AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.765

motorolja ??

Sida 1 av 2
BB
30
BB
320iM-01
oljelampan började lysa när jag slog av tändningen på min 320-01 när den gått 900 mil. Kollade stickan och nivån var nere på strax under min. Drog i en liter OKQ8 F1 helsyntetsolja (den mack som låg närmast). Sen jag kollat manualen som givetvis låg hemma så såg jag att man rekommenderar SAE 20 eller 30 ?, oljan jag hällde i var 50 tror jag. Kan en blandning av oljemärken/SAE vara skadlig för motorn? Sen kan man ju undra varför i h-e BMW har lagt första service vid 2.500 mil när dom säger att man brukar få fylla på redan före 1000 mil eftersom dom drar mycket under inkörningen......
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

BB,
Olja ska alltid fyllas på, även mellan servicetillfällena. Det är livsviktigt att kolla detta regelbundet. Tror även att det står i instruktionsboken om du kollar. En blandning av olika märken är ofta ingen fara, ej heller mellan tjocklekar. Du vet ju iof inte vad du slutligen har i motorn om du blandar för friskt, därför är det inget som rekommenderas.
En sak som iaf jag skulle vara aktsam med är att vara noggrann att använda föreskrivna vätskor i en så pass ny bil. Om något skulle gå sönder och du säger att du haft i något som inte är rekommenderat kan det ju bli problem menar jag.

Tänk på att det är 1 liter mellan strecken varför du snart kanske får fylla på igen. OK:s F1 helsyntet är ingen dålig olja så du behöver inte oroa dig på så vis iof.

Glöm nu inte att kolla av oljan...

Mvh
Anders S.
BB
30
BB
320iM-01
tack Anders, det låter bra att oljan jag fyllde på är OK. Tycker dock det är lite skumt att lampan inte lös med fast sken trots att nivån var nästan under min.nivån. Jag kommer definitivt att kolla stickan oftare!!Tycker fortfarande att BMW's devis "gratis service i 3 år/8000 mil" känns något missvisande om inte olja ingår i konceptet.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nja, själva oljebyten inklusive olja är ju gratis. Dock ej påfyllning mellan.

Oljelampan lyser väl enbart om oljetrycket är för lågt, lyser den är det kris (undvik!). Jag saknade av klantighet nästan 2 liter olja förut (jag vet att man inte behandlar sin nästan bästa vän så) utan att lampan lös.

Mvh
Anders S.
Visa användare
605
göran
525ixt-94
enligt en mekaniker och BMW-ägare så
var marginalen mellan slutet på stickan
och fara för motorskador 30 mm.
Ganska stor marginal alltså,
men dumt att utnyttja i onödan.

Visa användare
605
göran
525ixt-94
OBS, det gällde M50-motorn!
Annars vet jag inte.
BB
30
BB
320iM-01
30mm låter betryggande, min var ca 2 mm under minimum.
Vet ni vilken olja som BMW pytsar i vid servicen? Framgår ej av boken, där det bara står att det finns ett antal rekommenderade oljor, ej märken.
Po
18
Power
330Ci -02
BMW i solna häller i Castrol
Och i Växjö har dom också i Castrol , i min SLX ....

Mvh
Patrik 325i -92
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det verkar som hela BMW-koncernen gått över till Castrol även Örebro har det. Förut använde de Mobil på BMW.

Hasso
ErikNilsson
Är Castrol CLX oljan bra då? Jag fick ny sådan olja för ca 50 mil sedan och bilen tickar ganska mycket ändå. Jag trodde att det skulle hjälpa med kvalitetsolja från BMW men det verkar inte så.

/Erik
BB
30
BB
320iM-01
Castrol SLX (0W30)rekommenderas som sagt. Jag har inte hittat den på mackarna, men BMW i Solna säljer den över disk (130kr/1liter)samt att den skall finnas hos Mekonomen.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Tänk på att fylla på med olja som klarar kvalitets kraven alltså en långlife olja det är ju ca 2500mil mellan bytena så det går ju inte med vad skit som helst.Hör vad din bmw verkstad använder vid service och fyll på med samma sort.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hela Bmw-koncernen har mycket riktigt gått över till Castrol (europaavtal).
Castrol SLX säljs inte på andra ställen än hos Bilhandeln (märkesverkstäder). På exempelvis Mekonomen är Castrol RS 0w40 den (bästa?) oljan som säljs. Ett koncept som är lite konstigt tycker jag men så är det. Inga mackar har Castrol över huvudtaget vad jag vet, inte så konstigt iof dom har ju sin "egen".

Mvh
Anders S.
Ca
304
Carsten
BMW E36 325i Coupé -92
fullständig M-optik
Förmodligen har BMW skrivit ett sk exklusivitetsavtal med Castrol vilket innebär att de använder enbart deras oljor till alla servicetillfällen. Av denna anledning kan det vara så att Castrol inte säljer till någon annan återförsäljare i Sverige.

Däremot så får man inte förhindra sk parallellimport (gäller endast inom EU land), så mackarna har all rätt på sin sida att importera Castrol olja och sälja men det får ju bli av någon annan än Castrol själva isåfall.

Obs. Reservation för eventuella faktafel

Mvh
Carsten
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Var just på mekononen,
som vanligt hade de inte vad jag sökte. :-(

Gick dock förbi oljehyllan och blev lite paff,
magnatec-oljan som jag betalade 106:-/l för
hos en liten firma (KGs i Kiruna, rekommenderas
till malmfältsbor) kostade 119:-/l på mekononen.Alltså kolla priserna, lågpriskedjorna är inte
alltid billigast.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Är Mekonomen en lågprisfirma menar du ? Jag har nämligen aldrig sett på Mekonomen så men jag kan ha fel, handlar inte så ofta där(beställer de flesta av mina delar från Motornord) Oljan har jag iof gratis...

Kanske missuppfattade ditt budskap Göran, rätt är iaf att priserna aldrig behöver vara vad man förväntar sig :-)

Mvh
Anders S.
BB
30
BB
320iM-01
Anders S, fick ett email från Castrol som sa att SLX skulle finnas hos Mekonomen. Är du säker på att dom bara har RS?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag kanske har fel, eller om dom rent av släppt på "spärren". Uppdelning har i vilket fall som helst varit att: ett sortiment hos Bilhandlarna och ett annat hos reservdelskedjorna. En av anledningarna skall ha varit att man ville slippa konkurrensen mellan dessa. Finns den på mekonomen är det ju bara bra för oss "byta-olja-självare", om man nu vill ha SLX:en.

Mvh
Anders S.
joakim_e
bmw har ett avtal med castrol, därför de bara kör på den, och det ör en jäkligt bar olja, moblienm är ju bra med men i vissa fall kan den skada packningar i äldre bilar och som följd att det läker efter ett tag.

// Joakim
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag fick Valvoline Durablend 10W-40 i min för en månad sen (BeTe i Växjö)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.