|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
oxbow |
Yes. Det är riktig verkstad vi pratar om. BMW i Segeltorp |
|
Prova och ring till Blombergs på Lidingö, 08-767 38 00 Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar! Nisse |
|
|
Oxbow: Varför bara inte lämna tillbaka bilen direkt när den inte är som den ska, då får dom skämmas. De brukar jag göra, då brukar de vara väldigt tillmötesgående sen. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
oxbow |
Var tvungen att komma till jobbet. :( var redan sen.. Men nu ringde jag dom.. Ska in med bilen nu innan 3. *skit skit skit* Buäää... :( kan inte nån ta och ta min bil och sätte den i ett träd? |
|
Oxbow: Jag kan ta din bil i byte mot min :) Skriv gärna vad felet var sedan, de låter minst sagt skumt. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Låter som tomgångsregleringen inte funkar som den ska ! Det borde dom väl klara av på en auktoriserad verkstad ! Det kan bli såna där problem av en sån enkel sak som att oljepåfyllningslocket inte är åtskruvat t ex. Det är tydligen viktigt att vevhusventilationen är tät ! Jag säger inte att det är det felet, men det yttrar sig som du skriver ! Det kan hur som helst inte vara något svårt problem om dom bara bryr sig lite !! Good Luck! OO=00=OO Ägt:525/E12-535i/E28-520iS/E28 525i/E34-528i/E39-325iC/E36. |
|
oxbow |
Så... nu har jag varit hos BMW i Segeltorp igen. Fick bra mottagande och fick hänga med när dom kollade bilen. Dom "nollade" den adaptiva styrningen av motorn.. den delen som lär sig hur man kör bilen och anpassar motorn efter det. Det skulle kanske hjälpa. Jag hade en rekordlåg tomgång på 650 varv/min nu, så höjdes till 750 v/min. Så.. nu får vi se om det hjälper eller om den kommer fortsätta hosta och varva upp när man står still. Nu till det mindre roliga... På vägen hem så spökade bromsarna igen! Skulle bromsa in vid ett rödljus, satte foten lätt på bromsen och den puttade tillbaks samt jag HÖRDE hur det fjongade till och lät från framvagnen! Dom sa ju att det var bak bromsproblemet hade varit samt att dom hade fixat det?! Försökte ringa verkstaden direkt, men fick bara "våra öppetider är..." Nu är jag så djävulskt trött på detta åkande fram och tillbaka :( Vill att dom ger mej en lånebil samt har kvar bilen hos dom och låter någon köra med den dag/dagar/vecka tills dom hittar och fixar felet! Något sitter snett, löst eller fel eftersom detta hände direkt efter deras länkarmbyte och service! En trött trött trött Anders. [bilderna] Länk Länk Länk |
|
Hur fan, rent ut sagt, kan sån't här få hända?!!???!!? Jag förmodar att ni testade bilen efter att verkstaden "fixat" den? Och att den isf fungerade felfritt? Jag lider med dig! Länk |
|
|
Måste va nått mekaniskt fel någonstans annars skulle det märkas på datorn . Fast det har ju strula förut med dom grejjerna . Säg åt dom att Kolla Framvagnen istället för att dryga sig och försöka bortförklara sina tabbar med att bakbromsarna va fel . speciellt ABS systemet och framvagnen + bromsar typ OK osv . F/n man blir ju förbannad fasst det inte är min bil . Hade det varit det så skulle det ha kostat hörntänder för mekarna det kan jag lova . M som i Motor M3 CSL nice |
|
oxbow |
Har skickat ett brev nu till Bilcetralen. :/ får se om det hjälper? Hejsan Rickard. Pratade i telefon med dig nyss och här kommer mitt lilla problem. Jag har lämnat in min bil på service den 18:e Aug för Inspektion 1. När servicen gjordes skulle även dörrarna ses över för att dom kärvade samt klonkande ljud i framvagnen. Hämtade bilen på eftermiddagen den 18:e AUG och körde hemåt. Några bärarmar byttes ut i framvagnen och det klonkande ljudet var borta. Dörrarna skulle vara fixade men endast ena dörren var åtgärdad. Kom dock inte långt då det var något fel på bromsarna. Pedalen vibrerade och ett högt brummande ljud hördes från framvagnen, detta vid krypkörning och ej vid någon inbromsning. Strax efter detta tändes ABS lampan och förblev tänd tills jag stängde av motorn. Bilen blev stående och jag blev uppmanad av Bilcentralen att köra bilen till Segeltorp (var nu i Västerhaninge). Detta gick ej då det kändes osäkert så jag valde att skicka den med bärgare (onsdag). Torsdagen gick utan att Bilcentralen hörde ut av sig. Fredag så ville jag ha besked då jag skulle åka utomlands tidig måndagmorgon. Ringde säkert 20 gånger till Bilcentralen utan att komma fram med ETT ENDA SAMTAL! Från 9.00 till 15.00, därefter fick man en röst ”Våra öppettider är…” Vad ska man ta sig till? Fick stressa in till stan då hyrbilen skulle lämnas igen. Tar och ringer försäljningsavdelningen och förklarar mitt problem, får till svar att dom har gått för dagen och att jag får ringa på måndag morgon, då jag är i Grekland. Jag kommer hem måndagen den 1:a September. Hämtar min bil den 2:e och tror att allt ska vara bra nu. Startar bilen…. Kraftiga vibrationer och växelspaken skakar. Men detta försvinner efter 2 minuter. Orkar inte springa in igen och ta en nummerlapp utan måste till jobbet! Hinner åka ca 1-2 km då bilen helt har tappat förmågan att hålla tomgången stabil (kö på E4:an). Motorvarvet pendlar från 500 till 1500 varv och hela bilen skakar! Måste till jobbet och får ligga och broms/gasa istället. Ringer Bilcentralen och dom ber mig komma in med bilen innan 15.00 samma dag. Jag tar kompledigt från jobbet och åker in till Bilcentralen (fortfarande 2:a september). Jag ber om att få vara med genomgången av bilen och dokumenterar lite med kameran. Tomgången höjs till 750 varv och den adaptiva motorstyrningen ”nollas”. Åter hoppas jag att bilen ska vara OK nu och kör hemåt. Under all denna tid har jag glömt att påpeka dörren som ej fixades vid första tillfället. På vägen hem från Bilcentralen så ska jag bromsa lite i en nerförsbacke innan ett rödljus. Pang så slår bromspedalen tillbaka foten, efter detta hörs ett mekaniskt klonkljud och lite fler små oljud (som en fjäder, boiing?) från framvagnen! Detta hörs klart och tydligt även med radion på i bilen! Sekunderna senare tänds ABS lampan och lyser fast! Blir vettskrämd men åker dom sist 100 metrarna till min parkering och ställer bilen där. Självklart har telefonväxeln stängt på Bilcentralen och jag får vänta till dagen efter för att tala om vad som hänt! Idag ringde jag klockan 9.00, ”Våra öppettider är….” 9.05, ”Våra öppettider är….” Osv. till 9.17 då jag ringde upp till försäljningen som fick koppla ner mig till Örjan (Verkstadschefen) Förklarar mitt problem för Örjan och han vill hämta bilen. Problemet är att jag har nyckeln till bilen med mig (Hårsfjärden) och bilen står hemma (Hammarbyhöjden). Jag kan inte ta ledigt från jobbet mer nu för att åka med nycklar, bilen eller dyl. till er. Försökte ringa nu och be honom hämta min bil imorgon innan jag åker till jobbet. Ringer 14.15 till Bilcentralen.. ”Susanne, var god vänta.. KLICK” Får nu sitta och vänta i 20 minuter helt i tystnad. Som vanligt har jag väl blivit bortkopplad och jag försöker ringa igen. Denna gång är det ingen som lyfter på luren. Ringer då upp till försäljningen (som verkar vara det enda stället där man kan prata med folk?), därifrån blir jag kopplad till Örjan. Mindre förvånad är det ingen som svarar där heller så jag blir tillbakakopplad till växeln och får tre alternativ, trycker nu 2 för ”verkstad och reservdelar”. Klockan har nu hunnit bli 15:02 och jag får ”Våra öppettider är….” Detta är helt OTROLIGT! Jag tror alltid problem kan lösas bäst om man är lugn och trevlig. Alla har varit trevliga mot mig och jag har varit lugn och sansad men problemen med bilen kvarstår. Mitt tålamod håller på att ta slut! Min bil var inne på service och kom tillbaka trasig. Jag kan inte åka fram och tillbaka som en jojjo till er eller vara utan bil mer. Nu får ni ta erat ansvar och göra en ordentlig koll! Behåll den en vecka om det ska behövas, men jag vill att ni står med utlåningsbil under denna tid. Jag vill verkligen inte att ni ska få samma dåliga rykte som BMW i Solna. Anders Björklund Detta skrevs Tisdagen den 2:a september. |
|
Puuh...! Det är skrämmande läsning... Inte nog med de märkliga problemen med bilen, utan dessutom verkar deras telefonservice vara minst sagt under all kritik. En fråga från en som inte känner till dina trakter: Är "Bilcentralen" och "BMW Segeltorp" samma sak? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Intressant fel. Bilen går illa och bromspedalen beter sig konstigt, plus divers oljud i frámvagnen. hmm ??? vakuumproblem till bromsservot,backventil, nån slang ,anslutning fel eller trasig?? Bromsservot havererat invändigt så det låser bromsen delvis där av vibartioner och oväsen ??? låser bromsen så går ABSen in och jobbar och kan den inte lossa bromsen pga felaktigt bromsservo så får man förmodligen en ABS indikering i instrumenetet. Bara några funderingar inte alls nån feldiagnos, utan fri spåning. Lurade på kamaxelsensorn först men det lär ju synas på DIS. Ska bli intressant om nån mek kan lösa detta utan datorns hjälp :)) ///MVH Hasso Länk |
oxbow |
Så.. nu har Örjan hämtat bilen. Eftersom det inte går att ringa till dom innan klockan 9 och jag åker till jobbet 7.30... fick jag lämna min bilnyckel till "7-11" där jag bor! Känns säkert och bra? *suck* Ringde dom direkt vid 9-tiden och fick såklart inget svar dom första 2 gångerna jag försökte. Nu är bilen hämtad iaf och det ska bli spännande att se om dom löser detta snyggt nu. |
oxbow |
Hasso: Haha.. du hade fler idér på fel än mekarna iaf. DIS:en visade inga fel när jag var inne sist. Vibrationerna har inte kommit tillbaks lika kraftigt som när jag hämtade bilen efter semestern. Iof har jag inte startat den mer än 2-3 gånger sen dess... den går ju inte att köra :( |
|
Oxbow: Lider verkligen med dig. Själv hade jag nog inte haft samma tålamod som dig, även om jag brukar försöka hålla lugnet. Jag är ute och tittar på lite 330 ci och blir ganska skrämd av dina problem. Får hoppas att de löser sig på ett smidigt sätt. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Kan bara instämma i rådet att lämna bilen till Blombergs på Lidingö. De ligger visserligen in the middle of nowhere, men j*drar vilket bemötande man får. Direktkontakt med mekarna och smidiga lösningar. De har varit min hovleverantör sedan de glada 318-dagarna för 10 år sen, och det har fungerat finfint. Utom vid ett tillfälle, då rev de fakturan. My Bimmer is my mistress |
|
|
Oxbow: Vad har din bil för historik? Svensksåld? miltal? Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
oxbow |
Den var inne på sin gratiservice hos Segeltorp. Nu har 3 års "garantin" gått ut.. Så jag vill ju att Segeltorp ska fixa det. Jag ska inte behöva betala något. Nu har den gått 4500 mil och jag har kört 1400 av dessa. En ägare innan mig, lugnt körd (snittförbukningen låg under 0.9 när jag fick den) av en 35 årig man. |
oxbow |
Nu har Johan från Bilcentralen ringt. Mailet verkar ha gett resultat och dom går igenom bilen ordentligt nu och fixar dörrarna som dom lovade. Bromsarna trodde dom det var någon ABS-givare som gett efter (?) Vilket gjorde att den gör konstiga saker med bilen. Ser lite ljust ut och jag hoppas jag får tillbaka bilen idag. ps. I mailet jag skickade till dom skrev jag också Anders Björklund, Moderator på Sveriges största bilforum (13 000 registrerade användare). Kanske var det som gjorde susen? Ingen vill ha dålig reklam. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fjongadet i bromsarna kan beror på att ABS givaren inte kan läsa av från de "pluppar" som roterar i navet på E39 i anslutning till hjullager/packbox. av olika anledningar. Det gör att när du ska precis till att stanna under 10 kmh och har foten på bromsen, så luras systemet att hjulet står still och då går systemet in och jobbar, och det känns i pedalen och det kan låta en hel del i systemet då. Detta fenomen kan uppstå tex vid byte av en ABS givare som ärjat fast och man är oförsiktig med borren och skadar avläsningsstället i botten.Men då borde lampan lysa och indikera när systemet har gjort systemcheck tre ggr. På äldre bilar med en kuggkrans av metal för avläsning brukar detta fenomen uppstå när mellanrummet mellan kuggarna blir fulla med skit vilket också lurar systemet att hjulet står still vid inbromsning precis innan man ska stanna. Det blir då samma dunkande i pedalen som om du bromsar vid hög fart och hjulen låser sig. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.