AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.255

någon som utnyttjat sin europlus-garanti?

Sida 1 av 2
mr
9
mrsixx
520i -99
hej..

Kommer med en fråga som varit uppe förr, men jag tycker inte att jag trots att jag använt sök.. hittat svar på mina funderingar.

Är det någon som lämnat in bilen på verkstad och utnyttjat sin Europlus-garanti.

Hur är gången för att få sina pengar via den.
Måste man sköta det själv eller finns det Bmw-firmor som är lite service-minded och hjälper till med det.

Träffade på en kund mottagare när jag bokade tid som inte var riktigt rätt man på rätt plats(jävla dryg) , men han hade hört talas om europlus, men den nej,nej det gäller inte här...sa han.

OK...nån som utnyttjat sin europlus, plz skriv och berätta.

freunde am fahren......
Jag har inte nyttjat Europlus men har efterforskat i frågan. Först och främst (det som jag föll på) måste du ha fått Europlusgarantin när du köpte bilen av en tysk handlare.

I Sverige akn du lämna in bilen du får betala alla kostnader och sedan får du kräva pengarna åter från Europlus själv. Verkstan kommer du inte att kunna få att göra det.

Jag hade lite kommunikation med dem för et par månader sedan och de var snabba på att svara. Jag har för mig att jag använde info@mondial.de men du kan också gå in på www.mondial.de.
mr
9
mrsixx
520i -99
Tack..tack

Jag fick europlus garantin av handlaren som jag köpte bilen av.

Han kastade med det när förhandlingarna om priset höll på att stranda.
1 år som ska täcka allt utom glödlampor och däck. (hmmm??)

Vi får väl se, nu på tisdag ska jag iallafall lämna bilen till bmw för att kolla upp en bakdörr, låset lever ett eget liv, eller lever inte alls....just nu går inte dörren att få upp, har inte bråkat något med den eftersom jag ska lämna den på tisdag.

Esa
Man behöver inte ligga ute med pengar, bara skriva en skaderapport så sköter BMW-handlaren resten. Jag har fått ut nya skivor och belägg fram när ratten vibrera men felet låg i en spindelled som också togs på garantin. Antenn förstärkaren likaså samt tre blinkers pga fukt. Jag tycker garantin missbrukas lite av BMW-handlarna. Dom byter först och kollar var felet är nästa gång.
mr
9
mrsixx
520i -99
tack...verkar helt ok..

Ska bmw -mecken skriva skade rapport eller ska jag?

Jag hoppas verkligen att de sköter det.

Var lämna du bilen?
Jag lämnar i Norrköping. där verkar de vara måttligt intresserade av att hjälpa till med Euro-plus grejor...
Kan tyckas konstigt för de får ju sina pengar ändå.

tack för svaret i allafall!!!
Visa användare
262
Biffen
Lotus Esprit S4
Lotus Europa S2
Jag fick min Europlus garanti med på köpet när jag köpte en E39 på Bilcentralen (BMW) i sthlm, under det året som den gällde hade jag inne bilen 3 gånger utan att det va några konstigheter med papper eller så.
Jag fick bussningar i bakvagnen utbytta, bromsskivor & belägg fram & sista gången en ny styrväxel.

Allt jag behövde göra va att visa upp mitt garanti papper så ordnade dom resten.

Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme.
mr
9
mrsixx
520i -99
ja...det verkar som det funkar på större Bmw verkstäder,Sthl,GBg, men jag får väl utnyttja munlädret lite för att övertyga dem om att sköta pappers-jobbet.
I vilket fall som helst, kommer jag att lämna bilen i morgon.

jag återkommer med rapport om hur Kneipbadens bil (norrköping)
sköter sig, kan vara bra för andra Bmw-frälsta att veta.

Tack...
eF
900
eFx
520d Touring -09
Tjena, läs mitt svar en bit ner i denna tråden --> Länk

Välkommen å maila om du fortfarande är fundersam efter det!

/eFx
EFx et.al. BMW Sverige har ju nu själva slutat med EUROPlus garantin som de sålde under ett tag. Jag kan lova att de inte är intresserade av att hjälpa dig med en tysk EUROPlus.

Jag har erfarenhet från Solna och Förenade Bil och skulle inte klassa dessa som "små" BMW handlare ....

Tysk EUROPlus = fixa själv. Har du däremot riktigt bra kontakt med verkstan kanske de gör det ändå, vad vet jag.
eF
900
eFx
520d Touring -09
Cool: Oktober 2002 nyttjade jag EUROPlus på BMW i Solna, och då blev t.om. dom förvånade över att BMW i Uppsala inte hanterade EUROPlus eftersom enligt det enligt Solna "är så enkelt att hantera". Men jag har ju inte använt det sedan dess som sagt, så jag ska inte säga något.. :)

Men, jag skulle bli uppriktigt förvånad över om dom nekar helt och hållet? Dessutom undrar jag om det är skillnad på svensk och tysk EUROPlus? Är det inte "Mondial" som hanterar det i båda fallen?

ThaMaztr, du måste ju kunna bena ut den här fisken!?

/eFx
eFx: Jag är faktiskt inte helt hundra på det där, men hos oss på BMW Solna tror jag iaf att man ska kunna komma in med bilen och få den fixad utan diskussion, men jag är som sagt inte helt säker.

///M
eF
900
eFx
520d Touring -09
Det var min uppfattning också, men tiderna förändras ju så de e inte omöjligt att något ändrats. Men du får gärna kolla upp det Maztr!

/eFx
mr
9
mrsixx
520i -99
mrsixx: Jaha så hade de fixat min bil, centrallås motor som byttes.

Det var väl ok,men euro-plus det fixade inte.
Fick snällt pröjsa för att få ut bilen.
de "hjälpte mig" dock med ett papper och telefon nummer som jag ska ringa och fråga var jag ska skicka mina krav.

Så nu får man briljera med skoltyskan igen...hehe

Nästa gång lämnar jag bilen på en verkstad som kan hantera europlus, lämna gärna tips om vilka som fixar det utan strul.

Tack för visat intresse i denna fråga..
Jag återkommer när jag har bråkat klart med tysken på europlus.

Jag vägrar att ge mig om jag så ska kräva gubben på Horn i tyskland som sålde bilen till mig. Bra firma förresten att importera ifrån, har tagit hem 5 bimmers via dem.

MrSixx
mrsixx: Det funkar bra med engelska också även om jag fick svar på tyska så är det iallafall lättare att läsa än att skriva ;)
mr
9
mrsixx
520i -99
ok...tack för det, känns lite lättare....

jag måste annars dra några bägare för att tyska glosorna ska komma fram ur minnet....

mr
9
mrsixx
520i -99
mrsixx. tack alla som hjälpt mig med råd och tips!

Jag har nu fått klart med min europlusgaranti.

keine probleme.

Jag fick tag i en kille på försäkringsbolaget han tog min anmälan.

Det jag behövde göra var.

skicka in till honom i brev.

Kopia på mitt europlus-garantie, faktura, ihop med ett schadenr:som han gav mig.
och givetvis mitt bankkontonr, swift-code och bankens namn och adress..

Sedan skulle det lösa sig sa han, har i och för sig inte sett pengarna på kontot.

Han sa att europlusen täcker allt , utom däck och glödlampor under tiden garantin löper(12mån för mig) så det är bara att hoppas man hinner med en inspektion 2 på den perioden.

Tack för era svar...hoppas att man kan hjälpa till med något nån gång för att återgälda...

mrsixx
eF
900
eFx
520d Touring -09
mrsixx; Undrar bara var du lämnade in bilen någonstans? På vilken BMW-verkstad d.v.s.?

/eFx
eF
900
eFx
520d Touring -09
Förresten, täcker allt? EUROPlus kan väl inte täcka typ bromsskivor och belägg eller andra liknande normalslitage?

/eFx
mr
9
mrsixx
520i -99
eFx.....jag lämnade bilen i Norrköping, Kneipbadens bil...

Hyfsad service, lite sur på telefon den ena kundmottagaren..det finns två den andra är skit trevlig....

Jo....den ska täcka allt....som en ny bils garanti säger tysken på europlus, verkar för bra för att vara sant, men jag har en tysk kompis och han bekräftar at så är fallet.

Enda strulet är att man måste ringa och fixa ett skade nr, men det kan man ta om man slipper pröjsa....

// mrsixx
be
37
bege
530d Touring -00
Var idag på BMW Göteborg för att kolla upp om min tyska Europlus täckte reparation av nån skorrning när man svänger (hjullager ?)
Hur som helst lät de meddela att "Vi befattar oss inte längre med tysk Europlus över huvudtaget", då de hade haft problem att få betalt från Tyskland.

Blir väl tvungen att kontakta mondial direkt. Hoppas de är bättre på att betala mig än BMW Göteborg...

eFx: Bromsskivor -belägg eller trummor innefattas ej enligt "Die Bedingungen der EUROPlus Händlergarantie von BMW"

/BG
Detta borde väl påtalas för BMW i München att "deras" verkstäder i Sverige vägrar ta deras garantier.... tror att en BMW åf är en BMW åf är en BMW åf vare sig han ligger i München, Flen eller Lissabon så har nog BMW AG tänkt sig sin Europlus garanti

Det är ju trams att du skall betala själv för att BMW i Mölndal är dåliga på att få in sin fordringar från vart det nu är Europlus garantin kommer ( tyder väl mer på dåligt med pengar om BMW Mölndal inte har råd att ligga ute med pengar tills dom får betalt ...)

Men har du köpt bilen hos BMW åf i Tyskland får väl du påtala detta för honom så får han kontakta BMW Mölndal ( eller hos nån obersturmbandführer på BMW AG som sköter Europlus garantier..) att BMW i sverige inte kan hålla det han lovat dig genom Europlus garantin

Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.