AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.763

Frågor ang. E46.

Sida 1 av 2
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Har lite frågor angående E46:an.

Går i bilbytar tankar och funderar på en 318 alt. 320 -99:a.

Har hört att det är mkt problem med spindellederna och att de ofta byts på garantin.

Verkar som att de inte håller speciellt länge.

Är det ngn som vet hur länge BMW har garanti på detta?

Undrar om det finns andra kända problem?

Vad bör man titta på?

Tacksam för svar!

Mvh Håkan

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hej, Håkan!

Du har alldeles rätt, främre länkarmarna på E46 är ett sorligt kapitel. Sök på länkarmar och E46 så har du mycket läsning att se fram emot. BMW byter dem på nybilsgarantin och på goodwill om garantin hunnit gå ut. Om du söker en begagnad bil är det viktigt att kolla uppom de blivit bytta.

Annars finns det några vanliga fel; trög gaspedal, tjutande elhissar mm som man ska vara observant på samt kylfläkten och termostaten. Många E46or har blivit stående pga trasig termostat/kylfläkt, själv blockerade jag Stockholms södra utfart (skanstullsbron) en timme i rusningstrafik förra våren innan bärgaren kom.

Sen gäller det gamla vanliga - att vara kritisk och om sig och kring sig och gärna ta med en kompis som kan bilar. Samt att inte köpa första bästa bil.

Lycka till!

My Bimmer is my mistress
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
På min bil byttes spindellederna innan jag köpte bilen i våras. Den var då 3 år och hade gått 6100 mil, tror att BMW stod för kalaset den gången.
Ma
142
Maveric
320i E46 -01
Ett annat känt fel, dock ej diskuterat på detta forum så mycket är kopplingen. Tryckplattan bör kollas upp, känns i pedalen ungefär när lamellerna släpper. Får det bytt av BMW nu i september på Goodwill (6500:- + 4 timmars arbete = 10 000:-)

Det finns inga problem, bara ännu ej funna lösningar!
Nisse
jo
45
johnmm
318 -00
Om du tvekar mellan 320 och 318 tycker jag att 318 är att
föredra. 318 är billigare och det finns ingen märkbar prestandaskillnad vid normal körning ( < 5000 rpm).

E46 är mycket trevliga att köra. Min 318 går mycket snålt.
Enda problemet har varit trasig termostat. Det enda jag skulle vilja ha är högre utväxling.
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
hur kan man se om man har fel på tryckplattan ,för min koppling beter sig litte konstigt den funkar o så men när man släpper upp koppling pedalen så känns det som att den tar i nånstans innan den kommer upp helt , det är svårt att förklara hoppas ni förstår vad jag menar

Keep Your distance this is a BMW ;)
Länk
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
måste tillägga att den hugger till litte då o då

Länk
Nisse:

Vad är det för problem du har med kopplingen??? Hur beter den sig och hur många mil har den gått???
Berätta gärna mer.

///M. Pedersen
(OO=00=OO)
Min bil:Länk
Maxad:

Jag tror jag vet vad du menar för det känns liknande i min men bara ibland. Trycker man ner pedal sakta så känns som det hakar emot lite. Det uppstår dock bara ibland.

///M. Pedersen
(OO=00=OO)
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
/// M /// :

nåt i den stilen den känns som att den blir seg nånstans på vägen upp o sen släpper den till igen docl händer detta ibland som du sa

Länk
Ma
142
Maveric
320i E46 -01
Maxad och /// M ///: Ni har det berömda TIS 210101 felet enligt era beskrivningar.
Se nedan (denna skrivning gäller även oss):
"From TIS/SIB 21-01-01

"an improved clutch pressure plate was introduced in production in March 2001 to eliminate the potential clutch popping sound and the click felt in the clutch pedal as described above

Note: the clutch pedal popping noise and click felt in clutch pedal has no effect on clutch service life.

Only if a customer complaint is received and the popping and clicking is verified in the clutch pedal should the clutch set be replaced as outlined in the repair manual...."

In other words, the dealer will only fix this if you specifically complain of it and if they can verify it. It IS NOT a recall, it is a service bulletin that serves to inform the dealer of a reoccuring issue. Since there was a part update for 3/01, I doubt any vehicle made after that date will qualify. If the dealer tries to make the repair, BMWNA will reject the claim as the build date of the car will be after the cut off date for the Defect Code used to submit the claim.
As per SIB 21-01-01:

A popping sound or clicking sound may be heard from the clutch pedal at the last third of the clutch pedal travel when the clutch pedal is engaged or released

Procedure: Only if the customer complains of the above symptoms should the clutch be replaced.

Affected vehicles:

All E46's produced up to 3/01 (M52TU, M54 and S54 engines)
All E39's with 6 cylinder engines made from 9/97 to 3/01
All E39's with 8 cylinder engines from 9/96 to 3/01
All X5's with the M54 engine up to 3/01
All Z3's from 9/98 to 3/01
All Z8's up to 3/01"

Nisse
st
11
staffant
320i -00
Har också problem med kopplingen. Min 320 har gått 6100 mil och är stört omöjlig att växla mjukt med. Om kopplingen släpps upp normalsnabbt, känns det som om den tar i ett ögonblick för att sedan släppa och sedan greppa med ett rejält ryck.

Mitt råd är att testköra bilen i stadstrafik med många växlingar och inte bara på landsväg (som jag gjorde innan jag köpte mitt ex).

På Bmw sa de att kopplingen fungerar som den ska och att den har flera tusen mil kvar...
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Maverc kan jag få den bytt på BMW ? enligt min BMW verkstad så var jag tvungen att byta kopplingen för att bli av med det :)) "LER" och den kostnaden skulle jag få stå själv för men de visste inte vad det va för fel utan sa bara att den hugger till men om det är en känd fel så borde de väl byta ut den gratis visst nu har jag ingen garanti kvar på bilen men jag har jo haft problemen sen 1 år tillbaks

Länk
"..an improved clutch pressure plate was introduced in production in March 2001 to eliminate the potential clutch popping sound and the click felt in the clutch pedal as described above"

Min bil är producerde efter juli 2002 vilket betyder att felet fortfarande finns kvar efter modifieringen.

///M. Pedersen
(OO=00=OO)
Ma
142
Maveric
320i E46 -01
Nyckeln till framgång är att man säger att man vet att det är ett produktionsfel på tryckplattan och hänvisar till servicedirektivet, blinkar med de "blå" och frågar om Goodwill.

Nisse
Ma
142
Maveric
320i E46 -01
Gå in på e46fanatic.com och sök på clutch samt popping, många träffar blir det

Nisse
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
På min känns det som om att urtrampningslagret är på väg att gå sönder, samt det som ni säger att det känns segt och lite ojämnt motstånd.

Men gäller detta även dieslar eller är det bara bensinare?

Bilen är okt -00 med 13000 mil. Goodwill?!?

Diesel-räsern
JO
142
JONTAN
323ci cab 00
Jag har oxå problem med min koppling ...ibland känns det som att den inte vill koppla in tillräckligt så att den slirar när jag ska dra iväg hastigt
MAXAD
vilket lustgas system har du? funkar det bra?
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
M3g-power

NX

Länk
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Jag har nog detta fel på min kärra vekar det som.
Min kärra blir 3 år om 2 mån
Vad skall man hävda för att få detta på goodwill ??
PS! Kompis till mig med en 320i årsmodell 02 fick detta
sköhetsfel åtgärdat.
Skulle inte detta fel vara åtgärdat 0103xx

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.