AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.394

Era åsikter om turbo

Sida 7 av 8
P3r: Pajar lådan så får den väl göra det....en renovering kostar nog runt 20 k eller nåt kan jag tänka mig...ska juh bara ha den kommande vintrarna tänkte jag......billig va den också så det spelar inte så stor roll vad som än händer....
528:n: Enligt modellguiden ska din bil toppa 236km/h :)

Men du påstår att det inte går att höja effekten över 300hk i en turbobil. Självklart går det inte bara med chip, men byt turbo, IC, ge den mer soppa så man kan ladda på lite.. Det är ingen skillnad på turbohästar och sughästar, hallå.

M-femman: Har inte påstått det heller.

Fast`n Loud Turbo Proud.
52
447
528:n
528i -96
Hej igen Perran!

Jo, jag vet att min bil gör 236 km/h som jag självklart testat....Skrev ett exempel på 523:an som är ruggigt snabb för att bara ha 170 HK. Hade en 850 GLT på 170 HK för många år sedan. En härlig maskin, men rena sopan jämfört med BMW`s 523 på 170 häst! Vilken skillnad!!!!!

Men, trimmar man seriöst med turbo och kör hela paketet med raka rör, racekat, översyn/förstärkning av låda. Ökad bränslemängd m.m. Visst, då rör det REJÄLT på sig. Finns inget lättare sett att trimma på än turbotrim. Men vanlig chippning ger mera vrid än hästar. Sedan så spelar det kanske ingen roll om man har 250 eller 300 hk...Bara det känns som det senare!
Ha en fin turbovecka!
Farsan hade 850R då den kom ut, och jävlar den Volvon går. Kanske inte värst bra på 0-100, eftersom den inte får upp turbotrycket, framhjulsdrift och den var dessutom automat.

Den var helt original med 250hk, och kan lova att den inte var mycket långsammare än min dåvarande M5 3,6l, klart M5'an var snabbare, men registret 100-200 var det rätt jämt.

Och är igen övertygad, fastän jag e BMW-fan-("atiker") att en 850R är snabbare är en 528 E39 efter 100km/h. Detta är ju inget annat än Fysik. Bilarna väger ungefär lika mycket, volvon 250hk/300+Nm, BMW'n 193hk/gissar ca250Nm?, visst motorerna har olika effekt/moment kurvor, men även Volvo försökte nog optimera detta till växellådans fördel. Hästkrafter accelererar bilen trots allt.

Maken till lat bil har jag aldrig åkt med 170hk än min Z4 2.2l, efter 160km/h. Omkörningar var ju farliga med denna bil. Trodde en liten bil med såpass mycket hästar skulle vara lite snabbare. Dock var det en rolig bil att köra p.g.a. av sin go-kart känsla med M-chassiet.
hampe m3
har ej läst alla inläh men läste bara dom här sista, o måste skriva av mig.
har haft en s70r saffran, chippad o system, visst rör den på sig, den går ok men mer tråkig bil att köra får man väll leta efter.

Och till alla som tycker att deras bilar drar bensin köp en volvo, fy fan 700-800kr i timmen för litte lek i en "anning" över 110 (över 5 l-mil o stigande, bara grad till 5l) men det va också då bensinen va som dyrast kostade den 13,10- litter då eller har mina mardrömar förvrängt sanningen,

Saab därimot dom har fattat konceptet 9-3 lågt lufft motstånd 2,3 litters fyra m hög trycks turbo m KONSTANT ladtrygg,
den viggen jag hade (visserligen rejält påkostad) låg på max ladd tryck från stillastånse till 235km-h då den släååte på trycket en anning för att skona kramset.
Men nu i slutet diskuterades inte om en Volvo var tråkig att köra, vilket den är. Då mest p.g.a. av framhjulsdriften och ett ganska dåligt chassie. (Kan inte uttala mig om modeller nyare är 2001) Men den går bra framåt på en motorväg, likaså saab Aero modellerna.

Kommer ihåg en kille på forumet, han hade en 850 Turbo som var trimmad till ca 300hk, han hette nåt på "A" tror jag, han skröt ibland med rätt bra tider på strippen, och att han dragit M3'or på motorvägen. Detta kan säkert stämma, för jag e övertygad om att en 528i har inte en chans mot en 300hk turbobil, fast det sedan är en hottad gräsklippar traktor. Kanske det var en Volvo i falskkostym:)

528:n: Visst är det så, och jag har aldrig påstått att det händer några större mirakel med enbart chip :) Jag funderar ibland om det är något mer gjort åt min bil, men kan inte hitta något utöver chip, mappningen, 3" samt sportfiltret. Turbon samt IC-n är original, och den laddar ca 0.8 bar nu. Om jag skriver här vilken/vilka bilar jag kört ifrån kommer jag förmodligen ingen att tro mig, så lika bra man låter bli :)

Mvh Per

Fast`n Loud Turbo Proud.
Ja, det är nog säkrast Perran_. ;-)
52
447
528i -96
Hej "bayerischemotor"

Läs mitt inlägg! Det står inget om 850R!!! Sedan så står det inget om från 100 km/h heller! Det gällde mera från 200 och inte med R modellen.

Pratar mest om effektiva HK! Volvo R modellerna är optimerade för sina effekthöjningar, vilket gör dom ärligare/närmare sina HK.

En 850R på 250HK slår garanterat min gamla chippade på 285HK. Papperstiger var min! Den var dock rolig när inte framvagnen studsade, vilket den gjorde varje dag.....
Perran_: Den är fortf inte chippad och mappad, antingen chippad eller mappad.. trodde du förstod vad jag menade när jag var ironisk i tidigare inlägget :)

Mvh Per
528:n:

OK, så jag kanske missförstod dig en aning, men i mina trakter brukar en "identisk" bil med 285hk vara snabbare än en med 250hk:)

Hur menar du med "effektiva hk"? Jag har 400 i M5'an och nog e dom alla effektiva. Annars har väl en bil mindre, inte sant? Man kan väl inte ha 285hk, men bara 200hk effektiva?

Om du menade att Volvon du varit snabbare inte kunde haft 285hk, håller jag med dig, för då har nog tyvärr inte en 528i så mycket att säga till om. Men man blir ju lite missleden eftersom man tolkar dig som om du dragit en Volvo med 285hk. Men "Jocke 18år med bakvändkeps" kan säga han har 450hk i sin chippade 850Turbo. De turbo bilar som chippas brukar (enligt mina erfarenheter) få en bättre motorkaraktär än de hade från början. Turbo motorers växellådor är inte anpassade på samma sätt som en sugmotor växellåda, t.ex så har sista växeln, en lägre utväxling, så att varvtalet kan sänkas till en nivå så motorn kan arbeta så effektivt som möjligt. Det är klart att om du lägger en M3'as växellåda som drar 250km/h vid 7000rpm i en Turbo bil som når sin maxeffekt vid 5500rpm, så kommer ju detta inte att funka, eller hur? Men tror nog de flesta motoringenjörer är bra mycket bättre än mig iallafall på att utveckla ett bra samband mellan motor/transmission.

Den enda turbobil jag själv ägt är en T4, den tycker jag går mycket bra för sin motorstyrka. Den drog acceptabelt hela vägen till 235km/h, dock blev den lite seg efter 200km/h, men det gör de flesta bilar under 300hk. Dock saknar den helt själ, och att köra den var inte kul.

52
447
528i -96
Hej Bayern!

Stämmer det där med utväxling! Kolla hur många småbilar med HK på 200 och över det , som ändå ofta inte toppar mer än runt 220-230. Ändå är dom rätt lätta med.

Effektiva HK är drivhjulshästkrafter. T.ex. så är en BMW på 170 HK ungefär lika stark på drivhjulen som en Volvo S 80 på 204 HK. Min 193 HK motor är faktiskt starkare än Volvos 204 HK! Allt enligt rototest egna mätningar! Jämför jag min 500 SL Merca mot en trimmad volvo så är det rätt stor skillnad på toppfartsegenskaperna. Precis som Du skriver så är Volvon i princip död vid 5.500 varv (Orkar inte mera) eftersom utväxlingen är för låg. (Anpassad...) medan Mercan kan gå vidare ett bra tag till.....

Till sist så har vi aerodynamiken som gör en del extra. T.ex. så kan Du trimma en Volvo 740 till 400 HK utan att den går så mycket fortare i toppfart (Förhållandevis). Inte lätt att få ett skåp att flyga! Medans accelerationen kan bli hur grym som helst= Det som man faktiskt har nytta av....

Men vad jag har förstått så har framhjulsdrivna bilar mycket mindre transmissions förluster...
Angående 850R så hade jag ett race med en sådan i sommras på E4an. Vi stannade och snackade efteråt. Det var en trevlig prick trots att han körde V***o! Den var trimmad av Autotech steg 4, tror att han sa att han hade ca 350 hk och han hade lagt över 40000 på trimm. Nå vilken vat snabbas då? från 110-200 var faktiskt 850n nästan snabbare en min 3,6a med katersättare och Unichip(bänkad till 339hk och 390nm), efter 200 var det väldigt jämt och M5an hade högre toppfart. =) När vägen svängde var 850 riktigt instabil! Med den lät gott och det kom eldsflammor när han växlade.
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
halå! så vitt jag vet gör en Volvo 850 T5R 0-100 på 6,9 sec 250hk och var då när den kom Volvos "värsta" bil typ!!

En vanlig Bmw 328 från 95 som inte alls är nån av Bmws värsting modeller gör 0-100 på 7,3 sec! Och har 193hk!!!

Bmwn har alltså hela 57 hk mindre en Volvon å ändå är den bara 4 små futtiga hundra delar slöare en den "Snabba" volvon!
Hur kan det komma sig?? Inte så att volvo har fantasi hästar i sina bilar? Jag jobbar på Volvo själv å helt ärligt upplever jag inte bilarna som snabab när man kör nån av turbobilarna! känns inte som att det är så mycket kraft som det ska vara i!

M.E
ta
76
tax
M5 Touring -94
Är det inte så att turbo är bra rationellt sett, ger bra omkörningsprestanda billigt.
Men känslomässigt är det uselt med turbo tycker jag:
En motor som blir glad av att varvas till rödmarkering är roligare än en som ger sitt bästa långt tidigare som en turbomaskin oftast gör.
Turbon sabbar avgasljudet.
Fördröjningen sabbar känslan av kontroll och samspel.

Stämmer med att bilar som BMW, Ferrari och Lambo som säljer på känslor sällan har turbo.

/Tomas
52
447
528i -96
Fakta

BMW 528 193 HK i motorn 177 HK på drivhjulen MED AUTOMAT!
Volvo S80 204 HK i motorn 172 HK på drivhjulen.......

Volvo 740 0-100 på 11,2 sek med 116 HK (Oförskämt bra..)
Volvo 850 0-100 på 10,7 sek med 170 Hk (Var är hästarna?)

Volvo V70 T5 250 HK 0-100 på 8,1 sek.
BMW 528 193 HK 0-100 på 7,5 sek.........

Dock så finns det exemplarskillnader. Verkar vara stor variation på just turbomaskinerna. Lustigt förresten att nya BMW 530i är slöare än gamla 530 motorn. BMW,s effektuppgifter verkar ha varit lite i underkant...Mer än man kan säga om många andra tillverkare.....
P3r: Hehe ja iofs är det ju chippet som är mappat :P

M-femman: Tycker du att det är fult att skriva hela namnet Volvo? Förresten, bra gjort att kräma ur nästan 25hk till i din 3.5liters spis..
40k för 100hk mer i en turbobil låter mycket, iofs var det ju Autotech (?) som gjort jobbet.. Köper man grejerna själv och gör jobbet själv kapar man kostnaderna avsevärt.

Sen till Mange-9 mfl, tror ni inte att en FWD är långsammare än motsvarande RWD 0-100? Jisses, fäste grabbar fäste. Trodde ni visste det redan men men..

Fast`n Loud Turbo Proud.
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Perran_ !

He He jo visst har man bättre fäste med bakhjulsdrift!!
Det är ju självklart! men det är endå konstigt för det skiljer alldeles för mycket Hk! Hade Bmwn haft lite mindre en volvon hade de inte vart så konstigt men Bmw har bra mycket mindre å!
Den borde helt realistiskt INTE ha en chans mot en T5 med 250hk när den själv bara har 193hk!!!

M.E
Perran_:Unichip gav knappt 20 hk då jag hade 320 hk orginal.
Efter att ha kört över 12000mil sjuktransporter i en V70 på ett år, så måste jag säga att V***o är ett överskattat märke.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.