AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.275

Bra klipp i en 528i E39 ?

Sida 1 av 4
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Hej ! Är ny här på forumet, hittade hit när jag sökte BMW info !!
Ska förmodligen byta ut min SAAB 900 Turbo Talladega mot en BMW 528 i efter års-skiftet.

Undrar nu lite grann om prestanda etc. Har läst om bilens prestanda men undrar lite om hur en 528 i står sig mot min chippade SAAB, kommer jag uppleva den som mycket slöare eller ??

Saaben har idag 230 hk 350 nm men inget vidare fäste pga. framhjulsdriften.

Vad jag skulle vilja veta är om det för inte allt för många tusenlappar går att få så där en 25 hk extra RIKTIGA ( inget dekaltrim tack ! ) i BMW:n och hur stor skillnad det då blir, kan man tex. få lite bättre vrid i mellanregistret osv. ??

Skulle vara mycket tacksam för lite seriös info ( inte inlägg typ: sök på trim etc.....! )

MVH / Martin
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Sugmotorer är inte trimvänliga utan större kostsamma ingrepp. Att använda sig av trimchip tror jag inte på, även om det skulle fungera brukar tillverkaren ange en effektökning på runt ca 10%.

Har du ca 50.000 kr över kan du låta ESS installera kompressor i 528'an, då får du runt 300 hk. Men då kanske det är bättre att köpa en 530i från 2001 med 231 hk eller en 540 (V8 på 286 hk).

En 528 (E39) har 193 hk original och gör 0-100 km/h på ca 7,5 sekunder, om detta är snabbt eller ej är upp till var och en att bedömma. Om det är snabbt jämfört med din SAAB har jag inte en aning om, 5-serien är inte bland de lättaste bilar som finns.

roadZter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Subjektivt kommer du nog att uppleva 528 som långsammare, då sexans motorkaraktär och bilens storlek maskerar effekten/farten ganska bra - det går snabbare än man tror när man sitter i bilen...!

En bra tumregel för sugmotortrimning (seriös) är att man får slanta en krona för varje hästkraft. (det brukar stämma förvånansvärt bra!)

Trimchip och sportluftfilter ger i princip ingenting, förutom hål i plånboken och mer smuts i motorn.
Skall du trimma utan överladdning lär du behöva nya kamaxlar, kanske andra kolvar och nytt grenrör etc.
Alla dessa mekaniska komponenter är inte helt billiga...

Rådet är nog att du skall provköra en 528 innan du bestämmer dig. (prova gärna 530, 535 och 540 med, innan du beslutar dig!)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Dr
113
Dr. H
540i -98
Du kommer bli besviken om du jämför med din turbo...satsa på en 540 istället och bli NÖJD!

/ Dr. H
Oj, en krona per hästkraft var billigt! ;-)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
ja, kan Johan fixa en sån trimmning så slänger jag gärna upp ett par hundra spänn! ;-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ooops!

Glömde visst några nollor!
1000kr per hästkraft skall det naturligtvis vara! :o)))

Mvh

Johan B:

Väd hände?? hade du olja under händerna när du skrev inlägget:))

Ps.Hur går det egentligen med du vet vad?
För att få bra drag och bra bränsleekonomi i 528an undvik automat!

/Simon
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Starre, jag hade smuttat lite för mycket på "oljan", måste varit dålig mineralolja för jag fick så ont i huvudet! ;o)))

Jo, det är på G!
Har haft semester och valt att ta det lugnt för en gångs skull!
Funderar på en digitalkamera och då....
(jag "skyndar långsamt"!) ;o)

Mvh

Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
En 540i är inte att tänka på och en 530i blir för dyr, den kom väl inte förrens -01 ?? Hade tänkt mig en -98 typ !!

Saken är att jag kör rätt mycket i jobbet och måste därför tänka på bensinförbrukning och försäkring etc.

Älskar komforten i E39, men frågan är om jag kommer att stå ut med att bli ifrånåkt av de flesta snorungarna i deras megastylade japsar vid varenda rödljus !!??

/ Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bistec, jag tycker att du skall försöka provköra en och bilda dig en egen uppfattning!

Om du kör mycket, är en 528i inget dåligt val! Det är en härlig "vägvagn".

Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
528an har en stor fördel mot SAABen som saknar ASWD :))
De är egentligen inte jämnförbara, BMW är bättre i allt utom Hästkraftsantal. Och det är riktiga BMWhkr och inga respiratorhästar :))
Sedan är 528 oslagbar när det gäller prestanda/bränslekonomi.
Jag vet att min polare upplevde sin 9000 CD 2,3 turbo "nånting" som var chippad som något snabbare , men det var ändå inte så stor skillnad när han provkörde min bil. Som Johan säger bilen är bra att dölja sin prestanda, pga den överlägsna komforten mot Saaben.
Åkte Saab 9-5 2,0 Snikturbo (150hr?) upplevde den som oerhört trött vid omkörningar mm. Men visst är SAAB ändå det mest trevliga vi har som tillverkas i detta land.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Johan B: Helt rätt.....jag ska såklart provköra en så snart jag får tid och möjlighet.

Ska bli mycket intressant att se om jag känner mig nöjd, man får väl offra lite av vridmomentet i värsta fall, man lär ju alla fall få bättre grepp från stillastående än med Saaben, det spinner ju liksom rätt lätt !!

Att dma av testresultaten vad det gäller chipning här på siten, verkar det ju trots allt inte vara helt meningslöst, nästan en halv sekund bättre 0-100 och bättre vrid i mellanregistret kan väl vara värt några tusen tror jag allt !!??
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Hasso: Tack !! Ditt inlägg stärker uppfattningen som jag redan skapat mig......en 2,3 Turbo chippad är lite vassare än min 2.0:a, så då borde väl skillnaden bli ännu mindre vad det gäller min saab och en 528 !!

Pratade nyss med en god vän som jobbar mycket med import från tyskland, han har en kompis där nere ( svensk ) som handlar med bilar, de samarbetar en del. Hanskulle reka marknaden lite i veckan, för att kolla lite priser utrustning m.m.

Han trodde det kunde bli lite svårt att hitta en -98 med så få mil som jag vill ha, typ max 7000-8000, men vi får väl se, vill helst inte betala mer än max 150.000:- när bilen står helt körklar i garaget, vad tror ni om det ??

/ Martin
Att vara kinkig med lågt miltal på denna typen av bil blir ofta dyrt då urvalet blir mycket litet eftersom dessa bilar normalt sett köps för att köras relativ mycket per år. Men men, du kommer säkert att hitta just DIN bil!

Sticker ut näsan lite och undrar vad det är för fel med överladdade hk....tycker det är underbart att köra en turbobil själv och känner trycket! Börjar BMW inte överladda sina bensinare blir de nog att betrakta som "det svagare alternativet" till Audi och MB om fem år, trist utveckling tycker jag.

/Simon
Finns ungefär 30st 528or årsmodell 1998 med mindre än 8000mil på se.mobile.de upp till 150 KSEK någon borde rimligen passa. Lycka till!

/Simon
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bistec.:En 528 IA varvar 3000 rpm i 170 kmh vilket varvtal har då din SAAB ?? En bekant forumdeltagare hade 240 kmh med sin standard 528IA i sportläge dvs en växel kvar :)) på autobahn.
Och den är inte spärrad vid 250 för den ska visst inte gå så fort.
Så visst räcker det till och blir över. men allt är ju relativt mot vad man jämnför med.Men sex är alltid bättre än 4 i alla lägen:))
Du kan köra 70-80 mil en dag och ändå bara vilja fortsätta.

///MVH Hasso
Länk

Den har sannolikt inte toppfarten på 5:ans växel när det gäller automatlådan. 250km/h klarar inte en 528, men man överlever ju ändå....eller kanske just därför :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
flåklypa: Det var femmans växel :)) Det finns en sjätteväxel osså :)) (Lockup) och den ökar säkert några kilometer till.
Mätaren visade 245 varvräknare 6000 rpm och rödmärkningen börjar på 6500.Så lite till borde det gått att klämma ur, tyvärr kom det visst nått ivägen, så det var dags att slå till bromsarna vad jag förstog. Själv har jag bara kört 200 som max (1 gång) men det är ju en bara nysning för 528an.
Sedan ska man inte glömma att det finns nedförsbacke och hemlängtan osså.
Vill tilläga Att jag absolut inte underskattar och nedvärderar SAABs turbomaskiner och deras motorteknik, för det är dom duktiga på.
Din 193 hkr 328 är bara 0,6 sekunder "långsammare" än en 850R med 250 hkr 0-100 (7,0) En 523i med (170hkr) 8,2. Så turbon är ju inte allt:))

///MVH Hasso
Länk

Sorry...visste inte att automaten var sexväxlad.

Nja, om min 328:a är 0.6 sekunder långsammare än en framhjulsdriven bil till 100 så vill jag inte veta hur långt efter jag är vid 200.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.