|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Stout har... men åk ner till plåt och lack på Hanögatan ( Aspögatna kanske?? det är där jobbet görs i slut änden ändå.. Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk |
|
magmo |
Knubbisen! Skitsnack! Åk till en annan BMW-handlare och prata vett med dem! Hos mig var det inga problem trots importerad från Ty. 5 år och 11 månader av garantin hade gått och jag fick ny lucka! 528iT -97 (E39) Magmo Maniac is in the house! |
|
Själv var jag 5 månader för sent ute. 6 år och 5månader. Fick inget på garanti eller goodwill. Har rost på bakluckan. Min kollega har lite problem med sin 98 svensksåld med rost vid hjulhusen bak. Har även han fått avslag på BMW i Mölndal (Göteborg). De hävdar att det bara är ytrost och kan ha förekommit genom normalt slitage. Han har kontakt en annan BMW handlare och de verkar vara mer tillmötesgående. Men BMW i Göteborg är kända för att inte vara tillmötesgående mot sina kunder. |
|
|
Jag har köpt en 528´i m touring, vad gällande rost så kan jag säga att det nästan alltid börjar under den lackade kitkanten där luckan är ihopsvetsad, lämmnade in min bil på ett företag som heter tuff cout Dinol,"finns över hela sverige" som rostskyddar din bil mycket bra, medlet kryper in i just dessa utrymmen och tränger bort vatten, fukt och hindrar rosten, om man nu fått något, tyvärr har kombi bilarna stora problem med rost, även nya bilar bör rostskyddas direct innan man kör på salta svenska vägar enl mannen som fixade mitt rostskydd, pga att galven släpper och inget skydd finns under. AP |
|
|
Det var ett tag sen sist, jag vill passa på och tacka för alla inlägg, tyvärr är ärendet inte avslutat ännu! BMW Sverige har sagt att de inte tar på sig att åtgärda rostskadorna, jag har påtalat till BMW i Östersund att flera bakluckor med liknande rostproblem har blivit utbytta. För att ytterligare påvisa dessa fakta till BMW skulle jag vara tacksam om någon kan maila fotografier på liknande rostskador på en baklucka som sedan har blivit utbytt, det är BMW i Östersund som frågar. MVH Ingvar |
|
|
Liten bubling på underkanten (der hvor rutan slutter) på bakluckan. 2 rustpletter på rutans metalframe...der hvor gummi"dutterne" rammer på. 2 små rustpletter på förerdören. Importbil. 5år och 10 månader. Fik positiv ja til udbytning inom 3 dage på alt (Aspögatan). Länk Länk |
|
|
Hej alla glada Har lite funderingar på en E39 till våren. Är det bara touringmodellerna som drabbas eller finns det rostproblem på sedanerna oxå? Är vissa årsmodeller bättre galvaniserade än andra? MVH Jörgen 325 iX - "weather or not" |
|
|
Jörgen: Sedanerna har också problem. Det verkar dyka upp på alla årsmodeller (såg precis en tråd där nån hade rost på sin 530 -01. :-( Dåligt... /Micke |
|
|
hmmm,tråkigt. Hur dokumenteras det om en baklucka är bytt? Står det i serviceboken? MVH Jörgen 325 iX - "weather or not" |
|
|
Nä, det står inget i serviceboken om det. Jag fick öht ingen dokumentation ang bytet på min. /Micke |
|
magmo |
Troligen ligger det lagrat i BMW:s databas där man styr allt mot reg.nummret. Alla jobb som utförts i Sverige (& ev Tyskland om det är en import) borde ligga där. Speciellt garantijobb. Bara att ringa och kolla! Magmo Maniac is in the house! |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Min bytte de utan att krångla. Tog foto på måndagen och på tisdagen fick jag OK. Tyvärr så blev resultatet ej vad jag hade förväntat mig. Klar nyansskillnad. Jag undrar hur mkt man får acceptera att det skiljer? Ngn som vet? Min lucka har blivit både mer åt det grön-gröna hållet och ljusare mot att den skall vara mörkare och mot det mer grönsvarta hållet. Lackeraren hävdar att han har kört med rätt färgnummer men han håller med om att det har blivit ljusare. Tar man ett färgprov ser man också att det skiljer men lackewraren säger att det får man ta!!! Jag undrar det. Nåväl! Jag kom överrenns med lackeraren att vi skall ta en ny träff om en månad då färgen har härdat ordentligt. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det säger lackeraren för att han inte kan blanda rätt recept :)) Han kan ha valt fel färgfabrikat att blanda efter, det brukar finnas flera olika fabrikat och leverantörer av samma färgnummer, en biltillverkare kan inte binda upp sig på en leverantör, det kan även skilja på årsmodeller mellan nyanser just pga av detta. Vissa bilar har en tilllägssiffra efter färgkoden som visar vilket fabrikat just din bil är lackad med och då är det olika recept att blanda efter så en vit är inte bara en vit. Har för mig att Volvo har 5 olika tilllägskoder på någon av deras vita kulörer beroende på årsmodell och färgfabrikat. ///MVH Hasso Länk |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det tror jag också Hasso (att lackeraren är lite färgblind ;) ;) När det gäller koder så fanns det tre olika ljushetsgrader för min färgkod. Just när jag var inne och "klagade" så var det en representant från färgfabriken där. Han var helsäker så han tog fram diverse färgstrips och visade. Det såg ok så länge som man tittat "i luften". När vi sedan tog de olika stripsen och lade mot lacken så blev det ngt helt annat. Representanten tyckte också (till slut) att den lackerade bakluckan var lite ljusare trots att den var lackad med den mörkaste nyansen (av 3) för just den färgkoden. Jag ville vid det tillfället ej hålla på och vara parlamentarisk utan vi bestämde att vi träffas om en månad. Jag kommer dock att ta det via BMW då för jag vill ej hålla på och driva saker då jag anser att det är BMWs "boll" då det är de som har anlitat firman. I'll be back. |
|
Då kan jag berätta min historia ... Jag fick byta framdörrarna ,på min bil och baklucka . BMW sa, att vi lackar bara dörrarna inget annat. Då prata jag med lackfirman , om det inte skulle bli något nyansskillnad . jo sa lackkillen .Det är jätte svårt att få till det med sammafärg . Men jag får bara betalt för lacka dörrarna, inget annat sa lackkillen . Tiden gick,hämta bilen från BMW eller lack. Resultat : världens nyansskillnad på dörrarna och övriga bilen . Bråka lite med BMW , bilen åkte in på lack igen. Denna gång, hela bilen för utom ,tak och motorhuv. Slutsats: fick nästan en hellack på bilen , Allt på rostskyddsgarantin. Plus en lånebil ,(Gratis). När min bil var inne ca:2 veckor Det gäller att ta dom på rätt sätt ,dom var mycket bra grabbarna på BMW i Norrköping . Kanon måste jag säga . Bilen var en 528 -97 Touring Import , det enda de ville ha en kopia på servicboken..Ingen skaffs eller bråk ... MVH jossi |
|
|
Jag har också fått en ny baklucka. Fick den i juni 03 då bilen var 5 år och 11 månader. Importerad 00 och det var inga problem, mer än att jag fick pynta 800 kr för plastdetaljer. Verkar inte vara samma policy på samtliga verkstäder. Jag hade mycket lite rost, 2 bubblor i underkant men det var tydligen tillräckligt så det är mycket märkligt att de inte byter din lucka. Jag har tyvärr inga foton, men vill du ha mitt regnummer för att undersöka om det går att få tag i kan du maila mig. |
|
|
Jag har rost också på min E39. Då man öppnar bakluckan ser man rostet längs med kanten på luckan, kanske 2cm brett 6cm långt Helt otroligt... |
|
| Bilen är en -98 rullat 7.000mil. | |
| 98:a, då borde det vara lugnt. Åk in och visa upp den så får du säkert en ny... | |
|
Hade en 523 i sedan -96 som fick en rostfläck på bakluckan. Bilen var då drygt fyra år. Åkte till Rutgerssons i Henån och frågade om det skulle se ut så på en BMW? Svaret var självklart NEJ och jag fick en tid och kom dit. En helt ny, nylackerad baklucka väntade. Monteringen tog en timme. Jag var klart imponerad. Efter två leasing-SAABar stod jag inte ut längre utan bröt kontraktet och köpte en importerad 540 i Touring -01 i höstas. Upptäckte ganska snart att det var två begynnande rostfläckar i nedre hörnen under glasbakluckan. Åkte ut till Henån igen och ställde samma fråga. Den här gången hördes det betydligt mer negativt eftersom BMW tydligen hade väldiga problem med just rostande bakluckor och det tenderade till att bli för dyrt. Dom fotograferade rostskadorna och skulle i alla fall göra ett försök, men jag skulle inte hysa några större förhoppningar. Fick svar idag. Det blir en ny baklucka!!! Och det finns folk som undrar varför man kör BMW???!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.