|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har lite strul med varvräknaren på instrumentpanelen, får den inte att fungera. Är det någon som har tips eler är det nån funktion som måste slås på?. Jag har kopplat så här: Svart kabel från ECU:n till rosa i SMT boxen, har även provat vita och vit/blåa kabeln. Har fått varvräknaren att fungera i datorn men den visar helt fel. Har inställning miising tooth turn 60 och missing 20. | |
| Har du laddat ner inställningarna i SMT:en? | |
|
Missing 20? Det ska väl vara 2. //Ticco www.ticco.com |
|
|
Japp, jag har laddat in inställningarna som jag fick från dig. Enligt instruktionsboken ska det vara 20. I datorn fungerar den, men visar fel. Det är alltså den i bilen som har stannat, Msåte vara något fel på utsignalen. |
|
|
Ähum, nu hängde jag inte riktigt med. Jag har oxå för mig som Ticco säger att det e missing 2. Ska det vara missing 2 eller 20?, får räkna i garaget efter jobbet. mc_fox, hur menar du att du ställt in i SMT6an? Vad har du ställt in på "Teeth per turn (inc.missing)" och "Teeth per firing"??? |
|
|
Alltså rent fysiskt så är det ju 2 tänder som saknas, men det ska ställas in på ett annat sätt i SMT:n. Teeth per turn 60 Teeth per firing 20 Men hur får jag varvräknaren i bilen att fungera? |
|
|
Detta kör jag och det fungerar. Ignition: Teeth per turn (incl. miss)=60 Teeth per firing=20 Modes: 1-missing tooth operation |
|
|
Ok, då har jag rätt inställningar iaf. Vilka kablar har ni kopplat ihop? Jag har kopplat in nummer svart 47 från ECU:n till rosa nummer 19 i SMT. Och svart 47 från motorn till gul nummer 8 i SMT. Det är ingen speciell funktion man måste slå på för att varvräknaren i bilen ska funka? |
|
|
Du har kopplat lika som jag har gjort. Skumt att det inte fungerar. Har du gnista på tändstiften? |
|
|
Jag har gnista, bilen startar och går. Jag får även signal från lmm. Det som inte funkar är varvräknaren på bilen, kopplar jag ihop kablarna i bilen så funkar den, men inte genom SMT:en Måste ju få dom synkade innan jag kan börja "mappa" Jobbigt, vad ska jag göra???? |
|
|
Jag har provat alla möjliga inställningar och det funkar inte. Det verkar som jag har tagit fel kabel från ECU:n? fast andra som monterat på 325 har kopplat lika? Hur som helst så får jag en signal på kabeln (svart 47) från ECU:n på konstant 10 volt. Och samma kabel (svart 47) från motorn får jag en signal på 0,04 volt. Signalen borde väl skifta lite även när motorn går på tomgång? På den rosa kabeln från SMT:n så får jag en signal på skiftande signal på 8v olt någonting. Så det känns som det är felkopplat på något sätt. Hur vet att det är rätt kabel i bilen och hur hittar jag den? |
|
| Bilen går även med denna kabel isär. Även bränslemätaren under varvräknaren dör när jag klipper denna kabel (svart 47) | |
|
Lånar denna tråd lite! HAr nästan samma problem, dock så startar inte min bil när jag kopplar in "Crankshaft sensor" dvs jag kan koppla in så jag ser RPM i programvaran men klipper jag sedan kabeln och kopplar in som det skall vara så kan jag inte starta bilen??? |
|
|
Osiris, då har du fel inställningar. Gå igenom dessa och kolla så att du markerat rätt i global settings. |
|
|
Jag fick koppla in signalförstärkaren (svart/blå kabel) på triggersignalen för att få igång bilen. Gäller E30 325 motronic. Kiip Spiiding! |
|
|
Nu har jag fått igång allt, jag hade kopplat in mig på fel kabel i bilen, annars ska allting kopplas enligt kopplingsschemat. Följ kabel 47 från styrboxen NOGA, det finns fler svarta kablar. |
|
|
Twin turbo: Ja har ställt det på 6cyl 60teeth och 20teeth per fireing. Den visar ju RPM rätt. Men jag hörde ngt om att den skall kopplas in på gulkabel på pin 31? enl Perfect powers kopplingschema skall den vara svart( det är på den det är kopplat nu och jag får korrekt RPM) Men Det kan ju vara tokigt!! |
|
|
Alla E30 har samma kopplingsschema, så koppla enligt PP's schema så stämmer det. mc_fox kanske kan lägga upp resten av global settings här så underlättar det för övriga. |
|
|
Tack Twin Turbo Problemet är ju bara att PP har två olika kopplings scheman för samma bil. Dels BMW122.pdf och BMW21.pdf Dessa skiljer sig en aning från varandra, vilket av dem har ni använt? |
|
| Det enda som skiljer de båda är att jorden plockas från olika ställen. Har du ström till SMT'n spelar det ingen roll vilket du använder utav de två. | |
|
Men på den ena (BMW21) så är det ju kopplat annorlunda in till ECU tror det är "Gas läges givaren" som går in i ECU medans det på BMW122 går ihop på samma kabel in i ECU? Har tyvärr inte kopplingsschemat framför mig nu, så det kanske lät lite konstigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.