AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.158

Kylarslang "ploppade" av, sattes på men något är fel

Sida 1 av 2
Dr
47
Drem
Z4 sDrive23i -2011
Var på väg hem från jobbet idag när jag plötsligt hörde ett "poff"-ljud och det började ryka under motorhuven. Jag stannade genast och såg att kylarslangen med änden mot "motorn" hade lossat från sitt fäste. Där var vatten lite överallt i motorrummet kanske ska tilläggas. Jag fick hjälp att fylla på vatten och vi satte tillbaka slangen på fästet. En bit av fästet hade lossat och satt kvar inuti slangen, denna del tog vi ur och fäste på nytt slangen på det som var kvar av fästet och drog åt. Det känns som att den sitter som berget iaf. Började således att köra hemåt men efter några kilomter såg jag att temperaturen började stiga. Den steg sakta uppåt tills den var på röd och då stannade jag och stängde av motorn så vi fick bogsera bilen resten av vägen. Nu undrar jag alltså vad som kan vara fel.

Mvh Nico
gu
31
gurun
320i-93
Du kanske behöver lufta systemet.
Dr
47
Drem
Z4 sDrive23i -2011
Hmm jag är total novis på bilar så förklara gärna mera ingående vad "luftning" är för något.
gu
31
gurun
320i-93
När motorn svalnat och inget tryck finns i systemet mao
kall kylare så lossa på den lilla plastskruven(luftskruv) på kylaren(bredvid påfyllningslocket på kylaren) slå om värme reglagen i kupen till max värme och slå på tändningen utan att starta motorn fyll på kylvatten tills det inte kommer nån luft ur luftskruven skruva åt luftskruven och kylar locket klart .
Kolla kylvätskenivån efter du kört ett tag och byt slangen för säkerhets skull. God luck
Dr
47
Drem
Z4 sDrive23i -2011
Tack! Jag skall prova genast.
Dr
47
Drem
Z4 sDrive23i -2011
När jag körde hem som jag tidigare nämde efter att ha satt på slangen och fyllt på vatten så kände jag när jag stannade att slangen var väldigt varm i ändan mot motorn men helt sval mot kylaren. Tänkte bara påpeka det, för nu när jag var ute och luftade enligt ovan och sedan fyllde på vatten igen kunde jag fylla på nästan 2 liter till i kylaren. Jag fyllde ju på fullt som sagt när jag väl hämtade bilen där den stod. När jag fyllt på dessa 2 liter vatten och låtit bilen stå på tomgång i kanske 15 minuter kändes slangen lika het överallt, även mot kylaren till. Är det någon som har några funderingar? Vågar jag ut och prova köra lite och se om temperaturen går upp?
Dr
47
Drem
Z4 sDrive23i -2011
Glömde att tillägga; temperaturen översteg aldrig mitten när bilen stod de 15 minuterna på tomgång efter att jag fyllt på vatten och luftat.
är väll bara att ut och prova, stanna om det blir för varmt..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som om du har fått ut luften!

Håll ett öga på tempmätaren närmaste tiden framöver. Det kan eventuellt finnas mindre lufbubblor som klumpar ihop sig och skapar en luftficka vid termostaten.

BMW kan vara lite knepiga att lufta ibland. Det brukar underlätta om man kan ställa framhjulen lite högre än bakhjulen (ställa bilen med fronten uppåt i en relativt brant backe räcker!), samtidigt som man genomför luftningsproceduren.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Dr
47
Drem
Z4 sDrive23i -2011
Är det helt normalt att kylarslangen blir väldigt varm, så man nästan bränner sig på den?
bmwracing
Att du fick i mer vatten sen beror väl på att du hade luft kvar i systemet. Men byt ut den del som gick sönder (slanganslutningen) antar att den är av plast och att själva hullingen hade lossnat? Dessa brukar även gå av på kylare med plastgavlar och även om du kan få fast slangen tillfälligt så kommer den lossna framöver!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med tanke på att kylarvätskan kan vara över 90 grader C, är det naturligt att man kan bränna sig på slangen.

Mvh

Dr
47
Drem
Z4 sDrive23i -2011
bmwracing:

Precis så var det, den är av plast 3-4cm av plasten inklusive hullingen satt kvar i slangen. Det känns som att det är onödigt att låta den lokala verkstaden kolla på det om det är ett enkelt fel, så jag kan väl bara prova att köpa nytt fäste och byta själv? Vart får jag tag i ett sådant fäste till BMW 316i Compact -94 till ett vettigt pris, eller det kanske är en billig reservdel?
Dr
47
Drem
Z4 sDrive23i -2011
Jag vill tacka för alla svar, detta forumet är helt fantastiskt ! Jag bugar och bockar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Menar du termostathuset med termostaten, som är i plast? (90 graders vinkel som sitter in i motorblocket)

Den kostar ca 350kr hos BMW innan eventuell BMWCS-rabatt.

Mvh

Dr
47
Drem
Z4 sDrive23i -2011
Klarar jag av att byta fästet själv eller sitter det några känsliga delar där?
Dr
47
Drem
Z4 sDrive23i -2011
Jag undrar också hur stort tryck som uppstår i slangen för som jag känner det så sitter den rejält som den sitter nu, frågan är om jag behöver byta fäste över huvud taget?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bytet är inte så svårt, men du måste lufta systemet igen.

Eftersom delen uppenbarligen är trasig är det något av en (dum) chansning att köra med defekta delar i motorns kylning.
Man vet inte när den lossnar nästa gång...

Trycket är inte "jättehögt", men det är mycket vibrationer och stora värmeväxlingar i kylsystemet.

För de pengarna hade inte jag chansat i alla fall!

Mvh

Dr
47
Drem
Z4 sDrive23i -2011
Nya bekymmer... :( Jag trodde alltså att felet var avhjälpt och jag var på väg hem från jobbet idag, då temperaturmätaren helt plötsligt började röra sig uppåt igen. Den gick lite upp och ner från mitten men hamnade till slut på det röda så jag stannade och stängde av motorn. Jag väntade kanske 10 minuter tills tempmätaren var på mitten och körde sedan hem. Då var tempen helt stabil igen och låg på mitten. Kanske skall tilläggas att tempökningen kom när jag låg i kö och körde.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Är nog så att du inte fått ur all luft ur systemet.

///Jesper
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen en luftficka!
Som jag skrev innan är det lite knepigt att få ur all luft ur systemet på BMW....

Prova att lufta igen!

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.