|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vet att jag säkert kommer bli idiotförklarad av vissa, men jag vill trots det ha tre stora extraljus på min BMW :-) Därför vill jag ha tips på bra lösningar för montering, kabeldragning etc. Finns det t.ex. orginaltillbehör för montering? | |
|
Extraljus är funktion inte flärd... Personligen gillar jag Bosch Big Knick 3 st i fronten gärna... ( dock inte på BMWn då det sällan behövs för min egen del..) Enklaste montaget är ju plattorna man sätter bakom plåten med 2 eller 3 fästen, kan ge vissa vibrationer i bland samt lite långt utsick vid tajta parkeringar (= krossade insatser..) Många av dom nya små ljusen ger fint ljus iförhållande till formatet( kan ibland knölas in i te.x stötfångare) ( tänk dock på att det då ofta är max 55W) Dom populära ramperna med 4-5-6 st små lampor gillar jag inte, dom ger bra närljus men räcker sällan längre är orginal helljus Det finna bara Bosch och Hella som gäller ( i viss mån PIAAoch NBB) allt anant skräp kan dom behålla på t.ex. Biltema,Micro osv Kabel och sånt tja som alltid: minimera spänningsfallet genom tillräcklig kabel area ( t.ex. 2,5 kvm till varje ljus och 4/6 kvm från plus polen till reläet, glöm INTE säkringen och gärna brytare så man kan slå av ljusen och köra med standard Helljus |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Såg en E39 som hade 4 st sånna dära små nymodigheter under nummerskylten, det är väl den enda "snygga" nödlösningen för inte ska det se ut så här.Länk Är man ibehov att ha bra ljus på bilen som kan vara skillnaden på liv och död ibalnd så är väl den första lösningen den vettigaste, men jag vet inte kapaciteten på dessanymodigheter. En annan lösning är Folke Ps med två stycken i luftintagen. Bilen finns med på Karlskronaträffen, men servern är fnv ur funktion. En grön E39 528 -00 står bredvid min blå 528. Länk ///MVH Hasso Länk |
|
Nu gäller inte det här just E39:an, utan mer i allmänhet. Ett tips för att dra kablarna snyggt är ADR-hölje, skyddshölje avsett för lastbilar som transporterar farligt gods. Köpte sådant på Scaniaverkstaden här (Lecab) på metervara. Kanonsmidigt att dra kablarna i, och det ser fabriksigt ut. På min A**i drog jag ut kablarna i nedre grillen (luftintagen i stötfångaren) och upp bakom extraljusplåten (standardvarianten för 3 lampor, finns på vilken bildelsfirma som helst) i vanlig krympslang. Från plåten och upp på baksidan av ljusen drog jag sedan över ADR-hölje, så att kablarna gör en snygg sväng upp mot extraljushuset. Sen är höljena med alla kablar snyggt uppsatta med Ty-Raps, ungefär var 20:e cm. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Farsan har gjort ett montage med möjlighet att demontera lysena. Köpte kit från LiteOn i Östersund. Han gömde kulorna för de övre stagen inne i grillen. Rätt snyggt. Skall se om jag hinner ta lite bilder ikväll. 3st Boschar som lyser bra är monterade på denna demonterbara skena. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
| Något sådant demonterbart har jag funderat på, men inte hittat nåt bra, ser gärna bilder... | |
|
Ber om ursäkt över avsaknad av bilder. Skall ut till farsan i helgen. Får ta med kameran då... //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Hej henrico skulle jag mot förmodan sätta extra ljus på min bil så skulle jag helt klart satsa på dom stora från hella eller bosch för sådana där små ljus i ramper a 4-6st ger endast lite ledsyn passar enligt mitt tycke bäst på en vallåkravolvo.fast det var ju i och för sig inte vad du frågade om du ville veta om intsallationen och det svaret har du redan fått av GM. |
|
|
Här Länk finns bilder på farsans montage. Rampen är demonterbar och lämnar då bara de små vinklarna synliga (sista bilden). Kulorna till de övre stagen är gömda innanför grillen. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Usch va fult med extraljus på E39... men dessvärre kanske nödvändigt i vintermörkret. Får se hur länge man står ut utan extraljus. Vad tror ni om Bosch Navigator blue (vet att de lyser sämre än vita men det passar bättre tillsammans med xenon)? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Codriver: Var har din far fått tag i det smäckra kontaktstycket till rampen? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Attans smidig lösning för montaget, om man föredrar att kunna köra "naket" när man inte behöver ljusen. På bilderna ser man även nåt som liknar det ADR-höljet jag använde, på kablarna fram till kontaktstycket. Den varisorten jag använde hade dock mer markerade "ringar". Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Kablage inklusive kontakter medföljer dessa satser. I övrigt är det själva rampen, fästen bakom nummerplåt, övre stag och lite skruv. Tror de kostar ca. 1600:- Telefon till dessa killar är 063-81119. De tar på sig montage men farsan fixade det själv. Delvis för att kunna gömma så mycket som möjligt. På min E36:a sticker de ut mellan huv och front. Syns delvis här: Länk och jag monterar bort dom på sommaren. Ger cleanare look... //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Någon som har åsikter om Bosch Navigator blue? Eller skall man köra på klassikern Hella 3000? ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Jag köpte 3 vita BOSCH Rallye 225 med smal/lång ljusbild, även kallade big-knick. Blåa glas är en modenyck som ger 8% mindre ljus. |
|
|
Jag känner till det med mindre ljus (det är ju ett filter juh) men anser att det utseendemässigt passar bättre med orginal xenon. Vad jag förstått är Navigator effektivare än Big Knick /Hella 3000 så då kanske man kan "offra" lite ljus för designens skull. Frågan är bara om de verkligen ÄR så bra att det är någon idé. Tänkte att någon här på listan kanske redan hade provat. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
| har 3st bosch bignick på min E34, tycker det ser rätt så bra ut, tar iofs bort dem igen till sommaren, men jag känner mig inte trygg utan "riktigt" ljus i mörkret! | |
Måsen |
Detta kanske är ett alternativ, om det är fler som funderar på extraljus. Länk |
| Vi har Hellas extraljusramp med 4st små lampor monterat på våran 325 tds, de lyser bra för sin storlek, men mest nära bilen, de lyser inte långt! | |
|
Tråden är ju gammal som gatan, men kom på att jag aldrig visat hur jag löst ovanstående problem. Jag vet att detta inte är någon bra placering, men nyttan fick stå tillbaka för det estetiska, ville mer ha det så osynligt som möjligt än mer ljus. Men hjälper till gör mina 2 små extraljus definitivt. Länk eller Länk eller Länk |
|
|
BMWGUS> Xenon i extraljusen? Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.