AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.004

Airbag lampan på en E46 ! Råd på hur man lokaliserar felkällan?

Sida 1 av 2
dr
172
draven
328i-98 E46
Har ett resett verktyg som jag kan "nolla" lairbaglampan med. Men jag har ryckt i kablar och bälte och den tänds inte men när jag kört en stund kommer indikeringen igen..?om det sitter någon på passagerar sidan. Så det enda som är säkert är att det är den stolen som strular. Hjälp? Om jag lämnar in den så är det inte säkert att dom hittar felet....
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
om du inte har bytt kablarna under stolen skulle jag göra det. det finns en reparationssats på BMW som kostar 300 kr, och sedan har du en timmes arbete framför dig. det var i alla fall felet på min E46!

mvh Johan
dr
172
draven
328i-98 E46
Tusen tack för det tipset.
draven: Hjälpte det att byta kablarna?

Hur vet man om det är kablarna eller sensormattan i stolen utan att byta ngt?

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Man kollar med ett diagnosprogram vilket som är defekt.
Antingen hos BMW eller annan verkstad med motsvarande diganosprogram.
Men har du resetat så tömmer du även minnet i bilen och kan inte se vad som är felet.
Har haft en större utredning om sensormattan se min dagbok och även.
Länk

///MVH Hasso
Länk
hasso: tack för info! Jag misstänker att man måste mäta upp allt för den bil det gäller för att vara säker. Resistans m.m. kan ju skilja mellan modeller, årsmodeller etc.
Annars hade det varit trevligt att bara handla en sockerbit, diod och kondensator och meka lite :-)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja när det gäller sensormattan så är det samma elektronik (canbus) till i stort sett alla BMW modeller , däremot så är det olika sensormattor, men det är nog mera för att passa stolen som den sitter i. Så simulering bör funka lika oavsett modell.
Kollade artn för de flesta from-95 och det tycks vara samma oavsett modell och år däröver.

///MVH Hasso
Länk
Okay tack! Jag tror jag gör ett försök.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ta först reda på om det är kablaget under stolen eller sensormattan innan du meckar nått.

///MVH Hasso
Länk
Will do :-)

Okej, det har blivit en liten paus i fixandet så jag har inte hunnit kolla upp om det är kablarna eller sensormattan.
Ser man på diagnosen om det är mattan eller kablaget, eller måste man gräva fram kablarna och kolla dem?

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

det är såpass enkelt att byta kablaget, att jag skulle göra det istället för att köra en diagnos. BMW tar jun några hundra för diagnosen, bättre att använda pengarna till kabelsatsen i så fall. Jag har bytt på några bilar nu, och det är lätt om man har lite erfarenhet. Det är tex MYCKET lättare än att montera en bilstereo!

mvh Johan
Ok, tack Johan :-)
Jag kan köra en diagnos för en hundring, men det kanske är lika bra att byta kablarna...

Förresten måste man väl ändå köra en diagnos för att släcka ned lampan? Den lyser konstant nu.

Erito: Om du inte känner till någon med en reset grunka
så är bmw enda lösningen.
Jag lämnade in min 328 på bmw, men min bältessträckar airbag löste ju ut. Och felet låg i mitt kablage under passagerar stolen.

Johan: De är en sak att köpa en kabel sats för att byta, men hur ska han veta under vilken stol felet ligger? Eller de är bara att prova sig fram?
Samt även om de är i kablaget felet ligger så vet han inte om de är löst eftersom lampan lyser konstant.

BMWCS Syd #05392
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har en klar poäng där Wendtan !!
Diagnos verifierar vilken detalj i systemet som är felaktigt, sedan byter man den och släcker lampan och det krävs två besök tyvärr.
Om man inte chansar och byter bägge kablagen under bägge stolarna och hoppas att det inte är sensormattan.

///MVH Hasso
Länk
:-)

Jag vet att det är passagerarstolen, det kollade jag på en diagnos. Men jag vet inte om det är kablarna eller mattan, för det ser man väl inte på diagnosen?

Jag byter kablarna och släcker lampan och hoppas att det räcker. Det kanske ligger under 'mektips'?

Förresten, om man skulle montera bakvänd barnstol vid passagerarasätet, känner sensormattan av det eller löser inga airbags där ut då? Egentligen måste man väl ta bort hela laddningen till airbagen för att vara säker... Inte aktuellt, men jag är ändå nyfiken :-)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo man ser om det är mattan eller kablaget till bältessträckaren.
åtminstone i Carsoft som jag använder, och DIS ska väl inte vara sämre. Sensormattan har samma codning som sidoairbagen och eftersom jag inte har sidoairbag så var det inte så svårt.

///MVH Hasso
Länk
Hasso: DIS är inte sämre. Tro mig :)

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
I det fallet så gör jag det :)) Problemet med DIS är oftast Operatören vad jag förstått.
Carsoft uppgraderas hela tiden och är inte långt efter saknar dock programeringsfunktioner.
(och gratis är gott du vet :))

///MVH Hasso
Länk
Ja de är mer än vad man kan säga om DIS :)
DIS är väldigt omfattande som jag förstår det på menystrukturen.

Men hur var de nu med den där svensksålda 330n som var 00:a :)

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fråga uppgiftslämnaren:)) = ägaren som inte vet vilken årsmodell han har :DDD

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.