AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.420

Fönsterhiss

Sida 1 av 2
Bruno Sandberg
Nu har jag bytt motor till el-hissen men den går fortfarande bara ca:5cm i stöten har även mätt på strömmen som kommer till motorn. Och där kommer det bara impulser så nu vet jag ej vad det kan vara. Snälla kan det vara så att jag är ensam om detta fel!!!!
*micke*
Håj!

Har du provat att byta knappen? Är det bara en hiss som beter sig så? Pröva skifta med någon av de andra hiss-knapparna?

M.v.h

Micke .. 325:a
Bruno Sandberg
Ja jag har ny knapp och det är bara på förardörren som den uppförsig så här.
Smalex
Tjena Bruno !
Nej du är ej ensam om detta, det tog mig ett bra tag att komma fram till vart felet låg, hade precis samma problem på min 325:a E36.
Det är varken fel på motorn,knappen eller elektroniken.
Gör så här:
Skruva bort den svarta kåpan till växelhuset till elhissen, sitter med 6 st 3-4 mm torex skruvar.
Nu ser du kretskortet i boxen, bredvid styr elektroniken ser du en öppning ca 2x3cm där motor axeln går igenom.
På denna axel ska det sitta en rund magnet som ger pulser till elektroniken om rutans possition.
Denna magnet har med största sannolikhet glidit ner på axeln villket medför att elektroniken ej får pulser från magneten.
Tag en smal mejsel och peta upp magneten så att den sitter mitt i öppningen, försök att rengöra axeln med lite sprit, tag sen lite Locktite lim på en mejselspetts och droppa på axeln o magneten, det brukar håll ordentligt.
Orkar du inte limma så vik in en pappersbit som gör att magneten inte kan glida ner på axeln igen.
Lycka till !!!!!!!!!!!!!

///Alex....................
Bruno Sandberg
Jag ska kolla detta tack så länge.
Bruno Sandberg
Jag har nu kollat magneten och det var mycket riktigt som du sa. Men det funkade ej ändå. Undrar om man måste göra något annat för att tala om för hissen vart rutan står? Fönstret går en liten bit längre nu varje tryckning ca: 10 cm och åker sedan upp 1 cm har du några tips
Smalex
Fick du upp magneten tillräckligt högt på axeln?
Det är väldigt viktigt eftersom det sitter två sensorer parallelt med öpningen, kontrollera annars att det inte är någon som sitter för sensorerna (två små svarta transistorer)
Var magneten hel runt om ? annars ger den felaktig puls.
Ett tips är att du kan koppla bort den kontakt som sitter i botten på svarta boxen (växelhuset) med en kontakt som dras åt sidan o sedan rakt ner, jag tror att detta är någon typ av änd givare, försök med det när du testar men den måste sättas tillbaks när du e klar,eller att hålla hissknappen nere i 10 sekunder när rutan är i botten eller top läge, med tändningen i 1:a läget

Det är lite knepigt detta problem, men jag fixade båda mina hissar med detta metod. Dock billigare än att lämna till BMW.
Testa lite till !!!
//Alex............................
Bruno Sandberg
Hej har nu kollat efter den kontakten som skulle sitta under styr enheten men det finns ej någon. Det enda som finns är kontakten som går till kretskortet är det den du menar?

Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Fixade äntligen min elhiss på passagerardörren som har varit paj sedan jag köpte bilen -99 med hjälp av ovanstående tips!
Alla verkstäder har sagt att det är elhissmotorn som är slut, bara att köpa ny för runt 1800 kronor på BMW...

Ett par arbetstimmar och lite lim är vad som krävdes för att få fason på grejerna! :-)

Tack Smalex för ett mycket bra tips!!!

Mvh
//Rickard

Astral
Håller helt med ovanstående...

tack igen smalex!

Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Det här är en väldigt bra beskrivning på hur man lagar felet.!
Tack så mycket för all hjälp.
/JOhan
--------------------

King of the road
6suryoye
Ni som lyckats fixa era fönster GRATTIS!! Men nu behöver jag hjälp har öppnat växelhuset men ser inte magneten har fotat växelhuset o lite omkring tänkte samtidigt som ngn hjälper mig kan man lägga ut det i merkartips eftersom detta problem ser ut att ha drabbad många bmw ägare...HJÄLP!!!
Magneten sitter där, den har bara glidit ner på axeln ända ner till motorn, det hade den gjort på min. Lossade de 4 skruvarna till motorn och tog bort "chassiet" eller vad man skall kalla det till motorn. Drog lite i axeln och då kom man åt att peta upp magneten.

Mvh
Patrik 325i -92
BmwPojken
Jag har det felet på båda sidorna i min 318is coupe, jag undrar vart kåpan du pratar om sitter?
Smalex
Jag ska försöka förklara för er som mailat mig och inte förstår !
1.Skruva bort de två torx skruvarna som sitter bakom plast pluggar bakom dörrhandtaget (på insidan.Lossa dörrsidan från dörren (sitter med klipps runt om)
2.Riv försiktigt ner skyddsplasten från övre dörrhalvan.
3. Nu ser ni en svart plastlåda mitt på dörren, skruva bort lådans lock som sitter med 5-6 torx skruvar.
4.Nu ser ni styrelektroniken för elhissen, på höger sida i lådan ser ni nu ett ca: 2x3 cm öppning in till motoraxeln.
5.Här ska det normalt sitta en ca:15mm rund magnet på motoraxeln, men denna har tyvär en förmåga att släppa och glida mer på axeln. Tag en kraftig lampa och lys in i hålet så bör ni se magneten som vanligtvis brukar gå att peta upp med en smal mejsel. placera magneten mitt i öppningen och fixera den med ett par droppar Loctite.
DENNA BESKRIVNING GÄLLER GARANTERAT E36 CUPE MODELLERNA
Ni får försöka klura ut resten själva men det tycks som om dom flesta har fixat problemen med min gamla beskrivning.

Lycka till...........

///Alex...............

Ah
327
Ahnmarker
520D -12 F10
Tjena!

Jag bytte en elhissmotor och dess armar i går på jobbet. Och när jag hade satt fast allt så fick jag samma fenomen, alltså att den bara går typ 5 cm itaget uppåt, men som vanligt neråt.... skumt...
men jag körde bara upp den helt och sedan ner den helt och sedan funkade det perfekt...

Mvh Johan
Smalex
Ja, har man varit och meckat med hissmotorn eller kopplat ut den när fönstret varit i halvläge så tappar ofta boxen fönsterpossitionsminnet.Då behöver man hålla knappen nertryckt i top o botten läge för att lagra om minnet....
sw
460
swe-boy
420D -15
Hade bort min dörrsida för 3:e gången idag...och konstaterade att elhissmotorn ser antagligen inte likadan ut på e32 som på e36.
Motorn var skruvad med torx skruvar bakifrån..och såg förbannat jobbigt ut.
so
66
soren
330i -03
Jag har exact samma problem, och plockade isär dörren idag.
Tror dock inte förnsterhissen ser lika dan ut på min 325i coupe -93?

kretskortet sitter i locket som man tar bort med 7 torx. Den lilla öppningen där sensorn sitter, och kolven är synlig är endast 5 mm bred.

Det sitter ingen synlig magnet på kolven, och lyser man in så ser man "nåt" .. vet inte om det är en magnet äller loppet för kolven.

Någon som har en liknande hiss och en lösning?

/Sören
sw
460
swe-boy
420D -15
kablarna mellan dörr/kaross var brutna på min..rättare sagt en sladd av alla i kablemattan som går därigenom.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Lite offtopic här kanske men men, vi har en chevrolet som gör samma sak när man ska stänga rutan, öppna den går hur bra som helst, kan det vara samma sak på den som på bmw, att magneten glider ner på axeln?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.