|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej skapar en liten tråd för att fösöka fast ställa hur många M40 motorer som tickar och som inte tickar, Så hur låter din M40, tickar den eller är den tyst? Och om den tickat innan och du fått den tyst avdr du gjort? | |
|
Min tickade. Byte kam, vippor, brickor, lyftare mm och den blev inte tyst. Den tickade dock inte så allvarligt som vissa andra. Hej hopp! |
|
| Om du bytte allt borde den ju blivit tyst??? | |
| Min tickar! | |
|
För att underlätta detta för er som kanske inte vet vad en M40 motor är för nåt så är det motorn som sitter i. 316i E30 89-90 318i E30 89-90 318is E30 88-89 316i E36 tidiga 318i E36 tidiga 518i E34 Kommer tyvärr inte när M43an kom till E36an... |
|
|
Min tickade Brutalizes My Wallet |
|
|
min tickar också :( "Brings Me Women" (Hur det ska gå till?) |
|
|
enligt modellguiden kom m43 -94 (-95 på 518) "Brings Me Women" (Hur det ska gå till?) |
|
|
tickar inte har alldrig gjort det närmar mig 19000 orenoverade mil nu motorn går lika bra nu som när jag köpte den då den hade gått 2300 mil kvalitets olja(mobil 1) hela dess liv och byte var 500 mil mestadels stads körning och under dom 5 första åren kallstarter och 1-2 km körning (jo jag vet jag är lat)i norrbottnisk vinter. |
|
|
hmm.... skumt att din inte tickar Uffe... Måste ha nåt med klimatet att göra :) gecko: ok men nu gällde det m40... du har m42 i din bil.... |
|
|
deejaywasp: detta är från hans användarprofil "Har ägt följande BMW 316i -88" "Brings Me Women" (Hur det ska gå till?) |
|
| he he... ok :) Sorry | |
ormen |
mycket mycket mycket lite tick, knappt hörbaralls och det försvinner om man varvar upp motorn. motorn är så pass pigg så jag ser inte detta som nåt problem. byt olja ofta är mitt tips, ca. 250-300 mil intervall. |
| Kammen är fräsch och allt men ändå tickar skiten.. Jag stör snart ihjäl på mig på detta | |
|
gör såhär om du vill se vars ticket kommer ifrån: 1. Tag fram en LÅÅÅÅNG skruv eller stjärnmejsel 2. Starta "fågelkvittret" och öppna huven till den tickande m40-maskinen 3. Sätt mejselhandtaget mot örat 4. Sätt den andra änden på mejseln mot ventilkåpa osv 5. Lyssna NOGA med örat du har mejseln mot, 6. hör du tick från mejseln så kommer det från detaljen du har mejseln mot, i mitt fall är det spridarna som kvittrar!!! "Brings Me Women" (Hur det ska gå till?) |
|
|
Jag lockaliserade ticket i min till spridarna jag med på det sätt bmwlover skrev. Hej hopp! |
|
|
Kan omöjligen vara spridarna då dom låter på ett annat sätt... Dom hörs när bilen är kall... Ändrar frekvens beronde på mängdgaspådrag... Om jag lyssnar med skruvmejseln så låter det som det kommer längst fram (närmast grillen) på ventilkåpan och sidan mot insugsröret... Alltså som jag fattat det lyftare nummer 1 på insugs sidan... Vad ska jag göra... Jag mår psykisktdåligt av detta... JAG HATAR ATT MIN BIL LÅTER SOM EN J*VLA FORD!!!!.... Ni måste försöka hjälpa mig....... |
|
|
hehe samma här med min m40b18 tickar som om det vore en diesel,samma på min fars alla tre m20 han kört slut på i sin e28 på 50`mil. på min fd e30 med m20 tickade det så jevla hårt så att en vipparm knäcktes vid lite varvande och avgaserna gick in i insuget lät som om man slog på insuget med en hammare. samma på två polares 320or. Kan det vara oljeröret som sitter ovanför kammen som är täppt lr levererar för lite olja? Ska iaf beställa ny kamremsats och nya lyftare på motornord kostar ca 2100kr,billigt tycker ja. |
|
| olje röret har jag kollat genom att plcoak bort ventilkåpan och strta motorn... Det sprutar så fint på alla Nockar... | |
|
deejaywasp: M40 motorer SKA ticka och låta om sig lite... Så är det bara. Orkar din motor varva till varvstopp så är iaf kammen inte helt slut. Det är en hyfsat bra tumregel. M40 topparna brukar i vanliga fall bli lite nötta när de har passerat 200 tkm sträcket. mvh ///Jonas Länk |
|
|
Ni som tycker att det tickar för mycket kan prova en grjj som en kompis gorde på alla sina bilar . Han körde Mercedes på den tiden typ 90-95 och dom tickade alltid . Så han bytte olja till olja rekomenderad till Turbodisel bilar så vart det tyst som i graven . Förklaringen är att den oljan har lägre viskositet=alltså tunnare och lättare för pumpen att pumpa . Men smörjningsgraden är lika som en fetare olja om inte bättre för att hålla i turboladdat . Prova det ni det ska jag hälla i min nästa BMW direkt för att det är mycket bättre vid kallstarter osv M som i Motor M3 CSL nice |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.