AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.836

Kända fel på M Roadster?

Sida 1 av 2
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
vid något tidigare inlägg har jag skrivit ett intresse för en M Roadster och blir mer och mer ssugen nu. Finns det några kända fel som man bör titta på?? några årsmodeller man bör undvika?? eller någon årsmodell att föredra )förrutom så ny som möjlig= ??

"If you don't know what it's called you sure as hell shouldn't be using it"
eF
900
eFx
520d Touring -09
Såhär spontant;
- VANOS-enheten, kolla den om den inte är bytt (orginalmärket är "Rolls Royce"(stavning..), är den bytt så bör det vara en "Sachs". Behöver inte vara några fel på den men det kan bli dyrt att fixa om det skulle vara fel. Kan vara svår att diagnosera själv, be gärna BMW kolla.
- Mätarna inne i bilen på mittkonsolen för t.ex. olje-temp.
- Dålig handbroms
- Bussningar fram/bak (bilen känns som en hal ål på vägen)
- Koppling (inte specifikt för bilen, mer att den kan vara hårt körd)

M Roadster från -00 har antispinn, förutom det tror vet jag tyvärr inte om det är någon årsgång man bör skippa.

/eFx
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
kan dom kolla om det är fel på en Rolls oxå?? eller kan dom bara kolla att det är en rolls eller inte??

Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Från feb 2001 kom den nya motorn (S54). Det kan vara värt att tänka på då det gjordes en del förändringar.

Man gjorde en del uppgraderingar på motorn, t.ex.; något större volym (större borr) och högre komp., Vanos-modifieringar, ny motorstyrning, mod. kammar och nya vipparmar. Även oljepumpsystemet fick en översyn och kompletterades.

Förutom motorn gjordes förbättringar på drivlinan som; DSC (ASC+T förut) hopkopplat med motorstyrning och lite annat. Slutväxeln på alla europeiska bilar ändrades (från 3,23 till 3,15:1). (Vad menar eFx med att "från -00 har antispinn"? Alla har "limited slip differential" med upp till 25% verkan plus det ovan då från feb. -01.)

Även bromsarna uppgraderades.

Lite kosmetiska ändringar gjordes också.

Observera att det är skillnader mellan de europeiska och nordamerikanska specifikationerna, motor, bromsar och så. Bra att tänka på om man funderar på import och därvid får tag på en USA-bil.
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
en 01 blir nog lite för mycket cash som jag saknar, och en USA import blir det inte heller då den har märkbart mindre effekt på motorn. fast det låter lockande med en 01 eller nyare.....suck...

Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Fast till våren är de ett år äldre och du har sparat kosing i ytterligare månader - någonstans möts kurvorna ...
eF
900
eFx
520d Touring -09
Lasse: Drog faktiskt en gissning, men jag har för mig att jag läst att från -00 så fanns antispinn som tillval/standardutrustning?

/eFx
eF
900
eFx
520d Touring -09
Lasse: Vilket inte fanns till tidigare modeller.... menar jag.

defiant: Ang. VANOS:en, RR är den VANOS-enhet som monterades från fabrik. Sen kom dom på att den i vissa fall inte höll för påfrestningarna, och nuförtiden om man byter VANOS-enhet så sätter dom dit en från Sachs istället. Dom felsöker båda åt dig, vare sig de e det ena eller andra, men om den är bytt så bör du å andra sidan kunna räkna med att den ska hålla. Det står på framsidan på VANOS-enheten vilken tillverkare det är.

/eFx
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Spärrdiff. på alla M Roadsters/Coupé (alla årsmod.). > feb.-01 DSC (std.), före 2001: ASC+T (std. USA, ej Eu). Många 3-bokstavsförkortningar blir det(!).

Ha de/Lasse
eF
900
eFx
520d Touring -09
Nu blev det ett rakt frågetecken här iaf! :)

Det jag menade från början, som jag trodde kom som standard -00, var ASC+T. Men ack å ve så fel man kan ha ibland, tack för klarifieringen Lasse!

/eFx
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Kompletterar i de uträtade tecknens tecken: En M Road/Coup med ASC+T är alltså en USA import, (tillverkad före 2001). /L

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Defiant: Hade som jag skrivit tidigare följande fel på M'en (97'a med endast 3300 mil).

Båda stolarna åker fram vid inbromsning (samma fel på 2,8). "För scmäckigt byggda" enl de uppriktiga på BMW i Solna, "ingen aning" från de andra. 6 000 styck att laga, så tjejen åker fortfarande fram och tillbaka....

Lite oljud vid gaspådrag bak visade sig vara en slut slutväxel = 22 000 SEK.

Mitt tips: Provkör bilen riktigt hårt innan Du köper!!!

Lasse B: Har ej egen erfarenhet, men flera vänner har varnat för den nya M motorn, då den har en tendens att rasa mycket oftare än den gamla, så 19 häst till kanske inte är värt ett haveri?? Det är väl samma burk som i "vanliga" M3??

/Caspar
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
19? Det skilljer bara ynka fyra kusar, enl. spec. (Mot M3:an skiljer det mer.) Det är absolut inte värt ett haveri!

Visst, mycket är ändrat, hopkopplat och förändrat vad gäller motor och annat mellan S50 och S54. Jag har en ödmjuk inställning till hållbarhet på den nya motorn eftersom den är ny. Jag har kört 3 500 mil, mycket GT i Europa och någon bankörning. Själva motorn går som en dröm, det är någon kringdetalj som spökat - som lambdason.

Frågan är om man tycker att förändringarna är förbättringar(!?). Från min horisont är det det.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Lasse B: Det är 340 hästarn som har haft problem enligt vänner, det är dock M3'or. Fast jag har för mig att Z också fick den motorn till sist?!??!

/Caspar
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Nix, inte mig veterligen. M Road/Coup slutade tillverkas i juni 2002. Från feb. 2001 med den s.k. S54 motorn (324 kusar, Eu/US-ver.). Så frågeställaren behöver inte vara "orolig" för att det finns ytterligare modeller att hålla isär. (M3:s motors uppbyggnad skiljer sig inte mycket åt, dock.)
Visa användare
215
beijnoff
328i -00
Med risk för att tjata ut ACS+T frågan. Europeiska Z3 Coupéer före -01 har ACS+T som standard. Europeiska MCoupéer tror jag inte ens att man kunde få det som tillval på före -01.

/Johan
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
Jag tackar för alla tips och all hjälp, fast just nu är jag mer förvirrad än vad jag var innan jag la ut frågan... kanske en 99 inte är så dum ändå... får se vad pengarna räcker till...

modano
Defiant!

har en M-roadster till salu till dig...
97:A i och för sig...
oerhört välvårdad..
maila för info..

-----
det finns bilar...
men som tur är så finns det också BMW...
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Fan också jag har en Rolls-Royce VANOS, då är det bara och vänta på raset då eller...

Finns det någon här som har gått till BMW och sagt att han/hon vill ha den bytt på garanti innan den pajat?

/Peter
Visa användare
269
defiant
Z3 2,8 1997 roadster RÖD
någon som vet om/när den isolerade cabben kom till M-roadstern?

"Don´t try to fix me, I´m not broken!"
Visa användare
155
Lasse B
M Roadster -01
Våren -99. ( I produktion från april -99, men några -99:or finns i Sve./Eu utan "innertak".)/Lasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.