AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.762

varför orkar inte steget?:(

Sida 1 av 2
jeppe_L
Jag har ett väldigt tråkigt problmen med min ljudanläggning, när jag spelar musik med mycket kraftig bas attack, så stängs steget av, antagligen för överbelastning, för det sätts igång igen när man sänker.

Men jag förstår inet avrför inte steget skulle orka driva steget, för det är ju ett rätt så kraftigt steg.

Nån såm vet vad jag ska göra? vill ju helst inet köpa ett nytt steg!!!!:(

Jag har ett Ultimate Ta2300.

2-kanalsslutsteg. TA2300 har inbyggt aktivt delningsfilter som du kan använda som lågpass eller högpass. Justerbart mellan 40-240 Hz. Bass boost: 0-12 dB vid 45 Hz. Effekt mono: 500 W max. 2x170 W max, 2x85 W RMS i 4 Ohm. 2x250 W max, 2x125 W RMS i 2 Ohm. Storlek BxHxD: 222x56,5x247 mm.

Som drivet två stycken Magnat Xecutor 1200, 12" som sitter i en bandpasslåda. Basarna e på 440w st, 220w Rms.

Det hemliga receptet är att ha ordentlig matning till steget! Du kan ha hur feta slutsteg och basar som helst, har du inte generator/batteri/kablage som levererar vad som krävs så blir det inget drag. Dessutom går grejerna sönder lätt.
jeppe_L
undrar öven om man kan isolera en högtalarkabel som ligger nära strömkablar, och isåfall men vad???
jeppe_L
okej....så jag bör alltså dra fetare strömkabel?? så du troor att steget ska räcka till dom basarna??
jeppe_L
var ute o kollade nu, jag har bara en 8mm som är 5,5 meter, o det e ju kraftigt förlite.:(

Jag skulle dra minst 25mm^2 kabel, men det garanterar inte att det blir helt bra. Ett friskt batteri och en stark generator är också avgörande för hur det kommer att låta. Om det blinkar i instrumentering och halvljus och liknande när du drar på, då bör du fundera på att kolla över batteri/generator. Spänningsfall ner emot 10-11 Volt är inte nyttigt för stereoutrustningen.
jeppe_L
okej....jag ska fixa en 25 mmm kabel imorgon, o testa om det funkar som det ska. tack så mycket
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Kör själv med en 16mm2 kabel, driver två slutsteg på det, ett Arizona Eagle AZ455(4x50wrms) samt ett mindre Alpine slutsteg på 4x25wrms, pressar ur 2st 500w MTX Thunder 6000 10" samt ett stycket Arizona Eagle GC52 utan problem med att det slår ifrån eller så, har även Pioneer 2vägs 8" som rearfill!

En kompis hade samma problem som dig, han drev ett stort Alpine V12 steg med en 6mm kabel, steget var jordat via en högtalarkabel! hehe ;)

Byt kabel så fixar de sig!
jeppe_L
okej....får hopaps det, ska byta kablarna imorogn, det blir 2 st 25mm2 kablar, ett till var steg...så nu ska stegen nog få ordentligt med ström:)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Hur har du kopplat högtalarna? Att slutsteget klipper kan även bero på att impedansen på högtalarna blir för låg.

///Jesper
jeppe_L
J.Dredd: vad menar du? baslådan e kopplad med en sladd till slutsteget, inet så mycket man kan göra fel på väll?
Högtalarna inne i bilen går på ett annat slutsteg som inte stängs av.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Om du tex parallelkopplar 2st 4ohms högtalare så blir impedansen 2ohm. Kan va så att ditt steg klipper när det är bryggkopplat och impedansen hamnar neråt 2ohm.

///Jesper
jeppe_L
aha...hade jag ingen aning om...nåt man kan göra åt en sån grej??

men kablarna e ju för klena i vilket fall som helt så dom ska ändå bytas...
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Parallell kopplar man två högtalare till bryggkopplingen så att impendansen blir för låg så går säkringen! Ska den göra iaf!

Är steget stabilt i 2ohm så kan du t.ex parallell koppla 2st 4ohm högtalare per kanal, alternativt sänka impendansen med fler talspolar på högtalaren! Dock kan du inte parallell koppla 2st 4ohm högtalare till bryggkopplingen, impendansen blir då 2ohm, och den blir ännu lägre på själva bryggningen på nå vänster, jag är inte så insatt, men tror att för att göra så, så måste steget kunna köras ner till 0.5ohm! Minns inte hur det var nu, men nån mer kunnig väl dela med sig av sin kunskap?!

Glöm inte att det ska vara större kabel till jorden också.
För annars vinner du inget på att byta upp dig.

Har en 50mm2 till mitt steg=), dok inte i bmw, där fick det räcka med 21mm2...
Om man bryggar steget så "ser steget" impedansen som en halvering. Dvs 4ohm mono ses som 2ohm stereo av steget. Därför bör man inte lasta ner stegen mer än 4ohm mono då få steg är konstruerade för lägre impedanser än 2ohm stereo. 2ohm mono motsvarar 1ohm stereo osv... Det är inte så troligt att säkringen skulle lösa ut om man lastar ner steget för mycket, så koppla rätt från början istället!
Robsarve
Om de basarana är paralelkopplade på ett bryggat steg jobbar det alltså i 2 Ohm mono, det är inte alls säkert att säkringen i steget går för det, men steget kommer att vilja ha mängder med ström, och den strömkabel du har är för klen.

Eftersom du har en bandpasslåda så döljs en del av missljuden av portarnas filtrering, se till att inte spela så högt att det låter illa eftersom basarna då kan skadas eftersom du matar dem med en oren signal.

Kolla oxå att du justerat ingångsvolymen på steget rätt, det skall ligga precis så det inte distar när du har 95% av full volym.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
I det här fallet låter det ju inte som att steget får för lite kräm. Snarare att det blir överbelastat på grund av för låg impedans (paralellkopplade element och bryggat steg). Hade det varit så att det fick för lite ström så hade det bara märkts genom att steget inte orkade driva basen ordentligt. Att steget stänger av är antagligen en skyddsmekanism för att inte steget ska brinna upp.
1ohm (som det antagligen blir i denna kombination) är i det närmasten en kortslutning.

///Jesper
jeppe_L
Nu har jag bytt kablarna, till två st 25mm2, det borde ju räcka, men mitt problem kvarstår!!!!:(

vad ska jag göra??? ska ajg koppla om det på nåt sätt..eller?
Eller är steget för klent???
gr
350
grizzly
F11 BMW 530dM Xdrive Touring -15
Porsche 996 Carrera 4S -02
Nissan Qashqai -17
Låter snarast som någon var inne på att det kan vara basarna som är parallellkopplade och lastar steget för hårt. Kolla basarna, och seriekoppla dem om de inte är det redan. Det ger en betydligt bättre last med bättre kontroll.
Mycket här om låga impedanser osv, det mesta helt riktigt. men ändå bara siffror på ett papper mer eller mindre. I praktiken har t.ex en låda med två parallella 4ohms högtalare bara 2 ohms impedans vid en viss frekvens, oftast standard 1Khz. Sveper man lådan från t.ex 20-1000Hz så finns toppar och vad värre är dalar, en 2ohms låda kan lätt uppvisa under 1ohm vid vissa frekvenser, resultatet är lätt att räkna ut.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.