AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.123

Hur kontrollerar jag en automatlåda?

Sida 1 av 2
PL
18
PL
520 -89
525iA -95
Finns det några speciella knep för att kolla om automatlådan är OK?
(Ja, jag har letat i forumen men har inte hitta något....)

BM
114
BMW slöarton
325iM Cab -94
Man känner ju om lådan är okay.Om den går jämt osv.

Its not what you got.its how you use it
Paap Reeder
Hej!
Gör ett "Festbremsdrehzahl"-test.

Motorn varm - alla bromsar på - (Även handbroms) - manuell 1:a - fullgas under max 10 sek.
Varvräknarnålen stannar då på ett visst varvtal - på en M30-86 gäller 2200 rpm -.

Är motorn frisk är även då lådan sannolikt frisk.

Stannar nålen på 1800 är antingen motorn risig så den inte orkar eller så är flödet i momentomvandlaren fel.
Varvar den till 2500 är antingen motorn "för stark" eller så slirar lådan eller momentomvandlaren är sunkig.

Om alla kugghjulen sedan hamnar på gatan ....... skyll inte på mig.
Varje halvår brukar jag göra ett sådant test på min M535:a ... just nice to know.

MVH /// Paap R
????

men skadar inte detta lådan?

Länk
Prova inte.

Touringklubben: Länk
Min sida: Länk
nänänä, men är han allvarlig??

Länk
Ingen aning, men det låter inte nyttigt.
Jag skulle inte gör det iaf.

Touringklubben: Länk
Min sida: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Egentligen ingen större fara alls att kolla stallspeeden på lådan.
Under en kortare stund.
Så fick man göra när man rejsade med trimmad jänk med originalkonverter. Håll emot med bromsen tills bilen börja dra, sedan släpp bromsen och plattan i botten.) Det fanns konvertara med högre stallspeed, som tillät ännu högre startvarv.
Det viktiga är ju att lådan växlar jämnt och fint och inte slirar vid kickdown , läckage är inte bra, samt om oljesticka finns luktar på olja så den inte luktar bränd och är klar och fin, och ej mörkbrunröd. Om oljan är klarröd normalt somi de flesta fall.

///MVH Hasso
Länk

Eminent svar som vanligt Hasso!

Länk
Paap Reeder
Hej!
Enligt Reparaturanleitung för ZF 4hp22 - d v s Verkstadshandboken från ZF i Saarbrucken - står det under punkt Getriebeprufung att "Festbremspunkte" skall fastställas som ett av testerna på lådan innan man börjar skruva isär.

Jag skulle nog inte våga åka utanför Tunnelbanenätet om jag inte var säker på att lådan klarar ett Stall-test.

Om M 70 pinnar på i dryga 200 kmh i 10 mil är ett stall-test under 5-10 sek ett intet mot detta.

MVH /// Paap R
i'm a chicken...

Länk
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det är som Hasso säger helt ofarligt att hålla ner bromsen och trycka gasen i botten ..bakbromsen orkar inte hålla mot om ni har en stark motor utan det börjar bara elda däck ..även helt rätt att detta görs om rejsar med USA bilar enda skillnade kan ibland vara att där han man en Line Lock en knapp på växelspaken så kopplar man bort bakbromsen vid behov..men inget som behövs min GTO orkar inte hålla emot bromsen när man gör så..å andra sidan finns kraft i den att spinna hejdlöst ändå, men vill man bara testa eller värma däck så är det bara att hålla ner bägge pedaler..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
gto80: GTO-67 cab har jag framfört i många mil:)) En av de vackrast GM.modellerna. Den som polaren ägde hade redan på den tiden "steptronic" ett läge att skjuta växelspaken åt sidan för "manuell" växling

///MVH Hasso
Länk

gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Mmmm..och gissa...det går att köra ifrån en och annan BMW med den också..*S*
Paap Reeder
Hej!
På tal om GM ..... litet off topic men:

Jag lärde mig att meka med den bilmodell som blev vald till "århundradets vackraste bil i USA".
Chevrolet Bel-Air 1955 HT.
Juni 1964 passerade jag Borrvindskvarn på riksettan med en helt öppen 4-port, en ännu ej helt torkad stämpel om godkänt körkortsprov i fickan ..... och prick 200 på mätaren.

(Har fortfarande kvar belysningsknapparna till panelen på vinden)

MVH /// Paap R
Trodde Hasso skydde allt GM till förmån för "the blue oval"....

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
får prova med bensin under bakdäcken .....

jag vågar inte jag vågar inte vem här har gjort så....

Länk
La
799
Lasse Kong
E-36 Touring 97
Tror du kan göra det testet utan att vara särskilt orolig .

Har provat det på två bilar och det har inte gått sånder någonting .

Bilarna jag provat med är Merca 300 91 och Volvo 765 89

Och det enda som hände va att det knarrade lite med mercan i bromsarna för att dom inte orkade hålla kvar bilen .

Absolut inga följder som att det började slira eller växla dåligt snarare tvärt om på Volvon .

M som i mums
M3 CSL nice
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Kilen:Fega inte nu ställ dig på gaspedalen..vad är det för kul att ha en V8 och inte veta om den orkar göra lite gummisnoddar i backen..*S*
Ja
760
JanF
530i-93
En 540 utvecklar ju ca 200.000 watt i effekt. Dock inte riktigt lika mycket vid stallspeed varvtalet. Betänk dock att HELA den effekten kommer att tas upp i konvertern så det blir MYCKET värme som utvecklas inne i lådan.

Vad för vetenskapligt resultat man får fram känns väl lite tveksamt, om den stannar på vartal 2450 t.ex vad säger det igentligen som man kan kan ha någon verklig nytta av.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har snackat med en mycket erfaren automatväxellådsmekaniker. Enligt honom så får man inte ut något av att göra ett stalltest. Kör som vanligt å känn och lyssna istället.

///Jesper
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.