|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
bege, jag uttnyttjade min europlus när min dörr strulade. De bytte motorn till centrallåset, och även fixade de den där jävla dörrlisten som alltid går sönder(förarsidan). Det gick på runt 2tusen , men Bmw...Norrköping tog inte kostnaden, fick betala själv... Ok...jag tog kvittot och min garantiesedel, och skickade ner till en viss Herr Eiler som jag hade pratat med på telefon. 10 dagar senare satt pengar på mitt konto...så visst funkar det... Angående vad europlusen täcker råder tydligen skilda meningar, jag pratade med en tysk kompis och han hävdar att det täcker allt utom glödlampor och däck....låter nästan för bra, men jag ska testa att ta min service på europlusen. Jag har för mig att killen på firman i tyskland sa så också. Jag återkommer när jag har servat den. mrsixx |
|
|
Det blev nobben i Tyskland oxå, försäkringen gäller inte efter byte av ägare i Sverige och det var inte jag som köpte bilen i Tyskland så kan det gå /BG |
|
|
Det här hittade jag på nätet: Since 1 October the German BMWS dealers offer the new one year's complete warranty euro plus for used automobiles to 1998. It applies to all vehicles, which are bought with a BMW dealer and than seven years are not older. The euro plus warranty covers all mechanical, electrical and electronic parts. Excluded are only wearing parts and usual maintenance work. Full refunding of the material and wages costs is independent of the run achievement of the vehicle. As complete warranty contain it a right to exchange within eight days and be considered in completely Europe. In addition it includes the Inzahlungsnahme. That is, the dealer takes this used cars with a renewed purchase to usual market conditions again in payment. The BMWS used car warranty contain additionally the achievements of the BMWS mobility warranty. In addition count a towing in the case of a breakdown the assistance locally and if necessary and saving, taxi or rented car and overnight accomodation in the hotel. The used car customer receives thus the same achievements as the new vehicle customer. Man ska till och med få bärgning, åka taxi/hyrbil och i nödfall en övernattning. // CB. Aldrig mer färre än sex cylindrar ! |
|
|
Köpte en BMW i Tyskland nyligen och fick problem med termostaten. Skickade ett email till europlus@mondial.de och fick tillbaks ett "claim number". Sedan fick min lokala BMW-verkstad byta termostaten och jag betalade. Skickade räkningen till Tyskland tillsammans med mitt bankkontonummmer och fick pengarna insatta på mitt konto 2-3 veckor senare. Ganska smidigt faktiskt, trots att man får lägga ut pengarna själv. |
|
|
köpte precis en BMW av aukt. handlare i Tyskland. I priset ingick Europlusgarantin. Enligt bifogade handlingar skall jag vända mig till Realgarant vid ev. /Johan |
|
|
Detta verkar ha ändrat sig. Jag pratate med företaget "euro-plus garantie" i Tyskland. De sa att garantin bara gäller om man är bosatt i Tyskland. Se mina andra inlägg i ämnet om att jag i stället kunde pruta priset. Hälsningar Anders |
|
|
Fel, europlus funkar i hela europa, "europlus".......! Du måste dock själv ligga ute med pengarna. Lämna inbilen på en bmw verkstad och få ett kostnadsförslag på rep, detta faxar du sedan ned till europlus/ mondial, de svarar blixtsnabbt och täcker garantin detta så är det bara att köra, du får sedan betala och faxar sedan ned kvittot på repen tillbaka till tyskland sen har du pengarna inom 2 till tre veckor. Har funkat för mig 2 gånger utan problem, de är jättetrevliga i tyskland till skillnad från enskilda bmw verkstäder i sverige, som rent ut sagt är förbannat otrevliga, när min garanti går ut ska jag aldrig mer sätta min fot på en svensk bmw verskstad. Gör man bara som tyskarna vill man ska göra så är det inga som helst problem, det bara är så, the german way. |
|
|
Ja, det funkar väl för dom som redan har denna garanti men om du inte längre kan köpa/få till den när du (som icke bosatt i Tysland) köper bil på BMW i Tyskland så får man väl göra som Anders - pruta... Lite synd då detta var en trygghetsfaktor som motiverade det aningen högre priset hos dessa handlare. ___ //Ulf |
|
|
Jag kanske hade tur. Jag behövde inte ligga ute med några pengar iaf. Förenade Bil i Malmö fixade allt utom skadeanmälan till Realgarant, det var en vxllådan+svänghjul som var kass. /Johan Riktiga män kör sedan. |
|
|
köpte en BMW 330ci från en tysk BMW handlare för 2 veckor sedan och fick med ett års Europlus garanti, så nog finns den kvar, och förhoppningsvis funkar den om jag behöver använda den:) Mvh |
|
|
Nu var det så dax att testa att nyttja Europlusgarantin och se vad den är "värd". Bilen började gå som en "kratta" för ett par veckor sedan - lämnade in den på BMW som konstaterade att kamaxelgivaren behövde bytas(1950:- tot). Efter reparationen så mailade/faxade jag fakturan till Europlus i Tyskland som samma dag bekräftade att detta faller inom garantin. Fick ett skadenummer samt uppgift att skicka fakturan samt mina bankkontonr(IBAN+BIC) till den Handlare jag köpte bilen av. Har även från "min" handlare fått bekräftat att detta är en garantireparation som jag kommer att ersättas för. Har inte fått klart för mig varför handlaren behövde godkänna detta, och vem som betalade ut pengarna, men det är strunt samma, huvudsaken är att jag ersätts och fått vetskapen om att garantin fortfarande fungerar utanför Tyskland - bra att veta inför nästa köp:) Mvh |
|
|
Mycket bra att veta att den finns kvar:-) också bra att veta att verkstan tog så pass bra betalt för att felsöka och byta den. Vilket du ju glatt struntar i då du slipper pröjsa:) För den nyfikne så kostar givaren ca 700:- och det tar ca 20 min att byta den själv, lite beroende på hur stora händer man har och hur trångt det är i resp motorrum:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.