AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.494

Alpina B10 V8 värde?

Sida 1 av 2
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Hej!
Det är nu dags att efter ett par tusen mils körande skiljas åt från bilen. Nu till frågan, är det rätt pris jag har den ute för eller?
Att bilen minskar i värde efter ytterligare 2000 mil är ju naturligt men inte hur mycket som helst, vill ju inte skänka bort den.
Kommentarer emotages med respekt!!

Kolla in:
Länk

Ha de gott
// Martin

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Martin: ingen uppfattning om priset, men "usch" vilken fin bil!!!:))
Den ger sådan där icke bra för hobbykassan vill ha känsla.:))
Det växer ju inte på "trän" så med rätt köpare. så får du säkert rätt pris också. Lycka till.

///MVH Hasso
Länk

Rätt svårvärderad bil. Såg en sedan -00 B10 V8 med lite mindre mil på "mobile.de" hos handlare i Tyskland för 351', dock innan facelift modellen. Tror att du ligger rätt bra i pris.
Mycket fin bil, det kliar även i mina fingrar, hade det varit en touring hade det kanske kliat så mycket att jag varit tvungen att bota allt "kliande" med ett besök på banken?
Lycka till

Mvh,

/Wille
Gå in på Jarls Bilservice sajt och jämför, de har några B10:or till salu:

Länk

Rent spontant tycker jag att du ligger på en rimlig prisnivå.

WilleW; Jarls har även ett par Touring till salu så det är bara att boka in ett bankbesök :)

Jens
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Bugar och bockar inför alla lovord!

Jag kör vidare på 367" och skor den nästa vecka med nya bakdäck.

Tackar
// Martin
changco
Betioveåtta: lite nyfiken vad ska du ha för bil efter alpinan?
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Den som det visste!
Förnuftet säger att jag skall köpa en bränslesnålare bil varför D10 vore ett alternativ men när man väl står på "valsnöret" så blir det ofta något roligare som givetvis tar mer bränsle och vilket ökar kostnaderna lite ytterligare. Men som det ser ut nu så kör jag ca 4000-5000 mil privat (+ytterligare 3500 i tjänsten med annan bil) och det känns synd att lägga dessa mil på en sådan "ovanlig" bil som B10:an. Vore bättre om någon med mindre milätande kunde ta över och våra den, samtidigt som man inte kan åka bättre på långresor i motorvägshastighet. Så man känner sig helt klart tveeggad vad det gäller val av bil.
Att det bli en Alpina till är nog bara att inse.
Kanske en B10 V8S, mmmmm!

// Martin

Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
"och VÅRDA den" skall det stå!!
LN
497
LNBT
S6Plus
Hur går B10:an emot 540 standard enl. ditt tycke< Betioveåtta, en V8 S är väl det ompimala då M5 E39 inte finns som touring.

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
>>LNBT
Jag har egentligen ingen erfarenhet av 540(E39) mer än ett par provsvängar, men visst upplever man en klar skillnad över hela registret. Framförallt är det stabiliteten i kaross och chassi som övertygar i samarbetet med motorn. B10:an är otroligt fartstabil och motorn ligger "bra" i alla lägen. 540:n känns som den får hämta kraft under vissa moment, vilket inte B10.an behöver (detta kanske är en partisk känsla som ligger i Alpinagenerna!). Fick nöjet att köra hem en M5:a(E39) från Italien förra året, och inte för att skryta men det känns mer relevant att jämföra dessa motorer emellen, än 540 och B10.
Kanske jag är hjärntvättad av Alpina men det är min personliga åsikt.

// Martin
LN
497
LNBT
S6Plus
>>Betioveåtta :Har du provat V8S?
Är du BMW fantast el. gillar du bara farten så det blev en Alpina, vad jag menar är om man nu vill ha bilar som ger mer effekt i 200 km/h och uppåt så finns det ju en del att välja på.
Har du t.ex provat E55 el. C32 RS4 el. RS6 "lite dyr än". Jag kan faktist tänka mig att byta uppfattn. om jag provar en E55 om jag upplever den brutalare.
Nu har jag dock inte råd med dessa "än" men om jag hade så skulle jag vilja ha den som går bäst oavsett märke.
lite filosofiskt...
Upptäkte nämligen till min förvåning att jag fick påhäng i 200 av en 1.8T audi och jag är nästan sjukligt mån om att ha resurser att sätta in då det behövs, jag vet att det låter fånigt men så är det bara.

Länk
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
>>LNBT
Jag har ännu inte fått den äran att träda in i B10V8S.
Visst finns det andra bilar men BMW har varit med mig ett bra tag, har inte varit "otrogen" på 13 år.
Jag håller med om att det finns andra bilar på marknaden som är framstående landsvägslok så visst finns det tankar på att byta i framtiden. Men Alpina är Alpina och man verkar utan att synas vilket passar mig som handen i hansken. Full diskretion förutom kanske fälgarna vilka är något större än på en original 520i är ett utmärkt val iallafall för mig.
// Martin
lnbt har du socker i tanken eller hade killen med 1.8t emblem i verkligheten en s4 motor i bilen jag har polare med 1.8ts a4
som bara får stenskott på rutorna när det gäller har iofs en sedan med manuell låda
tycker att alla säger att deras 540is går dåligt kom och prova min vetja!!!!!

har ett par skalper på motorhuven och det kommer att bli värre
det e trots allt 1.8ton familje bil vi snackar om

ha en fortsatt trevlig dag på er ;-)

Snart 410 hk 622nm
Glömde tilläga att en av mina bättre polare kör e55 amg
visst e den snabbar men inte så man vill byta från BMW
till gubbenedes

Snart 410 hk 622nm
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Lyfter "min" tråd igen. Nu har jag pärlan ute för 329", känns nästan som jag skänker bort den nu, vad tycker Ni?

Kolla in: Länk

// Martin
LN
497
LNBT
S6Plus
getrag:
Nej inget socker där inte, men om man ligger i 190 km/h och vill dra ifrån då får du ha bra med pulver för att verkligen dra ifrån och inte bara sega ifrån. På automaten växlar den ned från 5:an till 4:an i 180 vid kickdown men inte om du ligger i 190 då går det segare. Jag sade inte att han körde om mig jag drog ifrån men inte så mycket som jag skulle vilja. Säg att han hade 210 hk och jag har 286 hk. Min är tyngre, så jökla mycket drar man inte ifrån i över 190 km/h. Hade det varit från 0-190 är det en annan sak.

Skall tilläggas att det går MYCKET bättre nu :-))

Länk
Betioveåtta,

din bil är hur cool som helst verkligen. Detta kanske inte hjälper dig, men det är kanske en förklaring, när jag hösten 2001 började försöka sälja min 528i 97:a då jag förlorat jobbet verkade som att bilen var utrustad med SCHiin var viktigare än skick/dokumenterad och servicehistorik, konstigt tyckte jag, fick efter säkert 150 påringningar bilen såld till en som hatade automat och SCHiin vilket gjorde min bil helrätt med multiratt, stolsvärme, PDC och heckrollo etc. Fick 125KSEK för den 020410, kan tyckas lite, men är nöjd så här i efterhand.

Min poäng är att eftersom SCHiin verkar vara så extremt viktigt på en mera standardbetonad bil som 528i 97:a kanske det ligger på en sjuklig nivå på din bil. Att många potentiella spekulanter är i samma sits som mig, dvs hade bra inkomst innan, ITkraschen har gjort att det är hart när omöjligt att få ett nytt jobb utan man får jobba på Akassan har minskat kraftigt bidrar säkert till att den är svårsåld. Får du någon respons alls?

/Simon
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
>>Simon
Jovisst finns det en och annnan oseriös "spekulant", men det är mycket snack. Tror inte det har varit en enda potent köpare som tittat på bilen, faktiskt.
Men nu när jag "skänker" bort den till det facila priset av 329" så borde väl någon nappa?!
Man kanske skulle haft "Shiiin" ändå :))
// Martin

Hade jag haft ett vettigt jobb med vettig inkomst och hade inte hade en 5 månaders bebis(hon vill ha en barnvagn med sig..:)) hade jag varit klart sugen....en massa "om så vore".

SCHiin är som ett mantra för många BMWspekulanter, likaså Automat av någon för mig outgrundlig anledning, visst är det ok med automat, men det som skiljer BMW från andra bilar är deras underbara växellådor anser jag!

Hoppas att det löser sig med försäljningen av pärlan!

/Simon
Simon: säg som det är: du klarar inte av den avancerade växlings tekniken på en automatare..*LOL*

Eftersom jag själv är så dum att jag bara klarar av 2 pedaler, skulle jag satsa på en Alpina med Switch tronic..*S*

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
>>Simon (och Gasar-Magnus)!

Men om man skall ha en B10 V8 finns inte mycket till alternativ än SwitchTronic.
Men så mycket tror jag mig förstått att det inte är samma typ av människor som köper B10 V8 och (eller) M5
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.