AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.182

Krånglande Vanos till M5

Sida 1 av 2
Har en tid tyckt att min -99 M5 ej har gått perfekt, t.ex slår av vid höga varv, lägre effekt i hela registret osv..... nån som känner igen sig ?

Fick utlåtandet av BMW att ena sidans Vanos är 'trasig' o behöver bytas med stort hål i plånbok som resultat....

Är det typiskt så här svart eller vitt, alltså Vanos krånglar, bara till att byta, eller är det så att det finns andra möjliga lösningar ?

Fullt medveten att min korta diagnos är ofullständig men skulle gärna se lite synpunkter kring Vanos reparerbarhet generellt.

Morten B
Hei,

jeg fikk samme diagnose på min M5 -99, men etter å ha byttet luftmasse-mäter og lambda-sonde fungerte bilen bra igjen.

Jeg tror det er veldig sannsynlig at problemet er noe annet enn din Vanos.

Ta bilen til en verkstad som gjör en ordentlig feilsökning, ikke bare leser av feil-minnet.

mvh
Morten
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag tror att det till och med kan räcka med att byta lftmassemätaren, det är ett fel som dyker upp alldeles för ofta på M5:orna.
jag håller för övrigt med Morten, se till att de verkligen felsöker och inte bara byter det som datorn säger är trasigt!

mvh Johan
Hur påtagligt är effektförlusten? LIte eller mycket. Skramlar vanosen mycket eller går motorn tyst?

A

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
LN
497
LNBT
S6Plus
Jag fick reda på av en BMW mek att vanosen krånglar på många 99:or och ofta byts. Detta är åtgärdat på -00.

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
Det e inte åtgärdat på de 00 or som jag varit i kontakt med.

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vanosen är ett bekymmer på M5, men det är nog mest rassel vid start som varit det största bekymmret, vilket kan modifieras med en dyr ombyggnadsats som ser till att olja pumpas med en elpump till vanosen innan start mm.läste om nått dylika tilltag nånstans.
det gäller att hamna på rätt verkstad för vissa kan inte M5 alls utan gör som datorn säger, så det kan kosta kunden skjortan,
det var nått sånt som höll på att hända Morten B innan det blev rätt man på bilen.

///MVH Hasso
Länk

Buspelle
Vanosen modifierades någon gång i mitten av 00. Tror att det var fr o m majproduktionen.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
flåkypa; det jag, Morten och Hasso säger är att felsignalen för Vanos kan bero på andra fel. Vanosen blir alltså ett följdfel. det har säkert bytts många vanosenheter i onödan, pga mekaniker som inte felsöker ordentligt. rasslet vid start har ingen inverkan på funktionen för Vanos, utan är en skönhetsfläck på en annars makalöst underbar bil!

mvh Johan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Flåklypa, kontakta Bil&Motorteknik och prata med Perre 087110687 han är trollkarl eller hur morten b?:)
Mvh
Asken
Tack för bra tips, jag summerar lite av följdfrågorna:

Vanos'en rasslar som en diesel vid start, ca 5 sek sen låter allt normalt. De M5'or utan modifieringen jag har 'lyssnat' på låter ungefär likadant (himla trist i o för sig...). Effekttappet är svårt att uppskatta, men det är påtagligt, dock låter motorn fortfarande väldigt bra (alltså inget knack eller annat missljud). Det som är påtagligt är framför allt att motorn klipper vid ca 4-5000 varv.

Min känsla är precis den flera av er beskriver, alltså BMW gör en felcheck, pekar ut Vanos fel med förslag om byte som resultat. Jag har även kontaktat JWR i Tyresö för en andra check (har dock läst här att det finns blandade erfarenheter ifrån JWR), tar gärna emot fler referenser om JWR, Asken, jag ska även kontakta B&M.

Slutligen en annan reflektion, min M5'a drar ca 1 liter TWS per ca 200 mil blandad körning (inget racetempo), hänger eventuell krånglande Vanos ihop med vad jag tycker är en något hög oljeförbrukning ?

-Flåklypa

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Både min och Mortens låter likadant vid start, utan att det påverkar effekten. kan det inte vara antispinnen som går in, utan att lampan hinner reagera? min spinner (eller rättare sagt går antispinnen in) på 1:an, 2:an och 3:an, och toppmomentet ligger väl runt 4000 rpm? eller hackar motorn också?
oljeförbrukningen är högst normal, jag tror personligen att den skulle sluta dra olja om man hällde i tex Castrol's SLX-olja. En så lättflytande racingolja som TWS måste helt enkelt ta sig igenom där inga andra oljor gör det, men det är en personlig reflektion som inte är vetenskapligt underbyggd....

mvh Johan
Morten B
Flåklypa - kontakt B&M Teknik, så får du en tradisjonell feilsökning og ikke bare avlesning av feilminne.

1L TWS på 200 mil höres helt normalt ut.

Din beskrivning minner om mitt problem med lufmasse-mäteren, som er et relativt vanlig problem på E39 (sök på forumet så får du se).

Lykke til!

mvh
Morten
Tid är nu bokad hos B&M Motorteknik.

Kommer att avrapportera hur deras diagnos stämmer med den jag har fått av BMW --- dvs, byte Vanos.

Tackar för bra återkoppling så här långt.

//

aa
176
aalto
X6drive40d -10 Svartmet.
530Xd-R -11 Carbonbl.
Smart 4-2 -03 Svart/silver

Köpte en ny -00 (sent på året) och hade stora problem med rassel. Tekniska chefen tog med en annan M5a från Stockholm till mig i Uppsala för att bevisa att den ska rassla. Ingen effektförlust ska uppkomma. Dock fick jag ombyggnaden utförd och då blev den tystare vid start. Detta påverkar inte rasslet efter start.

/Jari
ErikJ
det man bör kolla vid korttesten på DME är om de lägger upp synkronisering kamaxelgivare och vilken bank den visar, prova sedan att växla luftmassamätarna och se om felet flyttas till andra sidan, troligtvis har du en luftmassamätare som inte fungerar ok, går ej att se i tester och den är ej så avvikande att fel läggs upp, men bilen känns kraftlös från ca 4000 rpm alt klipper som du beskriver..
så kolla vilken sida ok byt massamätare så rullar det nog igen..

ditt rasssel vid motorstart byt kedjesträckare så blir det myckat bättre, lätt att byta o kostar ca 900:-
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
ErikJ, mycket intressant! hur lätt är det att byta? försvann allt missljud vid starten?

generell fråga rörande luftmassemätare; vad är det egentligen som går sönder i dem? en annan M5 i bekantskapskretsen har börjat visa samma symptom som ovan, men det kommer och går. är det någon som har bytt som har kapat sönder den för att ta reda på vad som går sönder? jag har bara så svårt att förstå hur en sådan pryl kan gå sönder, eftersom det i princi aldrig händer på vanliga E39:or?

mvh Johan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Johan: Även min luftmassemätare har krånglat. Det kan vara en oljedimma som letar sig till den känsliga känselkroppen som styr blandningen. Kolla efter lätt oljefukt på insidan av insugningsrören runt luftmassemätaren, det kan kanske tryckas bakvägen. Typ övre ventilskåpspackningen fuktar olja.? om det finns en "fet" hinna.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vilen underleverantör levererar luftmassmätarna till e39or och m5orna? Bosch?
ErikJ
sträckaren är mkt lätt att byta sitter ovanför ac kompressorn.

att massamätarna inte fungerar beror nog troligtvis på föroreningar, vilket då ger en avvikande signal.

det lätta knackande ljudet från vanos är inget farligt, ett skönhetsfel som inte påverkar funktionen, finns en ombyggnadssats men kostar drygt 15000:- med jobb, då byts vanosväxellådans axlar till överdim + att man monterar en annan chims och tryckbricka i vanos växelådan för att öka tryckat --> mindre knackande ljud.
be
33
bengtmek
m5-00. silverstone
ang rasslet vid start det var slx olja i min motor när jag köpte min m5 e39 0-30slx bytte till tws 10-60w. och rasslet försvann nästan helt. lär finnas en uppdaterad kamkedjesträckare men förenade bil i malmö vet ingenting .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.