AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.392

Era åsikter om turbo

Sida 1 av 8
von_lowenadler
Jag är lite nyfiken på vad ni gillar turbo! Det verkar ju vara något som Alpina litar på. (samt Saab, Porsche, Maserati...)

Min åsikt, efter att ha kört "nya" Volvo V70 T5 (250 hk, manuell 5 vxl) varje vecka i snart ett år nu, är att turbo borde förbjudas. Maken till körglädjehämmande pryl har jag aldrig skådat!

Problemet som jag ser det ligger i den eviga fördröjningen från gas med foten till kraft i ryggen. Bilen sticker helt enkelt aldrig iväg när man önskar att den skulle göra det.

Gång på gång gör jag max-ax från 0 till kanske 70, för att kolla om det verkligen är så illa som det är... det är det! I med ettan, gasen i botten, bilen börjar försiktigt röra sig i en halv sekund för att sedan - efter turbons insats - dra igång rejält med lätt hjulspinn som följd (bilen är framhjulsdriven). Varvtalet är vid 6000 (här börjar det röda), tvåan rycks i, med visst besvär (seg låda). Nu kommer den riktiga chocken: bilen står mer eller mindre stilla i vad som verkar vara en evighet! När jag har gråten i halsen, börjar turbon väsa igen och vips drar bilen vidare som ett gummiband... och så vidare.

Som liten trodde jag att turbo var synonymt med starka, sportiga bilar. Nu vet jag, att när det gäller Volvo, är turbo synonymt med tårar - och det är inga glädjetårar! Glädjetårar får man när man märker vad morsans lilla Volvo 460 presterar; inga ord är starka nog för den gasresopons 460:n betingar! Att den är rätt svag i övrigt är en annan femma...

Vad jag nu önskar höra är era egna åsikter, inte minst från er som kör / har kört BMW Alpina med turbo! Är Alpina också så här sega - förlåt - LUGNA i karaktären? Och hur är responsen från "vanliga" BMW? Själv har jag bara kört 316 Compact och det var så länge sen att jag har glömt hur den var.

Hälsningar!
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
Min Alpina har den karaktär som åtminstone förr var typisk för bilar bestyckade med större turboaggregat. Innan laddtrycket börjar byggas upp händer inte mycket (min BMW 318i känns rappare på de riktigt låga varvtalen), men omkring 2800-3200 rpm börjar det hända saker. När du når fullt laddtryck omkring 4200 rpm känns det som att sitta i ett startande flygplan. Detta upprepas på varje växel, eftersom att jag när jag växlar upp hamnar strax under det varvtal där laddtrycket byggs upp.

Jag tillhör dock dem som har blivit riktigt förtjusta i ketchupeffekten. Däremot skulle jag gärna vilja att den byggde upp laddtrycket tidigare (säg cirka 2000 rpm), så att man skulle kunna möta början av laddtrycket när man växlar upp.

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
Pröva att köra en B10 BiTurbo eller åka med i en sådan vagn. Där är det ingen ketchupeffekt. Den drar jämt och fint hela vägen i registret för att öka lite extra vid knappa 4000 varv.
Jag har en chippad S..B 9-3 Aero sill salu.
Prova eller köp den så ska du få känna hur en riktig tubobil ska gå.
Köp helst den så jag kan köpa en riktig bil,och inte behöver prata saab.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
von_lowenadler:
Anledningen till att bilen kan kännas lite bångstyrig och motsträvig är för att skydda sig mot klantskallar bakom ratten. Bilen släpper turbotrycket vid växling för att spara lådan och är momentbegränsad på ettan och tvåan för att minimera hjulspinn och minska påfrestningar på drivaxlar och växellåda.

En framhjulsdriven turbobil är inte den ultimata busbilen vilket jag tror att du tyvärr fått intrycket av. Bilen ifråga är mer en landsvägskryssare med rejäla omkörningsresurser. Lägg i trean vid 100 km/h inför en omkörning så förstår du nog vad bilen är till för...

Samtidigt, visst finns det bättre bilar men man får ju inte allt för 350 k. Jämför med vad en likvärdigt utrustad 530i (som inte hänger med i acc) kostar. Den nya går väl på kring 600 k om man ska slippa veva rutorna själv ;-)

En lösning om du vill slippa att turbon stannar vid växling är att chippa bilen och byta till öppet luftfilter. Du byggs trycket upp snabbare plus att bilen inte dör mellan växlingarna. Men då jäklar får du inte vara någon läppspelare bakom ratten för om du lägger i fel växel och släpper upp kopplingen med fullt turbotryck kan reparationskostnaderna göra att du lika gärna kunde ha köpt 530:n från början....

//Lövet (gillar turbotryck)

von_lowenadler
Lövet: intressant kommentar. Jag förstår precis vad du menar, T5:an är ju hyfsad på 3:an i 100 km/h... Vad som fortfarande irriterar mig är dock att oavsett fart, varvtal och växel piskar Volvo 460 (med rötter i 70-talets DAF!) Volvo V70 T5 när det gäller tiden från tryck på gasen till kraft i ryggen.

Vill tillägga att bilen inte är min utan min fars. I morgon byter han till S80 2,5 T med 40 hästar mindre och 10 Nm mindre. Den ska dock vara starkare på låga varv, så det är väl bara att hoppas :-) dessutom har den aktivt chassi och 18" hjul så man kanske blir glad i kurvorna i alla fall!

Hälsningar!
Jag tycker personligen att ketchupeffekten är grymt underhållande om man är van vid det och gasar tidigare vid t.ex kurvtagning.
Dock är det väldigt irriterande om du plötsligt måste gasa till för att köra om en bil och liknande händelser och "inget" händer.

Dock är mitt primära val en Biturbo maskin, den är så flexibel och användbar i alla register på vilken växel som helst vid nästan vilket vartal som helst, helt underbart!
Har erfarenhet av 996 Turbo som ju är en dubbelturbomaskin men den har fortfarande ett ytterst litet turbolag som jag tycker iallalfall.

Kör u oftast med Sportknappen intryckt på E46 M3:an och då har du ju otroligt responsiv gas + sugmotor vilket gör att svaret på de riktigt låga varven är definitivt till M3:ans fördel.

Över 50-60 km/h är det inget snack att 96:an är som ett spjut och drar hela vägen efter det .... så det är helt klart dubbelturbo som gäller som några ovan skrivit.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
von_lowenadler:
Övertyga far din om att åka till exempelvis TME, BSR eller Autotech och chiptrimma bilen samt byta avgassystem. Bilen kommer att ladda mycket mer men framförallt tidigare. Skillnaden är enorm, jag vet. Dessutom kan de också (om du ber om det) ta bort den spärr som gör att motorn slår ifrån om man bromsar och gasar samtidigt. Med den borttagen kan du gå på gasen lite grann och bromsa lätt, stämpla sedan på och släpp bromsen så har du trycket redan uppe.

Att Volvo 460 skulle ha kortare "spool-up" (tid från gas till turbon börjar ladda) än V70 T5 är bara en illusion orsakad av att när väl T5an laddar så kommer det mycket mer.

S80 2.5T kommer du knappt märka att den är turboladdad så lite laddtryck har du i bilen. Du kommer bara märka att bilen har ett kalasbottendrag men ingen toppeffekt. Mycket likt Audi/VW/Skodas 1.8 Turbo maskin

//Lövet

Har erfarenhet av min ex T4 och kompisens S2... S2'an är underhållande, men synd att det är turbo:( -ROLIG PÅ VINTERN:)

T4 är en väldigt bra/billig familjebil, men motorn är tråkig.

Köper antagligen aldrig en turbo bil, eventuellt en biturbo, eftersom de saknar ketchupeffekt nästan helt.

-We can't stay here, this is bad country!
Ville bara påpeka att det krävs en HELT ANNAN teknik när man kör en turbobil!
-Speciellt en framhjulsdriven!
Att snabbt få upp trycket och sedan behålla det på en lagom nivå för att undvika hjulspinn på ettan och tvåan är inget man klarar i första svängen!
Det krävs ÖVNING.
Att en större turbo ger en långsammare spoolupp är ju ingen konstigt, men varför byter de turbofolket till större aggregat?
För att de vill ha sämre spoolupp??
Nej, turbo är som mycket annat: antingen så hatar man det eller så älskarman det!
Finns få bilar (turbobilar alltså) som samtidigt kan vara så snåla på långresan till fjällen men samtidigt så starka och snabba som en sportbil när det behövs!

Annars så gäller ju att håller men varvet högt så blir spoolupptiden minimal!
Att gasa hårt från 2000varv gör ju såklart att man får en rätt långsam kraftutveckling.
Börjar man istället vid 4000 varv så kommer det inom två tiondels sekun omedelbart en spark i ryggen.
M.V.H.
kommer fortfarande ihåg min brors 240 tic, den bilen var kul, ladd på 1.2, stämpla gasen vid 3000 rpm, rätt som det var gnällde bakdäcken till och när man väl fick fäste så åke man iväg som en skållad gasell. var rolig att tukta efter grusväg också, sladd på varje växel :) men rostig var den :(

"Brings Me Women" (Hur det ska gå till?)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är nog ingen tvekan om att det var speciellt med den omedelbara responsen från min fd M5 -95:as sugmotor (UNICHIP:ad). Det härliga draget och ylandet uppåt 7000 rpm kunde få hårstråna att resa sig för att inte tala om att man helt plötsligt upptäcker att man ligger och kör 230-240 utan att det egentligen känns.

Fast skall man vara riktigt ärlig så hände inte mycket om man låg på 6:an i 100 och ville köra om utan att växla ner till 3:an.

Tillfälligtvis kör jag en SAAB 9-3 Aero nu och den går ju inte alls att jämföra med en BMW vad gäller känslan och vid hård acceleration rycker den otrevligt i ratten och bilen kan flytta sig en halvmeter i sidled om framhjulen har olika fäste.

Men oj vilken härlig acceleration den är kapabel till vid vanliga varvtal (tex 2000-4000 rpm). Den är mycket, mycket snabbare än M5:an vid låga och medelvarvtal.

Mr.T: Sälj trimsatsen till mig innan du säljer bilen!

Per L
von_lowenadler
Lövet:
Chiptrim tyvärr "omöjligt" då det är tjänstebil. Men sedan igår är T5:an ute (tack och lov), de närmaste 3 åren blir det S80 2,5T. Körde den igår, och måste säga att karaktären är klart trevligare än vad T5 erbjuder! Visst tjurar man över att toppeffekten är borta men eftersom även ketchupen är borta så ler man igen.

Sen tror jag att bilen kör ifrån T5 på småvägar i vilket fall som helst, ett tryck på "Four-C" och sportläget ligger i. Strykjärn är ordet!

Visst är turbotrycket lågt, men det (fortfarande!) enda positiva med turbo enligt mig är det väsande ljudet, och det hörs även i 2,5T...

I övrigt verkar det som om många av här er gillar turbo. Men vad jag har förstått så finns det väl inte en enda BMW bensin med turbo? Utom Alpina då...

Hälsningar von_lowenadler
st
2.200
stensth
BMW 320D Touring M-Sport-2011
von_lowenadler:

Det finns visst BMW bensin turbo bilar, dock enbart två modeller.
Dels 2002 turbo och 745. 745 var första seriens sju-serie. Varför den heter så kan man undra eftersom att det inte är en 4,5L sexa med turbo, utan för att det skulle motsvara en 4,5L sugmotor.

Den fanns i både 3,2 och 3,5L motorer...
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Om en motor börjar bli gammal kan man ju slänga på en turbosnurra och vips får motorn några år till i leken, fast det drar ju soppa... Titta på Volvo. Vad gjorde de med 940 när den börjar bli gammal? Lättrycksturbo. Vad gjorde de när S40 2.0 blev gammal och föråldrad? 2.0T. Ingen av bilarna är roliga att köra och ingen av dem är bränslesnål. Men familjen Svensson tyckte att de fick en riktig sportbil för det suger bättre när man gasar (det kommer successivt istället för direkt).

Skall man ha turbo på en sportbil är det nog två agg som gäller om man planerar att svänga med bilen och behöver respons och inte gillar rejäla avgassmällar, turbobyte var 200:e mil m.m. (responssystem).

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Ja ja, turbo är iaf vad som krävs om man vill åka riktigt fort och med tillförlitligheten i behåll! :)
När skall M:power inse det?
Överladdning är framtidens melodi....
RS4!!!
M.V.H.
Co
18
Contz
Alpina B7 Turbo Coupe -80
Personligen är jag barnsligt förtjust i turbo, när man väl har lärt sig den, så blir det riktigt roligt. Förutom B7:an, så har jag nu en Audi S4 Avant -99b, bestyckad med lite MTM-tuning (315hk/520nm). Gosse om det är kul att dra vid rödljusen med S4:an, den ser ju så jäkla snäll/beskedlig ut. Men jag har dragit många förvånade BMW's med den... :)

Två helt olika bilar (S4 och B7), men varje modell har sin tjusning. Det gemensamma är dock turbo... riktigt kul!

//Contz
chrille70
Även jag gillar turbo. Men nu finns det olika sorters turbomotorer, både bra och dåliga. Jag har själv ägt både Audi A4 och VW Passat med 1,8T (150 hk) under huven. En väldigt trevlig motor med lugn och fin gång och härligt tryck i omkörningsfilen.

Även Saab gör väldigt fina turbomotorer. De har en helt annan karaktär än VAG:s 1,8T. Saabarna har den där härliga turbokicken vid ca 2000rpm. Kan vara lite besvärlig att vänja sig med till en början, men när man väl lärt sig att bemästra den något annorlunda motorkaraktären så är det barnsligt kul!

Själv förstår jag inte varför BMW inte tillverkar några turboladdade bensinmotorer. Vad sägs till exempel om en 530 Bi-Turbo med lättrycks bi-turbo på 300 hk? Vore en rätt så skön bil, va? Eller en 318 med lättrycksturbo på 175 hk? Inte helt fel det heller... Drömma kan man ju i alla fall.

Mvh Chrille

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Andreas Plars:
Om överladdning är framtidens melodi så förstår inte jag varför det redan används fullt ut. Tekniken finns ju och är inte särskilt svår för en biltillverkare att använda sig av.
Turbo må vara jättebra när man ska ha bra vrid över ett brett register eller få ut så mycket effekt som möjligt, men snackar vi körbarhet i hårda förhållanden (racing) så är det fortfarande trist med turbolagget.
Om turbo nu är så oerhört överlägset som du påstår så, varför går Callaway-Corvetterna, Viprarna, Ferrarisarna m.fl. lika fort som turbo-Porscharna i GT-cupperna fast utan överladdning?

chrille70:
Varför tillverka en 530 Biturbo när man redan har en 545 och 535-V8:a som går silkeslent, har bra vrid och är förhållandevis bränslesnål?
Varför tillverka en 318 turbo på 175 hästar när man redan har en 320-sexa på 170 hästar och en 325-sexa på 192 hästar som är helt underbara, vinner motorpriser värden över, är bränslesnåla och har bra bottendrag?

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Per L.
Tyrärr har jag sålt chippet, men jag rekomenderar inte steg 3.
Min bil har tagit stryk äv 1000 mils körning och en Anderstorps körning med steg 3. Diffen glappar som fan. Köp steg 2 som max för den utvecklar inte lika många Nm.
För att inte bilen ska gå över hela vägen ska du köpa mina stötdämpare och kanske mina BBS challenge 19".
Sen jävlar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.