AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.399

Era åsikter om turbo

Sida 5 av 8
Viken M:bil som helst fram till -98(?) drar mera soppa än min och jag kör garanterat jämt med de eller så får de spö av mig....
Någon som vill tävla i soppaförbrukning?
Vi kan ta STHLM norrtälje & tillbaks och på vägen kan vi köra acctester 100-valfri hastighet 10gånger (eller?).
Efteråt kan vi (på nåt jävla sätt) kolla vilken bil som dragit mest soppa.
Visst jag kan hålla med om att om ett bränsleförbrukningstest skulle mäta förbrukning soppa per hästkraft under MAXIMAL fullgas så skulle många sugisar dra mindre pga att vissa turbobilar (speciellt de med små aggregat) fetar på för att inte få för hög förbränningstemp.
Vill dock påpeka att BMW:s Mbilar går "skapligt" fett på fullast för att inte spika sönder! (3,8:an... OJ oj oj)
I verkligheten och tom på en bankörning är det få % av tiden man kör på helt öppna gasspjäll!
Orkar snart inte mer....
M.V.H.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Herr Plars,

Du kan ju åka med ner till Ringen i samma fart så får vi se vilken som drar mest. ;)

Dessutom vore det kul att se dig hålla samma tempo som en E36 M3 3.2 genom Tyskland och snitta under 15 l/100 km, fet chans att det skulle inträffa.

Men jag tror säkert att den drar mindre om man kör 90 km/h till Norrtälje. :D
Jo, ringen vore kul men då måste jag nog uppgradera mina bromsar lite först...
Hur många kör på fulgas konstant med sin bil?
Själv så har jag min som bruksbil OCH nöjesåkarbil.
Polarens 3,8 E34 drog nästan dubbelt (80% mer?) så mycket vid en SNABB körning från Elmia till Stockholm för två år sedan.
Då ska man komma ihåg att vi höll samma tempo och startade samtidigt och kom fram samtidigt och jag hade fler i bilen.
Snittade väl 200 ett bra tag.
Till Norrtälje är det mest 110 och jag hade inte tänkt att ha det tempot. Fast det blir nog svårt att mäta vem som dragit mest, skulle va om man hade en extrem våg då...
M.V.H.
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jo men Andreas, sen hade han ju också 80% roligare ;) Minst.
Byt till en bmw så slipper du allt trams!

=)

wolbC!
Och får skyhöga bränsleräkningar och ägandekostnader som är dubbelt upp!
Trams? Förklara gärna.
Alla bilar har ju annars olika svagheter.
Har INGET emot BMW, speciellt de fina M:varianterna.
Men ack va dyrt och så är jag ju ändå lika snabb eller snabbare. (fy va löjligt det där lät :) )
Har iof bara testat mot tre M:bilar hitills, alla behöver ju inte ha varit i bra kondition...
Näe, jag vill ha en bil jag kan köra året om.
M.V.H.
Och får skyhöga bränsleräkningar och ägandekostnader som är dubbelt upp!
Trams? Förklara gärna.
Alla bilar har ju annars olika svagheter.
Har INGET emot BMW, speciellt de fina M:varianterna.
Men ack va dyrt och så är jag ju ändå lika snabb eller snabbare. (fy va löjligt det där lät :) )
Har iof bara testat mot tre M:bilar hitills, alla behöver ju inte ha varit i bra kondition...
Näe, jag vill ha en bil jag kan köra året om.
M.V.H.
von_lowenadler
Vad kul att alla tycker något i denna fråga!

Till er turbofantaster: jag vet att ni gillar ketchupeffekten, men finns det verkligen någon som riktigt gillar turbons fördröjning?

Jag har inte erfarenhet av BMW men en del av Volvo, främst en av deras starkare motorer - T5 med 250 hk. Som jag skrev i mitt allra första inlägg, fördröjningen är otäck. Även Volvos nya R-bilar med 300 hk kritiseras av motorpress för den eviga turbofördröjningen.

Hälsningar von_lowenadler!
Andreas Plars:
Vad kör du för bil och vad är gjort med den?

/Wille
Visa användare
686
Alecci
BMW 640d xDrive GC '14
von_lowenadler:

Som jag sa tidigare så gillar jag turbons fördröjning riktigt rejält. Jag skulle inte vilja göra mig av med den helt, dock skulle jag vilja krympa den. Jag tycker det känns härligt att uppleva skillnaden mellan högt laddtryck och inget laddtryck.

Inte nog med att mitt aggregat laddar ganska sent, det laddar även ganska sakta. Så vad jag är ute efter är ett som flyttar minst lika mycket luft, men som laddar 1000-1500 varv tidigare och som laddar hälften så långsamt/dubbelt så snabbt (inte för att det hör till denna tråden, men om någon har ett bra tips på dylikt aggregat får ni gärna upplysa mig).

-( ALPINA POWER )-

MVH Alecci
fl
41
fload83
M3 3.0 E36 Touring -95
BMW E36 318is -93
Köp en S2 eller lär dig växla, det är mina råd....
fl
41
fload83
M3 3.0 E36 Touring -95
BMW E36 318is -93
Köp en S2 eller lär dig växla, det är mina råd....

S2 Avant
Så här sa Andreas Plars:
"Ja ja, turbo är iaf vad som krävs om man vill åka riktigt fort och med tillförlitligheten i behåll! :)
När skall M:power inse det?"

Tillåt mig kontra.
En kompis har en S**B 9000 Aero -95 som enligt dom turbofrälsta ska spöa min M3:a. Givetvis är inte Saaben orginal för då är den chanslös, och här börjar bekymmren. För att få en Svensson turbo-bil att hänga med en M3 så har man tvingats tumma på alla marginaler så pass mycket att det ALLTID är något som strular! Vi skulle ha kört tävlingen i maj, men har fortfarande inte kommit till skott, för tillfället står Saab-skrotet med trasig T-packning.
M3:an har stått redo varje dag hela sommaren..
M-pire>> Ok!
Motorn i den bilen håller för BRA mycket mera än orginaleffekt!!!
Finns flera som kört 500hk (många med 400hk) med orginalkolvar/stakar & vev i några år utan ett enda ras (i motorn då alltså) trots över 20000mil på nacken!!
Naturligtvis med vassare kammar och turbos då.
Marginalerna i motorn är sanslösa! Stakar och vev är ju så klart i smitt stål (gjordes iaf av Bofors enligt en polare...)
Visst, en pajjad T-packning är inte bra men säger det allt om motorns inre kvalité??
Topplocksbultarna ska efterdras efter några tusen mil, något som knappt någon gör!
De går ju iaf inte av som på vissa E34:or.
Men visst, lådorna är ju inte de mest seglivade tyvärr.
Att dra en M3 0-100 kräver väl ca dubbelt så mycket effekt (500-600hk?) men om man kör tex 100-250 så klarar man sig med små medel för att köra jämt!
Skulle själv vilja testa mot en M3 321HK som folk vet går bra för att få en uppfattning.
Har ju bara kört mot kompisens 3,8 och sedan bara M3or man mött på vägen bara och de kan ju ha varit vad som helst!
Kom inte bara & säg att jag hatar BMW för det gör jag absolut inte, mycket trevliga bilar!!!
Motorerna i E34 och E36 verkar ju hålla bra! Men E46?????
M.V.H.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

stench: Gamla 745 hette så för man använde omräkningsformulan från formel 1 för cylindervolymen som vid den tiden var 1.4. Dvs en 1 liters turbomotor räknades som en 1.4 liters sugmotor. 3.2*1.4=4.5 , därav 745!!!
Andreas, okej, tumma på alla marginaler är säkert att ta i. Mina erfarenheter är iaf. att pillade turbomotorer strular. Det är slangar som pajar, turbosar som rasar och det ena med det tredje.
Ett chip som höjer laddtrycket i mellanregistret funkar nog bra, men det gör ju inte bilen så mycket snabbare egentligen. För att få Saaben att hänga med en M3 måste den leverera fullt laddtryck även vid rödmarkeringen, mil efter mil och intrycket jag får är att det inte är frågan om turbon ska tröttna, utan snarare när.
Accelerationer är dock Saaben snabb på - när den funkar.
Uppskattat 270hk i turbosaaben och upp till ca.230kmh skulle jag vilja påstå att den är snabbare än min 321hk M3a. Men det var ju inte det jag vände mig imot, utan det var strulet och problemen som uppkommer om man pressar dom en längre stund.

Ja, turbon är väl de enda som tar stryk vid långvariga fullgaskörningar och 230+ på mätaren men större aggregat är ju småpengar i samanhanget!
T25:an pratar vi då om, har man en bil med TD04 orginal så tål de en helt del stryk och med 270HK på 2,3:an så är man inom Mitsubishis marginaler!!
Ett BRA flödande avgas är ett måste för tillförlitliga hästar, det blir annars svårt att hålla sig kvar på orginal avgastemp ihop med orginalspridarna!
M.V.H.
I Saabens fall så är det inte turbon som varit problemet, inte heller att motorn skulle rasa (den har 3", gröna spridare). Det är mer som att när man moddat på det sättet man vill, vilket i teorin bör funka utmärkt, så blir det i praktiken massa strul. Jag tycker detta är symptomatiskt för trimmade turbobilar. Det kanske är lika mycket problem med sugtrimmade bilar men vanligtvis är det ju turbobilar som trimmas.

Det kan ju vara så att många turbotrimmare vill komma undan så billigt som möjligt, och inte gör alla dom mods som skulle behövas och därför får problem senare.

För att återknyta till citatet som fick mig att att skriva i den här tråden, du kör själv en trimmad turbobil som jag förstått det. Står din egen bil pall för längre hårdkörning på t.ex. motorvägen? Att den fortfarande laddar fullt och inte tappat massa kraft pga. all värmeutveckling etc.
Det är stor skillnad i driftsäkerhet när man pratar om trimmade Turbobilar, det finns två olika typer;

- Bondtrimmade varianter som ofta kan gå som ett skott.., ett stund men som oftast strular och står i garaget för det mesta.

- Fackmannamässigt utprovade, modifierade och monterade satser för optimal prestanda/driftsäkerhet.

Strul och andra bekymmer är sällsynt på den sistnämnda varianten.
Att en trimmad Turbomotor är synonymt med strul är långt ifrån sanningen.
Är tredje ägaren som kör min bil (från 1993) trimmad.
Iof är det enda som är gjort med den: 3" avgas, K&N luftfilter och annat program.
Men det räcker långt! Och min bil har bara strulat EN gång och det var när slangen till bränsletrycksregulatorn hade gått sönder efter ett verkstadsbesök!
Bilen fick ju såklart för lite soppa vidd ladd och resultatet blev ett laddtryck mindre än orginal.
Tog iof några veckor innan jag hittade felet som MÅSTE ha skett när de bytte den övre motorkudden som sitter mycket nära BTR:en.....
De Turbobilar som stular är oftast de som kör med pystrimm eller annat "fusktrimm" tex bara skruva upp trycket genom att skruva Wastegatestången.
Man lurar då databoxen och sätter alla säkerhetsanordningar ur spel!
Många kör iof med lite väl tilltagna effekter ihop med för trånga avgas/katalysatorer: Då blir det för varmt.

M-pire>> Har man ett bra program som är anpassat/gjort för det som är gjort på bilen hårdvarumässigt så har man en avgastemp som är inom marginalerna.
Vill inte skryta här men vill nog ändå påstå att jag plågat livet ur motorn många långa stunder på E4:an och E18 och har alldrig märkt att den skulle ha gått sämre ju längre jag gasat.
Snarare brukar det kännas tvärt om eftersom datorn i min bil kan anpassa sig lite efter de förutsättningar som finns med avséende på lufttemp och motortemp genom att tex justera bränsle/tändning individuellt för varje cylinder.
Men visst, bilen går ju aningens aning bättre en kall/fuktig höstdag än en varm stekande sommardag kl ett.
Men det gör ju alla bilar.
Sorgligt nog så finns det mycket riktigt killar som ber sin trimleverantör att ta ut så mycket det går ihop med orginalgrejerna.
Resultatet blir att bilen går tokfett på fullast, går klart sämre när det är VARMT ute eller efter ett hårt körpass.
Sotar ner stifen och bilen går småilla, turbon lever på lånad tid och grejerna slits i förtid.
Bra flöde och lågt mottryck för att minimera värmen är NO:1 när man trimmar en turbomotor.
M.V.H.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.