|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja i någon av testtemen har ju tom lyckats köra 6.9 0-100 med en 328 dvs 0,1sek snabbare är en 250 liters turbomaskin. 850R väger 1550 en E46 330i 1505 i tjänstevikt. E36 328 ? ///MVH Hasso Länk |
|
Om du kör mycket i arbetet och gillar bränslekonomi är ju en 530d säkerligen något för dig! Den är jag sugen på! Lättrimmad också p g a turbon! Skulle helt klart låta KCR ta hand om trimmet för typ 6-7 laxar... Tyvärr har jag inte råd med vägskatten på 6-8000 (beroende på utrustning - vikten) SNYFT... Finns från ungefär 12000 Euro i Deutschland, kolla på mobile.de - helt klart den största sajten! Men hur mycket kör du årligen? MVH Robban |
|
|
Men jag håller onekligen med om att det blir svårt att hitta låga miltal på BMW. Om det finns några såna skulle jag kolla upp milantalet RIKTIGT noga först hos BMW... Men det är ju inget argument för att långmilarna inte skulle vara skruvade iofs - men allt är en kostnadsfråga... |
|
|
Vad sägs om 220hk + 435Nm ur en Diesel!?! 8-DDD För 6900:-D Dessutom urkopplingsbar när du puttrar till Bilprovningen. De skulle bara veta... |
|
|
Hur störande blir "diesel-ljudet" egentligen ?? Helt klart en intressant idé.......!! /Martin |
|
|
Har läst att BMW bygger en av de tystaste dieslarna, men det hörs nog lite grann ändå - särskilt en kall vintermorgon gissar jag... Men när du sätter dig inuti är jag tveksam om det hörs mer, möjligtvis på tomgången främst när den är kall... BMW är ju kända för sin väl dämpade och behagliga ljudnivå! Kolla på teknikensvarld.com, de har nog testat den nån gång. Har dessutom svårt att tänka mig att trimmet från kcr.se skulle addera extra oljud - möjligen ett bredare flin! Hur långt körde du årligen förresten? MVH Robban |
|
| Kör drygt 3000 mil per år !! | |
| Förresten, hur är det med servicekostnader ?? | |
|
Bistec: Har kört en hel del 525 d (både automat och manuell) och kan säga dig att du kommer ALDRIG störa dig på dieselljudet. Det brummar lite mer än bensinarna men det stör inte, det är ingen dieselpassat vi pratar om. 525 D är ju betydligt klenare än 530 D i mellanregistret men jag uppfattade aldrig någonsin bilen som något annat än härligt kraftfull. 3000 mil per år borde innebära att diesel blir lönsamt för dig, lite grann beroende på hur dina bilvillkor ser ut. //Lövet |
|
|
Jag kan iaf säga som tröst att jag drar ifrån de flesta snurrbo SAAB:ar med min bil, 525!?...Jag har ett vrid på 235nm vid 3500 r/m om jag inte minns fel och 528 har väl ca 280 eller nåt... Allt hänger på vem som kör. Kan man gasa så hjälper sexan till mycket bra. |
|
|
Bistec: Var tvungen att göra lite grejer... Ja men då funkar väl 530d fast jag skulle ännu hellre vilja ha en 730d - gillar utrymmena på min 735 fast E38 är bra mycket snyggare än E32! och 730d är ju inte lika billiga som 530d. Fast det finns ju 5-kombi också! Tror att man ska ligga på runt 2000 mil för att dieseln ska löna sig! Du ligger ju på 3000 mil och man lär ju inte vilja köra mindre med en sån bil! 8-DDDDD |
|
magmo |
730D eller 740Diesel skulle ialla fall inte jag villja skatta för. Inte under 10k/år. Magmo maniac |
|
Generellt kan man väl säga att turbo ofta medför en högre servicekostnad men man kan ju göra enklare saker som att byta oljor och om man är händigt lagd göra det mesta själv, fast större arbeten brukar ta lång tid och t.ex. AC får/kan man ju knappt röra... Kolla runt här på forumet vart bästa/billigaste meken finns, om du bor i Stockholm så har tydligen någon i Huddinge riktigt bra rykte - har inte hunnit anlita honom själv än... Per Larsson Bil & motorteknik, Huddinge 08-711 06 87 |
|
Buspelle |
En 528 är en oerhört mycket mer komplett bil än saaben. Att det möjligen saknas några hästar gör inget därför att det räcker till ändå. Bytte själv från en S70 T5 till en 528a och även om Volvon defakto är lite snabbare - precis som Saaben troligtvis är - så är känslan att köra 528an mycket bättre. Just 528/530 har också kombinationen av tillräckliga prestanda och hyfsat god ekonomi. |
| skulle nog ta en diesel, för som jag har förstått så är bensinarna svårt att hänga på kcr trimmade dieslar pga deras enorma vrid | |
| Då har du förstått fel, såvida inte lastbilarna är vägarnas prestandakonungar. | |
|
Tror du att lastbilarna skulle funka med bensinmotorer? Snacka om bränsleförbrukning... Diesel har högre energinnehåll än bensin. |
|
|
Jimbooo: Du har gått på den moderna myten att vridmoment ger hög prestanda... Okunniga motorjournalister sprider ett flaskt budskap kring vridmomentets betydelse som allt fler verkar köpa. Nu senast var det ett test i Teknikens Värld mellan BMW 330cd och någon mercedesdiesel där skribenten vräkte ur sig direkta felaktigheter. Bland annat påstods att det är vridet som ger accelerationen och effekten som ger hög toppfart. Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Detta är en direkt lögn och är lika sant som att vatten rinner uppåt. Jag hör ofta bilägare som säger att deras bil är så snabb för att den har ett så högt vrid. Företrädesvis är det diesel- och turboägare som hävdar att det höga vridmomentet ger bilen fantastiska prestanda. De flesta verkar inte ha den blekaste aning om sambandet mellan motorns vridmoment och effekt. Det enkla förhållandet lyder: effekt (P) = vridmoment (M) x vinkelhastighet (w) En dieselbil jobbar på låga varvtal. Omformas formeln till: M = P/w så förstår de flesta varför en dieselbil får ett högt vridmoment! Det beror helt enkelt på att en hög effekt utvecklas redan vid låga varvtal. På grund av de låga varvtalen som en dieselbil jobbar på krävs en hög utväxling. Utväxlingen i en bil består av en växellåda samt en slutväxel. Via utväxlingen ges möjlighet att förändra vridmomentet. Formeln för det lyder: w(1)M(1) =w(2)M(2), där (1) och (2) är index för motor respektive drivhjul. För att en bil ska få goda prestanda krävs ett högt DRIVHJULSMOMENT, M(2). Detta får ICKE förväxlas med motorns vridmoment, M(1)! Formeln för att räkna ut drivhjulsmoment lyder: M(2) = [M(1) x w(1)] / w(2) Som bekant är dock momentet, M, multipilcerat med vinkelhastigheten, w, inget annat än effekten P. Således lyder formeln för DRIVHJULSMOMENTET: M(2) = P / w(2) Plötsligt är motorns vridmoment inte intressant för formeln! För att få maximal DRIVHJULSMOMENT, som tillsammans med hjulets radie ger den kraft som driver bilen framåt, krävs alltså så hög effekt (P) som möjligt samt så låg utväxling [w(2)] som möjligt. För att kunna ha låg utväxling [w(2)] är det lämpligt att ha en motor som kan jobba på höga varvtal. En motor som jobbar på 10000 rpm behöver bara hälften så hög utväxling som en motor som jobbar på 5000 rpm. Konklusionen av det hela är att motoreffekt tillsammans med utväxling är de intressanta faktorerna för att få en snabb bil. Det är till exempel ingen slump att en F1-bil har hög motoreffekt och jobbar på extremt höga varvtal, vilket möjliggör en låg utväxling. (Som kuriosa kan nämnas att vridmomentet (M) hos en F1-bil är runt 350 nm, alltså betydligt klenare än många gatbilar). Ett högt vridmoment hos en motor skvallrar endast om motorkaraktären, eftersom det betyder att en hög effekt levereras på låga varv. Nu säger alla skeptiker i kör, vridet är visst viktigt! Kolla bara på alla lastbilar! Ja, lastbilar har ett mycket högt vridmoment vilket innebär att de levererar enormt mycket effekt på låga varv. Fast det skulle utan vidare gå att driva en 60 ton tung lastbil med en F1-motor. Bara utväxlingen är tillräckligt låg... Skulle vara maffigt att höra en Scania krypa iväg med en vrålande V10 på 20000 rpm! Jag vet, det blev långt men jag vill så gärna upplysa alla som gått på vridmomentspropagandan i media. Detta är inga självklara grejor och det är säkert svårt att förstå vad jag menar men jag har försökt att förklara så gott det går. Tack för ordet! "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
Mycket intressant läsning Bjoerck!! /Simon |
|
Espen |
Bjoerk has spoken... RESPECT :) -Eppe- Born2XLR8 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.