AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.772

val av vinterdäcksdimension - E39

Sida 1 av 2
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Enligt instruktionsbok o reg bevis ska jag ha vinterdäck 225/60 R15 på min 528:a. Det låter varken hälsosamt för plånboken eller vintervägegenskaperna. Måste jag ha så breda däck? Vad kan hända om jag lägger på 205:or?
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
vid en flygande besiktning blir det rejäla böter och kanske körförbud.

Har du besiktningsperiod under vintern så blir det ett problem att klara besiktningen med olagliga däck.

Visst är det illa, 225:or på vinterdäck. Själv så har jag räknat på sannolikheten för ev. flygande besiktning och funderar på 205 istället

Harri Nikander
I teorin uppskattas det inte att bryta mot helbilsgodkännandet. Vad Harri skriver är däremot inte korrekt. Polisen eller besiktningen brukar inte bry sig om dimensionen på däcken såvida den inte är extrem. Att gå från 225 till 205 på vinterdäcken tror jag knappast kommer vålla några problem för dig
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Vad jag vet så bryr sig av någon anledning varken polis eller besikning om vad man har för däck, så länge de sitter vettigt på fälgarna, befinner sig innanför skärmarna och spårvidden inte förändrats mer än tillåtet. Spårvidden förändras för övrigt inte genom däckbyte utan endast genom fälgbyte.

Detta har varit på tapeten genom Sveriges medlemskap i EU, där många andra länder kräver att man ska ha däck som motsvarar bilens prestanda, det vill säga att fartkoden på däcken ska motsvara bilens topphastighet. Bilprovningen har uttryckligen sagt att de än så länge ignorerar detta samt belastningsindex. Fartkoden har inte med däckbredd att göra, men belastningsindex är däremot mer eller mindre direkt beroende av bredden.

Så du kan nog lugnt välja fritt mellan 195 och 225 utan att det innebär några problem. Om du bara använder däcken i vinterväglag så är det ingen fara att lägga sig på ett lägre belastningsindex eftersom man sällan kör lika hårt (belastar däcken lika hårt) då.
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Jag tror vad jag vill, dagshumöret på den flygande besiktaren kan mycket väl vara avgörande.

Harri Nikander
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Visst är det så, dagshumöret hos besiktaren har stor betydelse, om man inte kan argumentera för sin sak...

Vägtrafikkungörelsen, som väl får anses ligga till grund för de bedömningar besiktaren gör, säger dock:

2.2.1.1 Däck skall vara dimensionerade för minst den axelbelastning de har att uppbära då fordonet är lastat till totalvikt eller den axelbelastning som fordonstillverkaren garanterat. De behöver dock inte vara dimensionerade för högre axel- /boggibelastning än den som fordonet får framföras med.

Om vi utgår en 528/E39 så tror jag att den har en tillåten totalvikt på c:a 2100kg, vilket innebär omkring 525kg/hjul eftersom axelbelastningen är ganska exakt 50/50. För att uppfylla vägtrafikkungörelsen måste vi alltså ha ett däck som klarar detta och om vi då tittar i tabellen över belasningsindex/lastindex så ser vi att:

LI Kg
-- --
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
etc...

Vi bör alltså klara oss med 86, men man kan ju gärna ta till lite extra med tanke på att lasten ökar momentant i kurvor.

Nu beror det också på vilket däck vi väljer, lastindex varierar både beroende på däckmodell och bredd. För att kontrollera detta kan vi ju t.ex gå in på Nokians hemsida (jag kör själv Hakkapeliitta Q på vintern).

Som vi kan se i tabellen så beror det lite på vilken profil vi vääljer, men 195:or funkar bra för de flesta profiler och för vissa profiler även 185:or. Samma siffror får vi ungefär för Hakkapeliitta 1 och 2.

Förutom detta tar Vägtrafikkungörelsen upp fartkoden, men där säger den bara att:

2.2.1.2 Däck skall vara dimensionerade för den högsta hastighet som fordonet får framföras med dock inte högre än fordonets maximala hastighet. Personbil skall ha däck som är dimensionerade för fordonets maximala hastighet. De behöver dock inte för annat fordon än utryckningsfordon vara dimensionerade för högre hastighet än den som beteckningen S eller, för "Reinforced-däck", beteckningen R innebär i ECE-reglemente 30 eller "Databok 1992" enligt 2.2.1.3 nedan. Vinterdäck för personbil skall vara avsedda för en hastighet av minst 130 km/h.

Detta innebär alltså inte på något sätt en begränsning...

Det bör alltså funka alldeles utmärkt med däck från 195 och uppåt och det skulle vara intressant att få reda på vad som händer med den inspektör som sätter sig över Vägtrafikkungörelsen... :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är alltså krav på bredare däck på "herrgårdsvagnen"
än på sedanen där det räcker med 205-65-15 enligt instruktionsboken.

Hasso
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Jag tror att det beror på att herrgårdsvagnen är godkänd för högre totalvikt och däcken måste alltså tåla detta. Men detta är ju också med viss marginal, eftersom 195:or enligt tabellerna räcker gott och väl. Enligt vägtrafikkungörelsen ska det också räcka med att däckens lastindex är tillräckligt högt för att tåla bilens totalvikt.

Varför BMW inte har typat in bilarna med typ 195:or vet jag inte, kanske för att de vill ha marginalerna på sin sida om något skulle hända. Det blir ju liksom ett rätt delikat problem där som det kanske kan bli en del tjafs om ifall man skulle bli stoppad och någom mot förmodan skulle titta på detta. Kör man med 195:or (eller 205:or) så uppfyller man ju de krav som vägtrafikungörelsen ställer, men samtidigt har inte BMW typat bilen för dessa däck.........
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Igår lade sidan av när jag skulle skriva in ett svenskt bilmärke Hade tidigare V 185-70-14 sommar
använde 175-14 vinter i 7 år på besiktningen ingen brydde sig så det är nog riskfritt.Det är ju alltid bättre med ett smalare vinterdäck.
I min nya tyska rephandbok så får 520i+525tds herrgårdsvagn använda 205-65-15 men inte 523i

Hasso
Har tidigare debatterat detta ämne under en annan rubrik. Min fråga gällde just 195-bredd på vinterdäcken istället för 205 till min E39. ALLA däckleverantörer jag kontaktade rekommenderade 195-bredd till min E39 med motiveringen att 205-bredd på vintersulor helt enkelt är sämre ur "vinterperspektiv". Jag har dessutom pratat med representant för lagens långa arm och hon hävdade att i detta fall skulle åtminstone hon låta vett gå före lag (hör och häpna -sunt förnuft!), dvs huvudsaken är att man har vettiga vinterdäck på kärran.
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Körde många goda vintermil
540iA-93:a med 185/65-15".
Polisen sade ingenting vid flygande kontroller

Smalare däck - bättre styrförmåga i modd och slask.
Det där snacket med dryga böter är inte relevant utan köp Du lugnt 205:or och låt ASC+T jobba!!
Lycka till

265/35/18
Det där med helbilsgodkännande, hur kollar jag det?
Skall visst vara nån kod på regbeviset, jag hittar ingen.
Bra eller?
Har för övrigt fått samma rekommendationer som Urshult från däcksfirmorna och tänker hur som helst köra på 195:or.

FP
Hej.
Vill ge en liten varning!
Se för guds skull till att ha exakt samma bredd och omkrets på hjulen fram resp bak.
Min far köpte 2 nya vinterhjul och verkstan la 205 bak när det satt 225 fram.
ASC+T systemet blev helt CRAZY!
Vid försök till omkörning ströp plötsligt systemet ner bilen.
Han var mycket nära att frontalkrocka!

S.M
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Intressant debatt detta! Jag har för min egen del köpt 195/65-15 Nokian NRW-H. DEt ska bli intressant att se hur ett "högfartsvinterdäck" beter sig. Anledningen är en rekommendation från en däckverkstad som anser att mjuka friftionsdäck inte funkar ihop med tunga bakhjulsdrivna bilar. Helt andra egenskaper än SAAB och Volvo som alla däcktester använder.Någon som har egna erfarenheter?

OO=00=OO
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Jag har kört två vintrar med Nokian Hak Q 195/65-15 (dvs. friktionsdäck) på 525:an och det har funkat alldeles utmärkt, jag är mycket nöjd. Hur bra däcken fungerar och hur nöjd man blir beror väl iofs på under vilka förutsättningar man kör. Jag kör mest i och kring en stad (Gbg) så det kan ju skilja lite om man kör mycket på landsväg.
Froz-523
Stefanm1: Skulle vara intressant om du kunde utveckla lite mera, det du skrev om att olika däcksbredd fram och bak skulle göra att antispinn-systemet inte fungerade som det ska. Låter lite märkligt i mina öron! Har du fått någon förklaring på det beteendet? Det var inte så att det var halt och därför systemet ströp motorn?
bl
2.296
blixten
325i -88
Froz, det är väl inte så konstigt att antisladd inte fungerar så bra med olika däckomkrets fram och bak. Det är ju olika hastigheter på hjulen som styr antisladd systemet och talar om att något är fel.
Froz-523
Ja pratar vi antisladd (DSC) så köper jag det resonemanget, men här var det ju ASC+T (antispin) det gällde, och det är bara aktivt på bakhjulen. Därav mina funderingar.
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
"Osprey"!
Enligt däckmojjen skule bilen bli slingrig på landsvägskörning pga att stommarna är så mjuka på friktionsdäck.På ett H-klassat(190km/h) däck är stommen stadigare! Vi får väl se inom en månad om teorierna stämmer!

OO=00=OO
sebbe_bmw
På 528an hade jag 205 vinter däck och den gick i genom utan problem... 235 på 540n

Sebbe
Jag vill ifrågasätta iden att sätta 205 bak och 225 fram på VINTERHJUL !? Idioti.....

Kör själv 215/55-16 på 540:n, intelligent eller inte: samma dimension runt om.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.