|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu när jag just har fått klart mitt första turbobygge, så blir jag lite sugen på att göra ett nytt försök fast med "lite" mer effekt när allt är klart. Jag har börja fundera på mer och mer på att ta M3:ans 3liters motor som grund för att plåga. Har någon en teori om hur mycket effekt kan man tänkas få ur den motorn med överladdning. Om vi tittar på lite andra potenta bilar så har tex. Jocke Salin över 600 pollar i sin M3 E30 på 2,4 liter. Jesper med sin gammla 633:a 3,5 liters dubbelturbo också över 600hk, Kilander med sin E30 med 3,5 liters turbomotor. Säkert också runt 600hk. Så en M 3,0 liters maskin borde åtminstonde ge runt 600 hk. Den har ju en fördel mot 3,5 liters motorerna, den har 4 ventiler/cylinder. Det går ju en röd M3:a 3,0 med turbo här någonstans i landet, jag såg den på Tullinge i sommras. Vad heter ägarn till den och hur mycke pulver har han? Någon som vet? Hellre liten och rapp än stor och slapp!! | |
|
Jag har en adress till en sida med Worlds Fastest M3 men jag får den inte o funka längre iaf den är det turbo på o ca 700hp om jag inte minns fel. Länk D är fegt o släppa gasen! |
|
| Den röda M3an du tänker på är det en norrlänning vid namn Philip Hammarström som äger. Det är en 3,0a som lämnar gissningsvis runt 650hp. Kompen i den motorn är så hög som 10,0!! ganska coolt för att vara turbo | |
|
bonje du har mycket effekt kvar att plocka ur M20n,närmare 500 ska inte vara några problem! 11,83 201km/tim |
|
jarlhov |
Kolla in denna sida www.firges.net kolla sen på cars och specifications på bmw:n de har nog pressat musten ur den stackars E30:an Micke |
| Jag var också på tullinge och det lät fan som ett jet plan från utblåsen på den röda M3an hel grymt drag i den men salin var inte långt efter han heller men inte riktigt samma sound där bara. men jag tyckte faktiskt att suprerna var rätt grymma också. mvh jocke | |
|
-> Hazze Hur mycket effekt har du i din bil? Är den bänkad? Gick bra gjorde den iaf. -> Bonje För frågor om vad en 325 TiC klarar så bör du vända dig till Turbocenter. De har byggt några sådana vid det här laget... Har hört "nygamla" rykten om en 325 som skall vara riktigt snabb nu. |
|
|
Matte den är inte bänkad men uppskattningsvis ca 450hk vid 1,7bar,har sålt bilen till jobbarpolarn och han ska upgradera med bättre ic,spridare osv,så den lär nog bli grym till nästa år! 11,83 201km/tim |
|
|
Hej........ Jag har börjat tänka i samma banor som du Bonje.... En M3 24V maskin har gränslösa förutsättningar med våra referenser.... Problemet är väl att hitta en motor, som är i vettigt skick... Efter det ska den kanske renoveras, bytas kolvar eller liknande, packningar och prylar vill till... Jag tror inte att det är så billigt... Efter det så ställer det högre krav på drivlina, en M3 låda är nog att föredra, kopplingen lär vara lite värre, hmm, en E30 har väl inte optimal och kanske inte ens hållbar bakvagn för detta, då kanske det är läge att montera en stel axel. Och har du satsat så mycket på grundmotorn är det bara att köpa ett riktigt sprut... Tyvärr, Prospark är nog inte av rätta kalibern för en sådan dyr maskin... Men idén låter ju helrätt.... Jag är själv inne på samma tanke... Ska ringa på en maskin idag... Hmm, men det är nog för dyrt... Har du någon koll eller referens på någon M3 motor?? Är du intresserad att köpa ett Autronic??? Eller av ett "riktigt" aggregat för det bygget du pratar om??? Jag har både och på G för rimliga pengar.. //Jesper |
|
|
jag är inne på samma bana också.. jag hade skaffat mig en 286hk maskin men sålde den vidare nu när jag fick tag på en skitfräch 321hk maskin.. från en rullad kaross. grenrör är färdigbyggd. har allt annnat liggandes sen tidigare byggen som behövs.. nu är bara 2saker kvar.. kompsänkningen och ett prut.. men har nog löst detta med sputet också nu:) /NoFear |
|
|
Jesper.....du har fått mail! Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
Hej Bonje, verkar vara stort intresse på turbomata M3 motorer, jag såg din bil på E-tuna open fin sång du hade i motorn. Att gå vidare mot mera effekt är självklart alltid en målsättning, och likväl som andra på forumet så instämmer jag med att M3 motorn borde trivas bra med överladdning....varför inte kompressor förresten. Såg du Bosses 3.0 csi med kompressor, bland det grymmaste jag sett. Att se en BMW lägga 200m lakris med gatslicks borde nog tyda på hyfsad effekt. Johan |
|
|
Hej hopp.................... Någon mer som har problem att logga in på BMWPOWER sidan ibland?? No fear............ Hmm, vem är egentligen du?? Känner jag igen dig?? Jag tycker och tror nog att man känner igen rätt många som håller på med seriösa BMW byggen... Men hmm, dig kan jag inte riktigt placera... Har du varit med och kört något med något bygge?? Hur mycket fick du för din gamla maskin?? Berätta gärna lite om dina byggen och planer.. Lite nyfis..... Bosses bil går grymt....... Hmm, han var väldigt fundersam och tyckte jag fått lite effekt när jag bänkade min bil.... 580hk, 755NM.. Men efter en provtur (med bara 500hk) så tyckte han att det var kanske inte så dåligt iaf... Och ärligt talat så undrar jag om inte hans bil går lika, eller kanske värre.... Svårt att jämföra då det är olika karaktär på maskinerna.. Johan, hur går det för dig egentligen?? //Jesper |
|
|
Hej, jepp det strular ganska ofta att logga in på BMWPOWER, Jesper ang min bil så går det bra, jag laddar 1,1 bar just nu och med tanke på att den själper i sig soppa så finns det inga spikningstendenser. Jag har fått pris på uppgradering av min Garret för att klara laddtryck upp mot 1,8 bar.(samma utförande som rallycross bilarna) Jag kommer att modifiera spridarna till ca 650ccm och kör vidare med ProSparken även nästa år. Intercooler-vattensprut tja....jag har en bra IC ligger på hyllan men med vattensprut så fick jag ner insugstempen till ca 25-30 grader så effektmässigt vet jag inte om IC kommer att bli bättre...någon som har erfarenhet i ämnet??? Växellåda väger mellan M5 eller PG med transbrake vet ej ännu.(återkommer du till mig Jesper) Bonje har vi träffats hos Tom? tyckte jag kände igen dig på sista racet. Johan |
|
|
Jaha ja då måste den väl gå rimligt bra antar jag.... Hmm, ska kanske till E-tuna i helgen... Så hur var det med Garretten?? Vad var det för storlekar och så på den sa du?? 1,8, hmm, tja, jag antar att det kanske beror på vilka rallycrossbilar man menar... Men det är inte på någotvis dåliga grejor.. IC är nog egentligen bättre....... Vattensprutet ställer större krav på mappningen för att nå fullgott resultat.... Och är det VR som mappar så känns det nog lite passé.... En IC gör att du får fler syreatomer i förbränningen......... TYP..... Eller liknande... En vatten insprutning gör att du förflyttar gränsen för självdetonering..... TYP......... Kanske kan man säga att en bra IC ger 20% och en rätt justerad maskin med vatten ger 15%, men hur lätt är det att få det mappat rätt... Jag lurar lite på lådan... Vilka spridare skulle du låta bygga om?? Originalen?? //Jesper |
|
|
Tjena Jesper! Vad anser du är ett schysst sprut? Hänvisar till din tidigare kommentar: "Tyvärr, Prospark är nog inte av rätta kalibern för en sådan dyr maskin..." -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Jesper, Garreten som de uppgraderar levererar luft till 600-620HK vid ca 1,2-1,3Bar enligt deras egna bromsningar, men klarar inte inom rallycross att ligga på 1,8 Bar laddtryck konstant, för streetracing skall det inte vara några problem då man inte belastar turbon under samma förhållanden. Spridarna som jag tänker modifiera är orginalspridarna, enligt han som modifierar dem så kan man max få upp dem till ca 650ccm, fördelen är att de kommer att flöda exakt lika mycket samt att sprutbilden blir identisk på spridarna. Enligt han själv så är resultatet mycket bättre än nya köpta spridare. Men jag är medveten om fördelen med 2 stegs sprut, som du hade.... forsätt att fundra på lådan....... Johan |
|
|
Hur stort är hålet in i garreten?? mm alltså??` Spridarna, OKI jag hajar... Lådan, hmm, tja, ja det kan du lita på... Scyst, juste............ Sprut........... Ett juste sprut kan man efter att ha kört en repa eller ska testa något särskilt är när man efteråt kan gå in i PC:n och kolla motorns alla funktioner exakt hur det har gått och fungerat. Typ temperaturer, varvtal, lambdavärden, växlingspunkter osv... Ett juste sprut kan man justera laddtryck med, dels på olika växlar, dels så kan man ställa in önskat laddtryck man vill ha i startögonblicket.. Ett juste sprut är enkelt att programera, det finns olika kurvor för olika förhållanden, man kan lägga in önskat lamdavärde under vissa förhållanden. Ett juste sprut justerar sig självt mer eller mindre... Ett juste sprut krånglar inte, samt att varvtalsstoppen inte bryter så hårt att motorn kan rasa. Hmm, jag antar att du fått lite klarhet... //Jesper |
|
|
Tjena Jesper! Tack för ditt ganska uttömmande svar! Har du någon rekommendation på ett bra fabrikat? -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Vem fixar det där med spridarna Johan? O hur bär han sig åt? O vad kostar det? *MORE POWER* |
|
|
Autronic.......... Kolla MRM:s hemsida... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.