|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Bumsen har kostat strax under 400 000:- på 7 år och 16' mil inräknat allt. Milkostand 24kr/mil. Så vist bilar måste vara den sämsta sparbössa som finns men så farligt har det inte varit. Men när man tittar så här så blir det mycket pengar. | |
|
Min senaste (M535) har jag kostat på c:a 30 000 på ett år. Min förra (540) lade jag ut c:a 60 000 på under 3 år! Men nästan allt har lagts på förbättringar och andra saker som höjt trivselfaktorn rejält! Tjäder |
|
|
Haft bilen i cirka ett år: Koppling, avgassystem och nya bromsar bak: 4.800.- Olja + filter: 650.- Kardanaxel inkl byte: 2400.- alltsom allt 7850.- buhuu |
|
|
Om ni tycker att de siffrorna är höga, bör ni inte räkna på värdeminskning och kostnad för bensin mm. framförallt inte på en ny bil! Jag har sagt det förut och säger det igen, en bil är egentligen ekonomiskt vansinne! (Skulle väl kanske vara aktier i IT-bubblor som kan slå den ekonomiska dumheten möjligtvis... ;oDDD) Sparar själv alla kvitton (utom bensinkvitton), men har inte vågat summera dem. Tror inte att jag egentligen vill veta, för då köper jag nog en gammal volvo 244. :o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Visst är det ekonomiskt vansinne att köpra en rolig bil. Men det är livskvalitet! Samtidigt tycker jag att kostnaderna för min bil är förhållandevis rimliga i förhållande till kör- och ägarglädjen. Framför allt om man jämför med alternativev, t.ex. en lagom inkörd 911 med ett par tusen mil på mätaren. Och som Johan skriver - ska man ha billigaste möjliga bil får det bli ngt annat. Själv skulle jag satsa på en gammal vardagsbil. typ en tidig Saab 99 (före de fula stötfångarna) som man kan få för två ruttna lingon. Eller ingen bil alls - om man som jag bor och jobbar i Sthlms innerstad funkar cykeln bra på sommarhalvåret. My Bimmer is my mistress |
|
|
PUST! Blev lite för nyfiken och började räkna... Kostnader på min sida är uppdaterade. Touringklubben: Länk Min sida: Länk |
|
|
Fan va ni klagar... =) En annan betalar 18 000 i året i bara försäkring sedan kommer däckskostnad och alla förbättringar och reparationer och bensin uppe på det... Vill inte räkna vad det slutar på.. Haft bilen i 3 år nu... Snart har man väl egentligen en ny M3 E46 betald men men... Jag har roligt med min bil... hehe! |
|
|
Vaddå??? En hobby ska väl få kosta lite =) Utan BMW:n kan man ju lika väl hänga sig Dr Mario Theissen for president |
|
|
Hmm.. man kanske ska tänka om med 325 E36 köpet.. =/ Verkar gå mkt pengar... har bara lagt ner ca 3000 i reparationer på min bruksbil 9000T -85 efter 5 års ägande, den bara går, och går, och går.. Men men, jag ska väl ha råd om man prioriterar om lite.. |
|
| Ja tänka sej att gamla bilar kostar.... | |
|
Köpte förut en 91:a E36 av snikmodell 316. Trodde det mesta var bytt på den för det fanns kvitton på massor. Körde 4 månader med den och det kostade sjuka pengar i allt som gick sönder så den såldes snabbt.... Sedan dess är jag tyvärr rädd för E36 :p /John |
|
|
Men de är ju så att den totala kostnaden man lagt ut på bilen är de ju många 1000 lappar man kunde har låtit bli för att fortfarande hålla den rullande...tex saker som sänkningar,vita blinkers,fälgar osv,alltså "stylingen" av bilen. Kostnaden skulle bli helt annorlunda om man bara räkna me de som är utlagt för att nåt har gått sönder/blivit dåligt på bilen.. |
|
|
Ägandekostnader BMW M3 coupé -96 I min ägo: 2002-02-12 till 2004-07-02 Körsträcka: ca.1550mil (drygt 8200mil vid köp, knappt 9800mil vid försäljning) Inköpspris: 200.000:- Försäljningspris: 145.000:- 2002-04-11: Service (oljeservice) + justering passagerardörr som inte gick att öppna innefrån: 3.331:- 2002-04-15: Solfilm runt om: 6.000:- 2002-04-17: Tefcar lackskydd + behand. skinnklädseln: 6.000:- 2002-04-23: V-max modul + montering: 3.750:- 2002-xx-xx: Ny koppling + arbete: ca. 4500:- (tappat kvittot) 2003-05-02: Service insp1 inkl. kontroll ventiler + bromsljuskontakt och omlödning AC-panelen: 5.978:- 2003-07-xx: 2 nya Michelin Pilot sport: ca 4.000:- 2003-08-20: Spolarvätskepump + oljefilter: 433:- 2004-04-07: Service (oljeservice) inkl. byte kylarvätska, bromsvätska, bromsljuskontakt (igen!) och nytt bromsljus till vingen 4.388:-: 2004-06-16: Byte av kardanaxel + justering elhiss förardörr (missljud): 6.853:- Tillägg: 2st. Tefcar Reseal behandlingar: ca.1.400:- Omfilmning framrutorna: 1.800:- Olja: ca.500:- Självrisk: 5000:- ___________________________________ Summa: 108.933:- Total försäkringskostnad: ca.12.000:- Bensin: 1,3L/mil * 11kr =14,30 kr/mil 14,30 * 1550 = 22.165:- Total kostnad: ca.143.098:- ___________________________________ Total milkostnad: 92:- Reflektion: Visst kostar det att köra E36 M3, måste erkänna att det blev dyrare än jag trodde. Jag menar, 92 spänn för varje mil! Tur att jag inte tänkte på det medan jag körde..det hade förtagit en hel del av glädjen :) Men jag ångrar inget (den såldes inte p.g.a. driftekonomin), tror inte det finns någon bil som är billigare/problemfriare i drift men lika snabb på motorvägarna som M3 3,2. Den var min drömbil, och är det fortfarande. Det är faktiskt den bilen jag helst kör på den här sidan Porsche 911 Turbo 993/996. *bedrövad* /Erik |
|
|
Mina bilar blir alltid rätt dyra men det är inte för att saker går sönder yutan för att jag vill höja komforten genom att byta dämpare,framvagn,bromsar och lackera om karossdelar mm mm... Så visst kostar det att hålla igång en bil. M-pire : det du har på din hemsida var väldigt intressant ! "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Som med allt annat så kostar det att ligga på topp. Vill jag inte ligga på topp så lär jag inte betala alla dessa pengar. Svårare är det inte. #Man and machine the evil of a dream# |
|
|
Har haft min bil i ca 2år nu,köpte den på 3300mil o ligger nu på 9500mil. Det enda ja har lagt ut på den(förutom service kostnader o så) är: 500:- för termostathus, 12000:- för nya 18" och 2000:- för nya broms skivor bak. Så det är inte så dyrt me BMW iaf :) *peppar peppar ta i trä* ///Schumi |
|
|
Många utlägg blir det.... Har en ny bil så än har jag bara lagt ut vad den kostade....fast visst blev det ett stort svart hål i min ekonomi. Fast jag har kämpat hårt för att få min dröm uppnådd. Jag är supernöjd o mer nöjd kan man inte bli. |
|
|
Efter 5 år med min Nissan Primera GT. Så har jag bytt : 3 glödlampor Bromsbelägg fram, 2 ggr Bomsbelägg bak, 3 ggr Samt vanlig service... Efter 9000 mil, & 5 vintrar kör jag fortfarande med original avgassystem... Otroligt egentligen! :) /K |
|
| Vet hur det känns. Förra sommaren fick jag byta fönsterhiss på min mitsubishi. Fönsterhissen kostade 800:- begagnad... | |
|
6275kr på reparationer sedan februari sedan tillkommer det ju rena driftkostnader! B-M-W |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.