AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.396

Era åsikter om turbo

Sida 8 av 8
mAnGe-9: Jo men du har fortfarande sjukt dåligt fäste i starten med FWD, vänta tills du kommit upp i högre hastigheter.. Inte för att förvirra dig eller andra, men jag föredrar också RWD.

M-femman: 3.5-an har 315hk original.. Vet inte riktigt vad Unichip innebär, men 20hk enbart med hjälp av det låter lite konstigt på en sugmotor.
Ja det kanske stämmer att nyare Volvo inte håller samma kvalitet som äldre. Men det vore ju iofs konstigt om en bil INTE slits efter 12k mil på bara ett år.

Våra budbilar är Mercor, och dom rullar ca 10k mil per år.. Och dom slits väldigt fort ut. Ändå anser jag att Merca är ett kvalitetsmärke.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Perran_: Till skilnad till V***o och SAAB mfl så har inte BMW "glädje siffror" när man anger antalet hk snarare tvärt om.
Unichip kan du läsa om i massar av trådar här på forumet. Innan mappningen bänkar man också så man ser resultaten och på min bil var det 320 hk, 5 mer än vad BMW anger. Ganska bra av BMW efter 18500 mil!
Vad "tjänar" ett Volvo och Saab på att ange glädjesiffror?

I mitt fall med min Volvo verkar det vara tvärtom, eftersom enligt regbeviset har jag endast 156hk. Men jag kör ifrån t ex 325 E36 utan större bekymmer. Och som jag skrev tidigare är det inte mycket gjort på min.

Fast`n Loud Turbo Proud.
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Ok! får man fråga vad du har för volvo som har 156hk ? och kör ifrån 325 E36? vad gör din bil 0-100 på då? orginal alltså!!!!!

Min förra 325 E36 körde jag ifrån polarns på jobbet Volvo v40 2,0T chippad av Autotech till 215 hk! den tog jag utan större problem ju fortare det gick desto mer kom han efter!

M.E
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Sen beror det även på vem som kör bilen också! vissa kan helt enkelt inte köra!!!

M.E
Perran_: fråga tillverkarna. Detta har tagits upp i Teknikensvärld ett flertal gånger. Även de som mappade min bil berättade att många blev mycket besvikna när deras bilar kördes i bänk och sanningen hamnade på svart och vitt!
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
det ska inte vara turbo orginal...det ska höras om någon har turbo konverterat.....hehe typ sahlin kilander ticco med flera....det hörs ju när de kör.....grymt!!!!

///325///
Er
9
Erol
BMW 320 -84
Citerar:

Om överladdning är framtidens melodi så förstår inte jag varför det redan används fullt ut. Tekniken finns ju och är inte särskilt svår för en biltillverkare att använda sig av.

Svarar:

Överladdning ÄR framtiden!

Se bara hur många biltilverkare som bygger turbobilar idag jämfört med 10-15 år sedan...

Ett annat exempel, Saab har tagit fram en 1,6 liters 4cylindrig motor (med kompressor = överladd) på 225hk och har en bränsleförbrukning på ung. 0,65l/mil. Vilka sugmotorer kan mäta sig med en sådan???

Mvh Erol
Mange-9: Jag har en sen 88-a med en B230FT med elektronisk insprutning på 156hk (med kat). Nästan exakt samma motor som sitter i 940 turbo (165hk).

0-100 original har jag ingen aning om, borde inte vara överdrivet snabbt direkt.
Men den är ju inte original nu..

Fast`n Loud Turbo Proud.
ta
76
tax
M5 Touring -94
Det var nån BMW-talesman som på frågan om det skulle bli några turbo-motorer svarade ”våra kunder förväntar sig sofistikerade motorer så det blir det inte”.

Tycker jag är hel-rätt, man gör helt enkelt inte roliga och "sofistikerade" motorer med turbo.
ta
76
tax
M5 Touring -94
Kompressor är en annan sak. Då sabbar man ju inte avgasljudet och fördröjningen är inte så farlig.

För att besvara ursprungsinlägget så måste jag först och främst säga det att huruvida turbobilars fördröjning är bra eller ej är ju helt och hållet en smaksak. Personligen så älskar jag turbomotorns egenskaper även om mycket lagg inte tilltalar mig egentligen. Dock är det ju som med allt annat, man får kompromissa och välja "the lesser of two evils".

Det hänger ju även på hur du tänkt bruka bilen. Jag brukar min effekt mestadels för omkörningar och då har jag inga problem med den lilla fördröjning som finns. Det är också en vanesak. Om man vänjer sig vid en turbobils egenskaper så lär du dig också att njuta av den utan att hänga upp dig för mycket på dess negativa egenskaper.

Att vridet i mellanregistret skulle "döda" hästkrafterna på topp är helt beroende på applikation. Man kan mycket väl plocka ut massor med effekt vid 7000 rpm med en turbospis. Allt hänger på att rätt komponenter väljs för det ändamålet och att han som sköter ettor och nollor gör ett bra jobb. Vi kan ju fortsätta på jämförelsen med SAAB. PA Johansson heter en kille som äger en 9-3 av värre kaliber. Han har varvstoppet vid 9500 varv och de 750 hästarna ligger ganska konstant från 7000 varv och uppåt. Nu är detta ett av de mer seriösa byggena, men som sagt, det går att plocka 100 nm vid 3000 rpm, eller 400 nm, det hänger på vilja och utrustning. Det hänger på mer än motorns grundkonstruktion. Dock är oftast tanken med turboladdningen i de vanliga Svenssonbilarna att omkörningar ska gå snabbt utan att växla och varva en massa, då Svensson av någon anledning tycks allergisk mot den körstilen.

Som någon tidigare skrev så ska bränsleförbrukningen i teorin minska vid användande av turbo då den höjer motorns effektivitet. Dock är det ofta så att det används onödigt mycket bränsle för att kyla motorn istället för att montera en riktigt effektiv intercooler. Turbons storlek väger också in. En större turbo ger mindre värme, men å andra sidan andra nackdelar så som senare laddtryckskurva. Det är alltså ett vågspel mellan materialvalen, pengarna, utrymmet, effekten, vridet och den tänkta applikationen. Avgaskrav är ju också något som biltillverkarna måste ta stor hänsyn till. Det är därför inte så lätt att på rak arm säga att en turbobil är törstigare eller ej. Det beror helt på vilken typ av körning som jämförs. Så även vilken typ av bil osv.
Dock kan sägas att för normalt Svenssonbruk är en turboladdad standardbil snålare än en oladdad dito. Något som snabbt kan ändras beroende på körstil och användningsområde.

Någon här påstod att bilen blev törstigare för att den var chippad. Detta är inte en sanning utan modifikation. I grunden är ju vitsen med chippning att man optimerar tändläge och bränslemappar i förhållande till en särskild typ av bränsle. Detta tillåter då motorn att förbränna mer effektivt, med en lägre förbrukning som följd. Givetvis innebär den mesta mjukvarumodifiering att man fetar på med bränsle för att kunna öka laddtryck i turbobilar. Det i kombination med en viss körstil får ju till följd att förbrukningen stiger. Speciellt om inte hårdvaran matchas utan man pressar den befintliga till gränsen. Då måste man således använda bränsle för att kyla.

Jag anser att "min" tuner gjort ett gott arbete då jag förmår köra min 300 hästars 9-5:a på 0,65 blandad körning. Visst, lätt högerdoja, men ändå. 135 km/h motorvägskörning, med full bil avklaras på runt 0,8. Inte alltför dåligt med tanke på den tillgängliga effekten och bilens vikt.

Att en turboladdad bil alltid skulle vara långsammare i höga hastigheter är inte heller sant. Över 260 blås med steg 1, vilket innebär ca 225 hk och 330 nm i vrid med 3 pers i bilen tycker jag inte är fy skäms (för att vara en usel turbobil). Jag har inte vågat prova med nuvarande effekt, men det lär ju inte gå långsammare iaf.

Missförstå mig rätt nu grabbar. Jag är inte här för att hacka på era bilar. BMW skulle jag mycket väl kunna köra och att M-serien är en outstanding sportbil råder det ju ingen tvekan om. Dock är det ju så att de kanske inte passar alla, varken prismässigt, eller till det bruk som man tänkt använda bilen till. =)

Mvh Stoffe
52
447
528:n
528i -96
Hej Saab ägare! Säkert en toppenbil med 300 HK att handskas med! Dock så skrev Du väl fel med 0,65 blandad körning. Det betyder runt 0,5 liter milen landsväg....Går nog inte att chippa en bil till att gå riktigt så snålt. Blandad körning är för många mest landsväg, vilket är fel räknesätt då bl. körning kräver stadstrafik och lite stopp då o då.....= 0,65 är inte ens teoretiskt möjligt!
Vi pratar väl bensinare? 300 HK i dieselversionen är ju ännu tuffare att få ut......Vänliga Hälsningar!!!!
Skrev fel? Nja. Det beror hur man tolkar definitionen av blandad körning. Det var inte ren landsväg, även om mesta biten var det. En 90-väg som passerar genom några mindre samhällen med trafikljus. Kanske inte helt ärligt att kalla det blandad körning, men å andra sidan inte helt rätt att kalla det landsväg heller.

Ja, en vanlig bensinare är det. SAAB 9-5 2,3 ltt med Aerospec. samt Ferrita avgas och annat insugningsrör. Sedan är ju mjukvaran också uppgraderad förstås.
Det är ju inte så lätt att mäta upp förbrukningen på ett 100%-igt sätt då man sällan kan hålla högerfoten i styr någon längre tid. Faktum är dock att jag aldrig tankat den över litern per mil. Oavsett vilken typ av körning som förekommit. Givetvis drar den väl över litern vid hårdare körning, men för normalt bruk går den väldigt snålt för att vara en stor bil med 300 hk och 440 nm.

Effekten finns då den är dokumenterad i rototest. Som jämförelse kan sägas att 100-150 avklaras på 4,8 sekunder.

Mvh Stoffe
Stoffe: Kanon att du redogör hur turbobilar fungerar. Klockrent inlägg.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Så rent teoretiskt så skulle min gamla hederliga SAAB 9K från ´96 med 200 std hästar dra mindre soppa om jag trimmade den lite milt? För hitentills har jag INTE någon gång kört den under 1L/mil. Jag har ju dock ägt den rackaren i 2 år och kört ca 5000 mil under den perioden. Jag kör förvisso väldigt blandad körning och gärna med tung högerfot ;-) . Okej, HELT standard är den väl inte då.. Sportfilter och 3" JT helsats med sportkat är ju också monterat, men orörd mjukvara.
Den går INTE billigt, men den är trevlig att köra.. Btw.. Till salu är den med. Till förmån för..en.. ehhh.. BMW av något äldre modell..

Och med det sista sagt lär man väl bli lite uthängd kan jag tänka mig ;-)

Väl mött på vägarna grabbar (och kvinnor naturligtvis)
RacingEdition>>>

Du har garanterat nåt fel på bränslesidan om den drar så mycket!
MAP-sensor, lambdason, vevaxelgivare m.m. kan vara fel på.
Min har aldig någonsin vart över 1l/mil annat är korta stunder.
Och då är min 3år äldre.
Så ta och felsök är mitt tips!
(fast om man kör blandad körning mycket med tung högerfot så kaaanske man kan få de siffrorna?)
M.V.H.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.