AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.107

M3 E30-E36 hur billigt?

Sida 4 av 4
RafkoM3
Utbud och efterfrågan heter det Banan-mannen...om du inte visste det.

Men tyck vad du vill, men stæll inga frågor om man inte ska bry sig och kommentera vad du skriver..

Länk
Länk
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
precis som Rafko skriver är det ju utbud och efterfrågan som gäller...
det kryllar ju av M3 E36 (ca: 72000 tillverkade) medans M3 E30 (ca 17000 tillverkade) i mina ögon är tämligen ovanliga..

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
menar vad man ser på vägarna i sverige...

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
aaaah då hajjar jag alla överpriser...det kanske är fel av mig att kalla det överpris nu när jag fick läsa den mycket mindre tillverkningen...jag tänkte bil mässigt ..E30 och E36 är helt andra bilar liksom.andra har sexa..andra fyra..och mycke annat.men ändå i samma priser typ som man sett ....att dom är så få tillverkade gämfört me E36,,det visste jag inte,,det klassas som entusiast bil nästan då E30:ian,vilket ger hög värde,och det gör det ännu roligare me en blivande E30 M3 för mig i så fall....för det blir en,,jag tycker den är charmig..jag får helt enkelt acceptera priserna och börja spara mer pengar UH HUH samt hitta en finare exemplar och vårda den fast man gasar för det är väll dom gjorda för?
tänker man efter så såg jag en M3 E30 sist ett år sen..jävla sällan me andra ord...M3 E36 ser man minnst 2 om dan om inte 3....jag är så himla sugen nu på E30 M3....lönar det att hämta från tyskland? vad bör jag veta om en sån bil? tex om man går och tittar på en,några värdefulla tips som råder till tryggare köp?man måste tänka me plånboken oxå
läste här på modellguiden att sista 90:ian har mest hästar 215..och är 0.2 sek snabbare till hundra..vad är ändringarna?

vilken års är bäst av dom..är det den sista?

hur mycket kan man vinna i hk me ett chip till dessa bilar? ,säg dom första och sista 90:an separat....alltså 215 häst låter fortfarande lite

vad för hjul kan man ha..passar E34 hjul? 5 bult 120

ja vilken års skulle ni välja? är nån års modell som man bör avstå tex barnsjukdomar eller liknande?

förlåt för så många frågor...men jag skulle bli oerhört glad av att dessa blev besvarade av er som kan mer om E30 M3

Grusse
Årsmodellerna är av mindre betydelse, bara du hittar en bil med rätt skick så kommer du bli nöjd. Men här är några saker som skiljer: 90:an har andra kamaxlar och större insugsventiler, det är väl det som skiljer 195hk & 215hk motorerna. Sen har du Alu.bärarmar i fram på 90:an, och en annan ratt.

Att köpa ett chip på postorder är enligt mig endast ett sätt för företag att tjäna pengar, det enda rätta om man vill skaffa sig någon extra hästkraft är att få bilen mappad. Kostar lite mer än ett chip, men det är garanterat värt det.

E34 fälgar brukar passa bra på M3 E30, dock ej bredare än 8,5"
TR
73
TRY ME
M3 -88 Turbo
Tycker det inte ar vart att hamta hem en bil i fran tyskland om du inte hittar just den bil du soker dar. Oftast ar priserna inte lagre dar an i Sverige och risken att bli lurad eller att kopa fel bil nar man ar sa pass langt hemifran och har tidspress pa sig ar mycket storre an om du letar i lugn och ro har hemma.

MVH

Christopher
215hk motorn är exakt densamma som satt i Cecotto/Ravaglia modellen. (Evo II hade några ytterligare modifieringar).
M3 E30 std 215 hk tillverkades mellan 9/1989-12/1990 (ch. Nr. AE40900-AE42418, d.v.s. 1519 st (+476 st 215hk cabbar)).

215hk modellen:
-Fanns att få färgerna alpinvit, brilliantrot, diamantsvartmet. och stirlingsilvermet.
-Treekrade M-sportratten från M5.an
-Slutljuddämparen dämpar ljudet mer, d.v.s. en annan insats. Dessutom var slutrören rostfria och polerade.
-Modifierad styrenhet
-Andra kamaxlar
-Insugskanalerna i topplocket är upptagna till 28 mm
-48 mm insugsrör som även leder till större hål i flänsarna mot topplocket samt större insugs/gasspjäll. Dessa gjordes dessutom tunnare.

Motormodifikationerna medförde följande:
-Max vridmoment (230Nm) vid 4600rpm mot 4750rpm för 195hk motorn
-241km/h mot 230km/h resp. 6,7s mot 6,9s till 100km/h för 195hk motorn
-Ca. 5% mindre i bränsleförbrukning

Har också läst och hört det där med ventilerna och bärarmarna men enl. BMW.s ETK ska det vara samma ventiler på insug och avgas som på 195hk motorn. Endast Sport Evon har större ventiler, både insug och avgas.
Bärarmarna fram i aluminium ska enl. samma ETK ha kommit på M3.orna fr.o.m. 9/88, d.v.s. redan på svensksålda 89.or.

Totalt såldes 9 st. nya 215hk i Sverige.

-Upplev körglädjen i M3 E30!
Grusse
"SL" 48mm insug sitter det endast på EVO III, dom övriga modellerna har 46mm.

Enligt min ETK så har EVO III endast större insugsventiler än std 195hk & 215hk motorerna, avgasventilerna är dom samma på alla motoralternativ. Men det är inte alltid uppgifterna i ETK stämmer med verkligheten.
Det där med insugsdiametern kommer från BMWs originaldokument betr. 215hk modellen, se här;
Länk
Finns även på s14.de sida
Länk

Avgasventilerna hos SE.n ska enligt min ETK vara större, märkligt att det skiljer mellan olika ETK.s. Det låter inte bra för framtida beställningar hos BMW...;-((
S14.de anger mycket riktigt som du säger inget om större avgasventiler hos SE.n.

-Upplev körglädjen i M3 E30!
tack för all info

det lär bli dom äldre modellerna.för dom är lättare att hitta.och sen är dom billigare...men en sån 87a typ me chip.va har man för hästar då? 0-100?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.