med kabelskor på ett ställe.
Har nu kollat allting. Det är fan inget fel på någon kabel. Det är ingen kortslutning ngn stans.
Det blir till att åka iväg till bmw firma och kolla vad fan det är.

Ford - Fodrar ordentliga reservdelar dagligen.
WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
Kolla jordningen från generatorn, jorda extra om behövs. På en av mina gammla 318 (e30 m10 motor). Så gick extrajorden av och laddade dåligt då, jordade om och hade 13,8v igen
Jo.. Jag snackade lite med folk och dom sa att jag skulle testa det. Är inte generatorn jordad genom motorn som sedan är jordad i chassit föresten? Eller är det den lilla blåa kabeln? Tycker den varkar liten för en jord kabel. Men som sagt.. Kan ju va extra jord.
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Nej den blå är inte jorden.Det brukar sitta en brun kabel som går från gods på generatorn till blocket...

hjorten
Den blå är till ladningslampan.

____

Länk
WT
102
WTECH
///M5 e34
318i e30
som hjorten säger, brukar sitta en brun ca 8mm2 kabel.
Den har jag inte sett röken av.
Jag har en bosch generator som sitter fast på motorblocket. Jordas den inte i det då?

Ford - Fodrar ordentliga reservdelar dagligen.
go
145
gorjo
330e -21
Jo det gör den, men kabeln som sitter på vissa modeller är en extraförsäkring. Kan ju vara skitit så att det blir taskig konakt i bultförbanden till generatorn. Men har du inte >13.8 volt med lite över tomgångsvarv på generatorn så är något fel. Du ska kunna köra bilen med ruttet batteri, det ska generatorn klara. Åtminståne om du inte har alla förbrukare på samtidigt. Minns inte exakt men det borde vara >85A-generator på din bil va?
Den gjordas inte via fästnigen. Har just bytt bussnigar på min och det var gumm all stans, ingen chans för jordningnågonstans. Se till att fixa en jordledning så skall du se att problemet ditt försvinner.

Sen så ska ni inte klanka ner på ford. Ford har kommit på många bra saker.
Å BMW:n som jag har har varit mer fel på fast jag inte haft den registrerad ännu än vad det har varit på Sierran som har blivit hårt ploggad i ca 8000 mil ut att det gåt sönder något annat än två oljetråg =D.

____

Länk
ok.. Ska pröva det..
Tack för svaren!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.