|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger, jag letar E46 Touring 00-02, vad bör man se upp med? Tar även gärna emot tips på fina bilar. Tack på förhand. | |
|
Hubbe: Jag har inget specifikt för tourningen men eftersom de är en sedan med ryggsäck så kommer här lite saker att se upp med. *Länkarmar (Nya varianten med perforerade håll skall var monterade, detta är dock ingen garanti för att de håller. *Termostat/termostathus (borde vara av den nya varianten på de årsmodeller du nämner dock) *silentblocksbussningar kan vara på bommen kring 10 k mil *oljud från oljepumpen, mindre raspande ljud som är ett fabrikationsfel på oljepumpen, Dock ett sk skönhetsfel. *Vattenpump , missljud? Byte på 3-10 k milare är ganska vanligt *missljud från elhissar *central lås problem *Galvsläpp eller Rost som jag kallar det. Detta tar dock bmw sitt ansvar för om bilen är yngre än 6 år. Detta ovan gäller M52TU och M54, de 4 cyl motorerna vet jag inget om. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
| Det vanliga på E46; glappa länkarmar, termostaten, knarrande fönsterhissar. På touring även bakluckans gasdämpare. | |
|
4cyl är ändå inget alternativ... Tack för svaren. Så rost är ett problem på dessa, hmmm jag hatar rost, kanske ska byta märke...... |
|
| wendtan: Det var ingen dålig lista det..... :-) | |
|
Rocky: Nej de är inget man vill förvänta sig på en bilmodell som funnits i 5 år. Men efter att ha sonderat terängen i höstas och m-testat ett flertal bilar så är de min erfarenhet. Hubbe: Rost är självklart inget man skall tolerera på en E46 Men de förekommer, dock när de förekommer så byter bmw ut hela kaross delen och lackerar den totalt kostnadsfritt. De som verkar vara mest problemrelaterat är:huv, bagage, och dörrar. Jag blev fruktansvärt förvånad och hoppas innerligt att de bara är problem med vissa kaross delar och inte hela bilen. Rostskyddet på senare e36 var rikitgt bra och man borde kunna förvänta sig minst lika bra skydd på e46 tycker man. De rör sig ju inte om genomrostning utan snarare små bubblor som dyker upp under huvens framkant eller under dörrar osv. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
wendtan: Det är sådana här faktorer som gör att man inte vågar köpa en e46:a. visst bmw åtgärdar det mesta kostnadsfritt, men den dagen de slutar göra det skulle inte jag vilja stå där med en e46. Har bmw för övrigt samma goodwill-garantier för importerade som för svensksålda. Nu blev detta tyvärr lite off-topic. Mvh Rocky |
|
|
Svaret på din fråga får bli Nej. Rostskyddsgarantin fungerar bra på importbilar men övrig Goodwill verkar vara svårare på importvagnar. Att inte våga köpa en bil för att sådana problem finns är fullt förståeligt. Problemen måste vara lösta på vagnar från 00 och framåt men man vet aldrig. Galvsläpp vet jag har förekommit på bilar efter 00 samt även länkarmsproblem. Bilarna isig är underbara att framföra och eftersom jag äger den första årskullen av e46 så kanske min bil varit lite i barnsjukdommarnas förlovade land. Har haft: galvsläpp,termostat haveri, och något mindre elfel. Tycker inte de är så farligt eftersom bilen i sig är en riktig fröjd att framföra. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
| Ja man får se vad det blir, kanske en femma? eller en 3:a. fanken vad svårt det är att bestämma sig..... | |
|
Hubbe: Samma galvsläpps tendenser finns på femman (e39). Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Wendtan: FW23? Varför inte FW25/P83? =) ///Egget Länk |
|
|
Egget: När ja köpte min FW23 på Ringens förra f1 lopp så använde man fw24 men den var inte släppt som modell. Kan tillägga att skalan är 1:18 och de är Ralfs bil. Finns FW25an att köpa redan? Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Wendtan: I skala 1.43 har jag sett, så större finns säkert att få tag på oxå =)Länk ///Egget Länk |
|
|
Egget: Okej. på deras officiella site hittar jag bara FW23 I skala 1:18 men FW24 I skalan 1:43 Fw25an hittar ja inte. Länk Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Men va faan, ska inte en BMW hålla rosten borta längre än 6år.... eller de klarar ju tydligen inte ens det, bara garantin är så lång... Audi, VW, Toyota m.fl garanterar ju 12år, endast Hyundai har så kort tid som 6års garanti. Riktigt uselt faktiskt. |
|
|
Hubbe: Självklart har du helt rätt. Min granne har en Hundai som är 3 år gammal där en skärm är helt genomrostad. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
Var och tittade på en 328T 00 SV-såld med 4500 mil på mätaren. Bra skick, en ägare, länkarmar bytta mkt utr, inkl skinn/klima. 17"+16" Xenon m.m. Den var omlackad bakskärm bakdörr och ny kofångare bak pga viltskada, men det var BMW som gjort jobbet och inget man kunde se. Vad skall man betala för en sån? Sen var det en sak, det saknadas vatten när jag lyfte på locket, pinnen låg mot en torr botten, men bilen varnade inte för låg nivå? Var kan man lämna in bilen för lite noggrannare kontroll? (med en ganska snabb tid). (sthlm) |
|
|
Hubbe: Har inte stenkoll på touringmodellerna men 195k +-10?. För bra skick dvs. Snacka med perre B&Mteknik, 087110687 han går igenom hela bilen på nolltid och är en fackman han åtgärdar även allt på en gång. Mvh Asken |
|
| Tack för snabbt svar. Det var ungefär där jag hamnade i pris vid första diskussionen. Skicket var bra, men visst fanns en och annan skavank. Bla, så var motorhuven lite knölig, små små dippar i plåten här och var, inget man såg utan att lägga sig över huven och försöka få rätt ljus, men ändå? | |
|
Hubbe: Bucklor är inget som är kul och ha och göra med, men Cardent verkar vara duktiga på sånt. Pruta lite till när du konditionstestat bilen och se var du hamnar. Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion. Bruka sökfunktionen först fråga sen. BMWCS Syd #05392 |
|
|
318 med valvetronic kom ju 02. Är sugen på att skaffa en sådan Touring. Känner mej nöjd efter att ha provkört. Nu undrar jag hur det är med driftsäkerheten och barnsjukdomar på dessa motorer. Gjärna verklig bränsleförbrukning också. Mvh LEF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.