AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.863

Asfalt på fälgarna som inte går bort!

Sida 1 av 2
Har testat ett antal gånger med avfettning och diskborste men det funkar inte helt ut, vad ska jag göra? Lämna på rekondfirma verkar va d enda alternativet..el?

Mvh/Soki

Länk

Jag kan rekomendera Lahegas fälgrent. man skall blanda ut detta en aning men jag kör det rent på vintern osv. Sprutar du på detta...väntar...gnor lite med borsten och spolar med högtryck så kan jag nästan garantera att det är rent...

Går inte att jämföra med avfettning. Man skall dock ha hanskar på sig då det kan är frätande och sticker i halsen :) Skall jag vara ärlig så har jag aldrig stött på smyuts som detta inte biter på.

Jag vet inte om detta finns på mindre än 5 liter men finns i i Småland så får du gärna lite av mig. Annars tror jag inte det kostar mer än ett par hundra för 5 liter på Autoexperten.

Mvh
John
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Eller om lacken sitter bra, en trasa thinner. Snabbt och enkelt, dock lite i brutalaste laget.

Sex på alla fyra, roligast så!
Det har varit asfaltsbitar som klistrar sig fast på fälgbanan och dessa går bort efter lite jobb men lämnar kvar märken som om det brännt in. Men jag ska testa lahega, utbandat med lite vatten el?

Mvh/Soki

Länk

PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Lahega Herofix är grymt effektivt på intorkad asfalt. Motsvarar ungefär Autoglym Tjärborttagning.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMWs Teerentfernung, tjärlösare. 500ml på sprayflaska är både billigt och extremt dryg, faktiskt drygare än någon jag känner:)
MVh
Asken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Asken, det är för att du inte känner mig tillräckligt väl! :oDDD

Som den gamla grundregeln från kemin i grundskolan säger: Lika löser lika.

Då asfalt är en petroleumprodukt brukar också kallavfettning vara ett av de bästa medlena mot just asfaltsstänk!
(tjärlösare är säkert en variant på kallavfettning)

Mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Johan B: Vad menar du, är du drygare än BMWs teerentfernung eller vad menas?!:) Den produkten är dryg men okej jag ger mig du är drygare:DDD
Asken
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Prova turtle wax fälgrengöring, röd flaska. Starkt som f-n, skulle bli uppriktigt förvånad om det överhuvud taget finns något som det medlet går bet på.

En gång V12 alltid V12...

BMW CS #5139
J.L>>>Turtles medel är kanon men det tråkiga är att man MYCKET, MYCKET lätt får rinningsfläckar på fälgen trots att man spolar rikligt med vatten. I mitt fall räckte det med Sonax Bilpolish för att få bort eländet men jag uppptäckte dessa ganska omgående efter tvätten så därför försvann dessa lika lätt, vad vet jag. Var som sagt noga med att syna fälgarna efter tvätten annars får man fula märken efter detta dundermedel.

/D
PT
351
PTR
Johan B: Tjärlösare kan bestå av lacknafta (som kallavfettning ofta bygger på) + etanol + emulgatorer.
=> Lite effektivare än kallavfettning på tuffa fläckar.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Sonax Extreme Fälgrengöring kanske kan vara värd att prova. har mycket goda erfarenheter av denna produkt! Enda nackdelen torde vara priset: cirka 70:-

Mvh,
Kalle

____
Min 320iK: Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Just asfaltfläckar är Sonax Extreme fälgrengöring värdelös mot, för övrigt funkar den kanon. Lite varning för lukten dock, lite hockeyomklädningsrum över det hela.

Med vitlackade 18" lär man sig ganska snabbt vad som funkar. Kör med Sonax Extreme för smutsen, och tar bort asfaltfläckarna lite försiktigt med thinner.

Sex på alla fyra, roligast så!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
PTR, kemikalieinspektionens röst på BMWPower:)
PT
351
PTR
Asken: Va... jag??? Jag som mest sov under kemitimmarna!
Men jag blev tvingad att slabba med en massa kemikalier under min doktorandtid (fysik) så efter det lusläser jag bilvårdspreparatens innehållsdeklarationer och försöker förstå hur de fungerar...

Jag försöker komma på något liknande epitet till dig, men efter att ha läst en hel del inlägg här så är det mest beskrivande jag kan komma på i en hast:

"När Asken talar, lyssnar bilvårdsforumsdeltagarna" ;0)

MVH/PTR

Kawaz
Jag säger bara Dilutin det tar bort alfaltsfläckar liak lätt som du wax on wax off .
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Jag tvättade farsans bil i Herofix. Konstigt att inte lackar försvann.

Det blev i alla fall väldigt rent. =)

Har du råd att INTE köra Tyskt?
Länk
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Det absolut bästa medlet emot asfalt, diesel sot mm. är bycosins Bycotest C5 (ej C10 el. C15 för det är nog för starkt). Med detta medel har jag fått bort alla olika typer av "skit", hur lätt som helst.

Medlet används normalt som "förtvätt" vid penetrantprovning, men funkar utmärkt även på bilen, rekomenderas starkt.

Finns att köpa/beställa hos Bycosin i Karlstad.
-Daniel-
Soki

jag hade lite inbrännd asfalt och damm från bromsbeläggen som inte gick bort på mina fälgar

jag använda stålull

det blir inga repor så länge du har lödder kvar ner du rengör

funkar klockrent för mig
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Soki: OFF TOPIC BIG TIME !

F*n va knepiga ställen du plåtar bilen på, man har ju inte en chans :-)

Lycka till med fälgarna // CB.

Får man ta BMW:n med sig in i himlen ? Länk
Hej, gammal tråd. =)

Har sett att mina fälgar har skyddsfilmen kvar så det e bara att dra bort i värsta fall. Ni som har polerad fälgbana sitter det någon skyddsfilm på era fälgar?

Adrenalin:

Jaså tycker du? Det är roligare med lite ovanliga kort tycker jag. Jag får väl lära dig att ta knepiga kort nångång.
Tex. klättra upp i ett träd och häng med benen upp och ner på en gren, sen är det bara att plåta på. (Självklart på ett 30m högt berg) ;o)

Ny bild 24 Dec-
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.