|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Läste i GP i morse om den riksbekante överåklagaren, som ofta pendlar mellan Malmö och Sthlm, och som nu har tröttnat på att bli omkörd av "män i BMW o Mercedes som tror att de har rätt att ligga i 200 km/h". Sicken gubbe. Nu vill han höja böterna drastiskt, typ till 20 000 kr, för rejäla fortkörningar. Undrar om han kör Volvo V70? Tycker nämligen att det mest är sådana som kör om mig när jag kör riktigt fort. Lite oseriöst att hänga ut enskilda märken, eller? Men man börjar ju bli van. Inte en BMW till... | |
NOLL7NOLL |
Mycket oseriöst intryck... Om det är så att han sa så med utpekade bilmärken. Skulle vilja veta om han ligger i 110 själv föresten. |
|
Han är bara mediekåt. Så fort det har varit tyst om honom någon månad så måste han skrika lite. Däremot tycker jag inte att man ska köra 200+ om det finns andra bilar i närheten... |
|
|
Denna åklagare borde följa ett råd "tänk först tala sedan", han har varit ute i blåsväder tidigare med sina snabba uttalanden. Tänker då på den stackars polismästare som hade ett lite "vänsterprassel" eller vad det nu var han höll på med i sin tjänstebil. Var/är han den ende som "prasslat" i en tjänstebil, nä knappast. Vad brukar Silbersky säga " moraliskt förkastligt men inte brottsligt ". // Tommy NoFear |
|
|
Inte något specifikt belopp utan dagsböter,har väl så i finland om jag inte missminner mig,alltså inkomstberoende. Lär väl inte direkt påverka för en stor del fortkörare,då yngre är överrepresenterade och deras inkomst inte är värst hög(många meed studiebidrag) I slutänden om detta går igenom så lär det väl bli en fast summa för ringa överträdelse och dagsböter för grov. 30 dagsböter a´ 10kr lär väl inte hindra en låginkomsttagare att köra för fort. Henrik |
|
|
Helrätt! Öka samtidigt fordonsskatten för inhemskt producerade bilar med 350% på en gång så blir det lite snurr i plånböckerna och hela landet går i konkurs 10 år tidigare än det var tänkt... Asken |
|
NOLL7NOLL |
Det lät kul på radio när de presenterade det: "Det vi vill komma åt är de högre hastigheterna, alltså de som medvetet åker för fort." Så åker man i 140 så gör man inte det medvetet, Då är det en annan sak? Jag tror att han tävlade med ngn som hade bmw/merca ( han såg förmodligen inte skillnad) men blev frånåkt. Och eftersom han själv inte vet hur man får mer krut under motorn så går han andra vägar för att vinna. Därav uttalandet. :D |
|
Här är artikeln: Länk |
|
| Det är ju inte många år sedan vi hade dagsböter för grova fortkörningar men det togs bort i samband med att man höjde högsta böterna till 2000 kr. Troligtvis för att det var enklare att administrera penningböter. | |
|
Det värsta straffet är ju dock att bli av med körkortet. Något som drabbar ca 12000 fortkörare varje år. Robert Collin verkar dock inte heller imponeras av demma åklagare. Länk |
|
|
Det verkar stunda bistra tider för bilälskare. Svindyra försäkringar, bensinpris på snart 10 kr /litern, böter till bilägaren vid fortkörning samt dagsböter åt föraren,eller?? Men drägget som springer runt och repar bilar och smackar rutor för att sno åt sig ett par solglasögon ur pärlan- de går nästan säkra. Bistra tider... |
|
|
dekewi> Kan bara hålla med dig "Brings Me Women" (Hur det ska gå till?) |
|
|
Ovanligt bra artikel av Collin. Om Alhem retar sig på att bli omkörd jämt får han väl ta bussen. My Bimmer is my mistress |
|
| förjäkligt uttalande!! tror inte de bara handlar om att han inte gillar att bli omkörd av Bmw & merca utan tror att de handlar mycket om maktkänsla,brukar finns lite av sånt bland vissa högre personer,iaf han... | |
|
Måste säga att Collins Artikel var ju riktigt bra den! Belyser verkligen problemen med fakta och försöker inte få media plats för att skräma folk med Sanslösa Böter! Sen att han attackerar just BMW och Merca är ju inte så konstigt.. vi är ju utsatta.. Fast nog nu är det ju så att det är ju just dessa märken som säkert KAN köra för fort lätt.. men att peka enskilda bilmärken är ju skrattretande! Hur många bilar idag går inte fortare än 110?!?! ______ I väntan på ekonomi för nya 5-serien... Så blir det nog en 530dT. |
|
|
tttt, stör mig på Alhems artikel, tycker mig bli omkörd själv ganska ofta av "icke utpekade märken" än av bmw och merca, även om jag ligger 15 km/h över angiven fart enligt mätaren "Brings Me Women" (Hur det ska gå till?) |
|
|
Men bra med Sven-Erik Alhem i alla fall att han inte accepterar det förslag som just nu diskuteras inom Rikspolisstyrelsen att införa ett strikt ägaransvar för trafikbrott som fortkörning. ____ "Allt går lättare bara man vill. Det svåra är att vilja." |
|
| han måste vara totalt sjuk i huvudet den sär sven erik | |
|
tycker att det är löjligt med 110 på motorvägarna. höj det till ngt mer rejält som 150 eller 180 eller ngt. skall vi leva i ngn helt skyddad värld där vi inte får göra ngnting. |
|
|
"män i BMW o Mercedes som tror att de har rätt att ligga i 200 km/h". ....skulle man inte kunna göra någon slags anmälan mot honom för hets mot folkgrupp eller diskriminering eller nåt sånt?...skulle väl vara trevligt om han fick gå ut offentligt och be om ursäkt till alla laglydiga BMW- och Mercedesägare som blivit oskyldigt anklagade..... ...fungerar inte det så kan väl alla vi användare här på BMWPower kanske mailbomba hans arbetsplats eller GP och tala om vad vi tycker om sådana oseriösa uttryck. Finns säkert nåt Mercedesforum vi kan få med oss oxå för att fylla på det hela...... |
|
Linus85 |
Helt idiotikt att "hänga ut" två märken bara så där. Blev något irriterad när jag läst artikeln. Själv så brukar jag då bli omkörd av minst lika många volvos som BMW när jag är ute och kör iaf. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.