|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Äger en 540 Touring -98 (uttagen sept -97, tyskimport) och har nu med stor förvåning hittat rost på denna kvalitetsbil!?. Rosten finns på höger kant vid vecket nära bakljuset, man kan tydligt se att tätningsmassan som sitter i plåtskarv under är sprucken och fukt har därmed kunnat krypa in. Lack har börjat att lossna och rostblåsor finns utmed kanten ca 6-8 cm, rosten var inte synlig i vintras, fanns säkert under tätningsmassan. Har även hittat en rostfläck på vänstra sidan vid bakljuset ("plåthörnet" som finns ovanför bakljuset närmast baklucka på bakskärmen). Har visat upp rosten på BMW i Östersund, där säger man att enl. garantin ska rostskadan vara genomrostad i plåten (hål) vilket för mig låter som en billig ursäkt. De har alla fall tagit bilder på rosten, bilderna ska skickas till någon på BMW som handhar garantifrågor. Har läst i forumet att flera har fått sin baklucka utbytt, det skulle vara intressant att veta hur omfattande skadorna har varit och vilka BMW-verkstäder som har varit kontaktad. Det är skandal om inte den här typen av rostskador ska gälla på garantin. Bilen är i övrigt i mycket bra skick och inga andra rostskador har jag hittat efter noggrann kontroll. MVH Ingvar | |
|
Min far hade en 530D Touring -99 Fick rost bubblor på insidan av bluckan. Han åkte bara till närmsta bmw verkstad, så fixade dom allt. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Tror ingen haft en genomrostat lucka utan det "bara" varit mindre ytrost. BMW har istort varit mycket tillmötesgående, när det gäller att åtgärda sånt här, det är ju en skam ett en bil i halvmiljonklassen, får rostskador bara efter ett par år. Import eller svensksåld har ingen betydelse, ifylld servicebok lan i vissa fall vara ett krav. Tyvärr så är det också väldig skillnad på olika återförsäljares goodwill och garantiuppfattning i olika delar av Sverige. Nu är det ju inte återförsäljarna som står för kostnaden utan den är väl BMW AG? som gör detta i slutänden. Så stå på dig din återförsäljare har säkert rätt angående det som står skrivet i garantivillkoren men det ska inte vara nån skillnad på goodwill åtaganden. I 08 så åtgärdas även omlackerade importerade -98 på rostskyddsgarantin/goodwill hur konstigt det än låter. och då är det inte genomrostat. ///MVH Hasso Länk |
|
Min bil är lika gammal som din bil iof svensksåld, men är just nu inne på ett bakluckebyte. Att de hävdar att genomrostning krävs är något som förvånar mig. Att de står i föreskrifterna är en sak men de verkar inte alls tillämpas. Normalt brukar man åka in med bilen få de fotograferat, sen skickas de till bmw fjollträsk också avgör de om karossdelen skall bytas. De ska stå för alla kostnader, man kan även passa på o lackera någon del på bilen som man tycker har stenskott eller så för ett klart bra pris :) Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Det måste helt enkelt vara "måndagsex" om ni har fått rost, förutsatt att pärlan blivit tvättad regelbundet och ofta. E39 har ett mycket gott rostskydd och ska inte rosta i första taget..ledsamt att höra.... // Dr. H |
|
|
Dr. H: Jag kan meddela dig att rost på e39 och e46 är väldigt mycket vanligare än du tror. Och din teori om att bilarna inte fått den vård den behöver så är du ute o cyklar fråga Asken tex.. De är galven som inte blir kvar på plåten och släpper med rost som följd. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Problemet med rostskyddet på en del E39 (och en hel del E46) är att galvningen har släppt. Därav rostangreppen. BMW brukar ha en generell gräns för goodwill vid 8000mil eller 3 år (det som kommer först). Rostskyddet har säkert längre tidsgräns med tanke på den sexåriga rostskyddsgarantin! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
magmo |
Fick ny lucka efter 5 år och 11 månader. Kravet var fullservad och ej manuella? (mekaniska) skador på underkanten av luckan (1997 E39 Touring). Hade rostangrepp runt lyktorna (båda sidorna) och utmed hela underkanten upp till svetsen (3-5 cm upp). Min bil var importerad, men vållade inga problem. BMW i Jönköping tog hand om ärendet. Pust!!! Magmo maniac |
|
Samma med både min och Stuouts Touring -97or nu i våras... luckbyte utan tjaffs.. Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk |
|
|
Så om man köper en touring så är det bra ifall luckan bytts ut då!? Men de utbytta, är de bättre rostskyddade än "orginal" eller kan man vänta sig problem om en 3-4 år? --------------- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 --------------- |
|
|
Det låter bra att ni är många som har fått era rostskador åtgärdade på garantin. Jag inväntar med spänning svaret från BMW, jag kommer inte godta annat än att rosten åtgärdas via garantin. Att byta baklucka är ett säkert kort men ett problem kan vara att åtgärda rosten runt baklyktan, bakskärmen byter man knappast. Är det någon som vet hur pass bra sådana rostskador kan åtgärdas. Jag har en känsla av att rosten kan vara mycket svår att stoppa, speciellt i plåtskarvar som jag tror detta är vid lyktglaset. Risken finns att rosten fortsätter och dyker upp efter ett år och då är garantin i mitt fall borta. Ingvar |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Rosten försvinner aldrig om inte plåten byts, eller kan slipas/blästras ned så passa att inte en svart liten prick finns kvar. Enda 100% sättet ur utbytt plåt och rejält rostskydd. Och rost i skarver kommer tillbaka fort för där kommer man inte åt med mindre än utbytt plåt. ///MVH Hasso Länk |
magmo |
Det borde vara en bagagelucka från 03 man får. Inga tillverkare ligger med lager idag. Alla galvproblem borde vara bortblåsta! Magmo maniac |
Lars Mellstrand |
Kan jag få ett tips på vilken av bmw åf som har tagit detta på goodwill. Jag har samma problem och börjar tycka att detta liknar Volvo 245´s problem väldigt mycket...... V8 "Because you worth it" |
|
Lars: Vad säger din lokala bmw återförsäljare när du visar upp bilen? Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
Lars Mellstrand |
wendtan Tyvärr så har Dalarna "bara" serviceställen och inga försäljningsställen (ännu) efter Ekströms bil konkurs. dessa 2 ligger 6-10 mil norr ut och de resor man gör är uteslutande till stockholm, västerås eller örebro hållet där av frågan. |
|
Rostskyddsärenden i sthlm besiktigas på BMW Bollmora söder om stan. Tror alla Sthlms ÅF hänvisar dit. SErviceställen kan också hantera garantiförfrågan på rostskydd. Som hasso sa, ibland blir jag förvånad hur omlackade, spacklade halvvrak får nya karossdelar på garantin ändå. minst 3 bilar jag kikat på har varit taskigt omlackade och ändå fått nya karossdelar som baklucka mm på garantin så problemet har nog 2 sidor, 1 omfattande oseriös import som drabbar senare ägare, 2 de bilar som verkligen har ett dåligt rostskydd. 1 bil jag kikat på har fått ny baklucka enligt mig en korrekt bedömning. Mvh Asken |
|
|
Lars:Åk och visa upp dina "galvsläpp" på Bmw o Bollmora nästa gång du är i stan så kommer dom fotografera dina skador och göra en förfrågan (såvida de inte är till dom alla förfrågningar går) Om de tar de på sig är du av med bilen i 6-10 arbetsdagar vilket är ganska surt (såvida inte Stockholmarna har bättre rulljans än Förenade bil aspögatan.). Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
Lars Mellstrand |
Bollmora nästa, tack för inläggen |
|
Är det någon som haft problem med rost bakom listen där nummerplåtsbelysning och handtag sitter. Märkte häromdagen att min list var aningen lös på ena sidan och när jag rör den så trillar det ut lite "rostgrus". Ska undersöka det närmare i helgen. Min bil är en 00:a och det verkar som de flesta som haft problem med rost är av tidigare årsmodeller. Är det någon med en 00:a som fått byta lucka? ___ BMWCS #5157 Länk |
|
|
Var för ett par dagar sen i kontakt med Förenade bil i Malmö (fosie) angåde att färg släppt på bakluckan och liste rost har börjat komma. Enligt dom så gäller inte garantin då min bil är importerad och i Tyskland har dom inte rostskyddsgaranti?!! Vet någon om detta stämmer? Har någon bytat luckan hos Förenade bil? /MN. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.