AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.219

Klarlack mot poliskameror?

Sida 1 av 3
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
Hej hej jag undrar om de är någon mer som har hört att de kan funka me klarlack på reggskylten. för det lägger sig ju som en glasytta på skylten. har man tur så kanske de blikstar till så blir de bara en vit ruta.. ja har sprayat på minna i alla fall :) skadar ju inte.. Undrar om de är någon mer som hört de?
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Funkar nog bara med gammla släta skylten !.

Det går väl inte så fort med diesel ändå :-)

Mvh/ Daniel

Länk
Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Gamla släta skylten har väl redan en blank plastad yta så klarlack på dem lär knappast göra nån skillnad. Enklast är ju att testa att spraya skylten och bränna förbi en fungerande kamera och vänta på posten ett par dar... ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som en av alla skrönor som figurerar!

Annars kan man alltid göra som Castor skriver..... ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ett tag körde vi med "falska" skyltar på skoj. Gjorde egna reg plåtar fast med matt yta riktigt matt och inte i reflex meterial.

Klistrade på de släta plastskyltarna. Vet ej om det funkade mot ngt.. då vi inte lyckades få böter vid ngn laserkontroll... tror / kan inte tänka mig att det funkar ... enligt polis kan de mäta på vindrutan också.

Ang skåpen varför hålla på och klarlacka om du tvunget ska köra snabbt tejpa över skylten bara. Eller lägg den i bagaget.

lycka till med fortkörningen
Visa användare
76
Speeedy
Audi a6 avant -13
Mb 200kompressor -04
Kör utan skylt!
Kan vara värt risken att få böter pga det ifall man åker förbi såna kameror ofta..

Bmw-boy
Ang. laserpistol... Ni skulle bli förvånade över vad man kan mäta på! Och fort går det kan jag säga!

Jobbar inte som polis direkt, men jag har i vilket fall fått testa deras utrustning. Både avståndsmätning och hastighetsangivelse! Kan ju säga att det inte var vidare svårt att mäta avståndet till en helikopter en bra bit bort, inte heller att mäta hastighet på några bilar. Och man behöver inte direkt sikta på regplåten!

// Björn
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Kan man montere et spejl foran..?
Alien: Men de krävs en plan yta för att strålen skall studsa tillbaka och en modern bilfront är inte direkt nerlusad med plan yta.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Bruka sökfunktionen först fråga sen.
BMWCS Syd #05392
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wendtan, det behövs inte en plan yta för att laserpistolen skall få tillräcklig reflektion för en mätning. (Jämför förhållandet med en radar.)

Det enda som fungerar bra mot laserpistolen är en laserstörare av bra kvalitet och som är rätt injusterad. Dock är det inte lagligt....

Jag har också haft förmånen att prova laserpistolen (är inte heller polis!) och kan bara hålla med Alien! Den är mycket enkel att använda och man behöver inte rikta den mot nummerskylten för att få ett mätvärde!

Angående att "lura" kameraskåpen, är det enklast att bara fälla ner solskyddet! (eller hålla hastighetsbegränsningen...)

Mvh

Johan: Även jag har fått leka lite med trafik polisens kamera i samband med en övning i Lumpen. Vi fick bla sikta lite på våra leopard2 för att avgöra topphastighet i terräng osv.
Självklart är de inte svårt att få träff på en volvo 740 eller någon annan väldigt kantig bil. De är dock svårare att få träff på en lamborghini diablo eller liknande som inte är fullt så kantig. Kör du då dessutom utan nummerplåt blir de en klar utmaning.

De är inte lång stund du behöver träffa den plana ytan för att få ett värde tillbaka men polisen siktar alltid på nummerplåten eftersom den reflekterar väldigt bra.

BMWCS Syd #05392
Tu
114
Turbotomte
325 coupé -94 Twinturbo
klart som fan att det är enkelt! Hur skulle annars en snut klara av det??? ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wendtan, polisen siktar normalt sett först på nummerplåten eftersom den dels är tydlig (lätt att fokusera ögat mot), dels reflekterar bra och dels för att minimera risken för att skjuta laserstrålen genom vindrutan och få en reflektion från en bakomvarande bil.

Lyckas de inte med mätning mot nummerskylten riktar de normalt mot lyktorna, och då är det nästan aldrig några problem att få ett mätvärde.

Annars räcker det med de blanka och kromade ytor som finns i en vanlig front på en bil för att få mätvärde.

Leoparderna är lackade med en färg som skall dämpa/ta bort IR-ljus (vilket är det område som lasern jobbar inom), därför kanske det var svårare att få mätvärde på dem!? Dock är de rätt stora så det kanske var lätt ändå....
Tvivlar dock på att den färgen är lätt att få tag på för en "civilist".... ;o)

Själva tiden som man behöver "belysa" fordonet understiger med råge en sekund! (har inte exakta tekniska data i huvudet)

Givetvis är det svårare att mäta mot en liten frontarea än en stor, men inte ens en extrem sportbil är svår att mäta mot!

Mvh

Johan: En leopard på 55 ton som körde 110 knyck i terrängen är svårare än man tror att få träff på :)

Jag säger inte att de blir omöjligt att få värde på en sportbil med få vertikala ytor men de blir betydligt svårare iaf i teorin.

BMWCS Syd #05392
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wendtan, 110 knyck med en Leo???

De maxar väl strax över 70 km/h!!!

Måste varit nedförsbacke! ;o)

Mvh

gu
31
gurun
320i-93
Körde för fem år sedan med r-hoj förbi en ensam polis med laserpistolen riktad mot mig 120 på 90 väg men ingen åtgärd kanske är svårt att mäta på sån typ av hoj med enbart en liten strålkastare som plan yta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Läste om ett test som tidningen Bike (tror jag) gjorde för några år sedan.

Sportmotorcykel med påslaget helljus samt förare som "slimmade" tanken, var mycket svår att mäta mot.
Tror dock (om jag minns rätt) att de fick mätvärden, fast det var typ på 100meters avstånd.

Laserstörare var 100% effektiva om de var rätt monterade.

Mvh

ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Nu känner jag att jag måste kasta mig in i leken!

Om jag inte minns helt fel så ligger laserpistolensljus på 907 ångström, att få en reflektion ifrån reg skylten måste sådeles vara
den enklaste metoden, eftersom att den reflekterar ljuset, det torde då alltså vara omöjligt att få en reflektion ifrån en lykta på bilen, eftersom att det är omöjligt, testa gärna med en ficklampa,

- inte ser du ljuskäglan om du lyser mot lyktan?

"vitt ljus" som är synlig, och strömmar ut ifrån framlyktorna består av ljus av alla dess frekvenser, just därför blir det vitt,

Om man skulle vara finurlig nog och köpa sig ett kamerafilter som endast släpper igenom ljus med frekvensen 907 ångström, monterar dessa framför sina dubbla hella 3000 extraljus, och konstant kör med extraljusen på, så borde det vara en minimal risk att kunna få ett korrekt mätvärde på sin bil.

Reservation för frekvensen, och och just detta filter finns på marknaden vill jag lägga till.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En lyktreflektor reflekterar tillräckligt ljus för att få ett mätvärde om du lyser in i den! (testa som sagt gärna med att lysa in i en annan lampas reflektor framifrån)

Nummerskylten är helt riktigt lättast att mäta på då den är gjord av ett reflekterande material!

904nM tror jag att våglängden är i lasern.

Mvh

Johan: Leopard2 i de tillståndet vi körde dem med 1500 hkr MDU diesel gjorde kring 100 km/h. Att sen max rekomenderad hastighet är 80 km/h är en helt annan sak.

Tydligen är det en nerstrypt tysk stridsbåts diesel som normalt utveckar 2500 hkr.

BMWCS Syd #05392
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wendtan, det är möjligt att Leo2 gör mer än dryga 70 knyck!

Fort är det i alla fall när man ser dem komma farandes i terränglådan!
Att de kan sikta en rakt i nyllet hela tiden med den gyrostabiliserade kanonen gör inte situationen roligare om man står på "fel sida" om dem...!
;o)

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.